یکشنبه 1 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امکان تغيير زمانبندی‌ انتخابات رياست جمهوری براساس قانون جديد

ايسنا ـ مديرکل دفتر انتخابات وزارت کشور ،از امکان تغيير زمانبندی‌ انتخابات رياست جمهوری براساس قانون جديد انتخابات خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)‌، منطقه خوزستان، حسنعلی نوری گفت: ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا ۲۶ فروردين‌ماه و انتخابات رياست جمهوری ۱۷ ارديبهشت‌ماه سال ۹۲ در کشور آغاز می‌شود.

وی اظهارکرد: ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ميان دوره‌ای مجلس خبرگان در آذربايجان شرقی و کهگيلويه‌ و بويراحمد ۱۵ فروردين‌ماه ۹۲ و ثبت از داوطلبان اولين ميان دوره‌ای‌ نهمين دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابی تنکابن و رامسر، دماوند و فيروزکوه، تويسرکان و ايلام ۱۷ فروردين‌ماه سال ۹۲ آغاز می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: سال آينده به‌طور هم‌زمان يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری و چهارمين دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا را پيش‌رو داريم که هرکدام از اين انتخابات قوانين خاص خود را دارد.

مديرکل دفتر انتخابات وزارت کشور اضافه کرد: انتخابات ملی و محلی پيش‌رو الزامات و مقتضيات خود را دارند؛ به همين ترتيب با توجه به تجربه موفق در برگزاری دوره‌های آموزشی لازم برای عوامل اجرايی انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی، از اين الگوی موفق در انتخابات پيش رو نيز استفاده کرديم و اميدوار هستيم، بتوانيم با برگزاری همايش‌های منطقه‌ای که تا نيمه اسفندماه سال جاری ادامه خواهد داشت، مقدمات برای برگزاری انتخابات سال آينده انجام شود.

نوری افزود: پس از ارايه آموزش‌های لازم به فرمانداران و بخش‌داران، هم‌زمان با تشکيل هيات‌های اجرايی، آموزش اعضای هيات‌های اجرايی انجام می‌شود. همچنين يکی از معضلاتی که در انتخابات‌ها وجود دارد، بحث تبليغات داوطلبان است که بعضا تخلفاتی در اين بخش صورت می‌گيرد؛ با همين رويکرد آموزش به داوطلبان در حد آشنايی با مقررات و قوانينی که بايد در اين زمينه رعايت کنند و همچنين نحوه معرفی نمايندگانشان بر سر صندوق‌ها، ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: بخش ديگر اين آموزش‌ها به اعضای شعب اختصاص دارد که گسترده‌ترين جامعه مخاطبين اين آموزش‌ها را تشکيل می‌دهند و طبيعتاً اين بخش از آموزش زمان زيادی را به خود اختصاص خواهد داد. تلاش شده است که استان‌ها در اين خصوص خودکفا باشند. همچنين به ازای هر چهار فرمانداری يک مربی در طرح آموزش مربيان انتخابات که بهمن‌ماه در وزارت کشور برگزار می‌شود، آموزش خواهد ديد.

مديرکل دفتر انتخابات وزارت کشور گفت: بخش ديگری از اين آموزش‌ها به آموزش آحاد مردم اختصاص دارد تا مردم نيز با نحوه و چگونگی برگزاری انتخابات عميق‌تر و دقيق آشنا شوند؛ بار اصلی اين بخش از آموزش‌ها به عهده رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی است که با استفاده از نوآوری‌ها و روش‌های خاص اين آموزش‌ها را ارايه می‌دهد.

نوری درباره تغييرات قانون انتخابات گفت: براساس قانون جديد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، در روستاهای زير هزار و ۵۰۰ نفر سه نفر عضو شورا و روستاهای بالای هزار و ۵۰۰ نفر پنج نفر عضو شورا خواهند بود.

وی ادامه‌داد: در خصوص اعضای شورای اسلامی شهر، شهرهای تا ۲۰ هزار نفر جمعيت پنج عضو اصلی و ۲ علی‌البدل، تا ۵۰ هزار نفر جمعيت هفت عضو اصلی و سه علی‌البدل، تا ۱۰۰ هزار نفر جمعيت ۹ عضو اصلی و چهار عضو علی‌البدل، تا ۲۰۰ هزار نفر جمعيت ۱۱ عضو اصلی و پنج عضو علی البدل، تا ۵۰۰ هزار نفر جمعيت ۱۳ عضو اصلی و ۶ عضو علی‌البدل، تا يک ميليون نفر جمعيت ۱۵ عضو اصلی و هفت عضو علی‌البدل، تا ۲ ميليون نفر جمعيت ۲۱ عضو اصلی و هشت عضو علی‌البدل و شهرهای بيش از ۲ ميليون نفر جمعيت ۲۵ عضو اصلی و ۱۰ علی البدل خواهند داشت. همچنين شورای اسلامی شهر تهران شامل ۳۱ عضو اصلی و ۱۱ عضو علی‌البدل خواهد بود.

مديرکل انتخابات وزارت کشور عنوان کرد: براساس قانون جديد، اعضای شورای اسلامی در روستاهای با ۲۰۰ خانوار بايد خواندن و نوشتن بدانند و افراد در روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار بايد دارای مدرک ديپلم، در شهرهای تا ۲۰ هزار نفر جمعيت دارای مدرک فوق‌ديپلم و در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعيت دارای مدارک تحصيلی ليسانس يا معادل باشند.

نوری اظهارکرد: هم‌اينک قانون مربوط به انتخابات رياست جمهوری در دست بررسی است. طبيعتاً تا زمانی که نهايی و ابلاغ نشود عملاً نمی‌توانيم در خصوص اين قانون اظهارنظر کنيم؛ ولی با تصويب اين قانون، وزارت کشور اين آمادگی را دارد که انتخابات رياست جمهوری پيش رو را براساس قانون جديد برگزار کند. در حال حاضر اقدامات لازم مطابق با قانون قبلی در حال انجام است. در خصوص زمان‌بندی انتخابات رياست جمهوری، از جمله زمان‌ ثبت‌نام داوطلبان بايد توجه داشت که ممکن است اين زمانبندی‌ها براساس قانون جديد تغيير کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016