چهارشنبه 4 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس بانک مرکزی و جزئيات برداشت جديد از حساب بانک‌ها: دو هزار ميليارد تومان ديگر برمی داريم

مهر ـ رئيس کل بانک مرکزی، با بيان اينکه به تحقيق و تفحص احترام می گذاريم اما سر و صدا نشود، گفت: ۲ هزار ميليارد تومان ديگر از حساب بانک ها برداشت خواهيم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی گفت: اگر می گذاشتند کار خود را می کرديم قيمت ارز اکنون زير ۲ هزار تومان بود. داشتيم قيمت ارز را به ثبات می رسانديم که با يک اتفاق ۵۰۰ تومان به قيمت آن افزوده شد.

رئيس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: بانک مرکزی از تحقيق و تفحص کاملا استقبال می کند چون به حسابرسی اعتقاد دارد. ما در طول تاريخ شفاف ترين و بهترين عملکرد را در اين ۵ سال اخير داشته ايم و در اين شرايط که شمشير به دست جبهه مقابل را داريم، ضربه زدن از پشت سر بی انصافی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اضافه کرد: تحقيق و تفحص از بانک مرکزی قيمت ارز را ۵۰۰ تومان افزايش داد و چه کسی بايد در اين باره پاسخگو باشد.

بهمنی با اشاره به اين که کميسيون اصل ۹۰ مجلس عملکرد ۶ ماهه بانک مرکزی را ديده است و اشکالی ندارد، گفت: به تحقيق و تفحص احترام می گذاريم و کميته های تخصصی مجلس می توانند بيايند بنشينند و بررسی کنند اما سر و صدا نکنند و در دنيا در شيپور بدمند که بانک مرکزی ايران تخلف کرده است.

رئيس کل بانک مرکزی گفت: به ملت اطمينان می دهم همه پول های بيت المال را از کسانی که آن را بردند پس می گيرم و به خزانه واريز خواهم کرد. به اندازه کافی با خارج از کشور مسئله داشته ايم و داريم، پشت قضيه تحقيق و تفحص از بانک مرکزی پنجره ای است که اگر باز شود ابهاماتی در آن وجود دارد که بايد نهادهای نظارتی به آن ورود کنند، البته برخی از مسائل امنيتی است که بايد درنظر گرفته شود.

وی درباره مطرح شدن بازنشستگی و انفصال از خدمتش، افزود: ۱۵ سال پيش بازنشسته شدم و اکنون حدود ۴۶ سال سابقه کار دارم، حکم من برای بازنشستگی است که رياست جمهوری آن را صادر کرده است و در موقعيت کنونی کسی استعفا نمی دهد، اگر کسی مشکلی دارد او را از آن مقام بردارند.

بهمنی خاطر نشان کرد: اگر بانک مرکزی تخلف داشته است بايد تنبيه شود؛ اما سوال ما اين است آن تخلف چه بوده است؟ آنان خودشان می گويند برداشت از حساب های افراد خاطی بوده است نه از حساب های بخش خصوصی و نه اينکه پول برداشت شده به حساب شخصی ريخته شده است.

رئيس کل بانک مرکزی، با اشاره به اينکه يک سال است که مردم داد می زنند ارز را چه کسی برده و مابه التفاوت آن را چه کسی خورده است؟ افزود: در اينباره ۸۰ بازرس فرستاديم و ۳۰ هزارميليارد ريال را به صورت علی الحساب برداشت و به حساب خزانه واريز کرديم و بقيه را که حدود ۲ هزار ميليارد تومان است برداشت خواهيم کرد.

وی گفت: برخی ها ارز را که به واردات کالا اختصاص داديم به جای وارد کردن کالا در بازار آزاد فروختند، اين پول بيت المال است که بايد پس دهند، پس گرفتن پول بيت المال هزينه دارد و من اين هزينه را قبول کردم و خيلی خوشحال هستم که انسانها در اينگونه موارد مورد مواخذه قرار گيرند.

بهمنی افزود: البته اقدام قضائی در مرحله بعد است و اقدامات ما نيز برای جلوگيری از اقدام قضائی است، مگر اينکه حکم دهند برداشت نکنيم يا به ما بگويند بيائيد پس دهيد عيبی ندارد، ما به التفاوت ها را خوردند ما هم پس می دهيم.

رئيس کل بانک مرکزی، افزود: ديوان محاسبات موسسه بسيار محترمی است و مصوباتش را اجرا می کنيم اما فکر می کردم در اين ۴۶ سال اگر موردی است که بنده را تشويق کنند حتما به خاطر برگشت ۳۲ هزار ميليارد ريال پول بيت المال است و البته دنبال بقيه هم هستم و اگر روزنه ای پيدا کنم اين پول ها را برمی گردانم.

وی با بيان اينکه منتظر بودم تا نهادی به خاطر اين برگشت پول به خزانه ما را تشويق کند، افزود: تشويق نمی خواهيم لااقل پايمان را نبنديد و بگذاريد حرکت کنيم.

بهمنی گفت: اطلاعات موسساتی مانند ديوان محاسبات، بيشتر و حسابرسی آنها دقيق تر است و اگر به ما بگويند پس بدهيد پس می دهيم و اگر بگويند نگيريد، نمی گيريم اما وقتی اينگونه مطرح می شود مردم فکر می کنند ما پول ها را گرفتيم و به حساب های شخصی خود ريختيم، اين پول بيت المال است که به خزانه واريز شده است.

رئيس کل بانک مرکزی، افزود: می گويند بانک مرکزی تخلف و رئيس کل آن تخطی کرده است که بايد تنبيه شود البته دنيا نمی داند که موضوع چه بوده است و شما رسانه ها می دانيد که برداشت از حساب ها بوده و به خزانه ريخته شده اما اگر تخلفی هم شده است بگذارند تا از جبهه روبرو خلاص شويم، بعد بگويند چکار کرديد؛ نه اينکه در مجلس می برند و اجازه دفاع نمی دهند.

وی تاکيد کرد: اعتقاد دارم ۹۰ درصد از کسانی که رای دادند جريانات را نمی دانند و مسائل امنيتی و مملکتی است و نمی توانند همه مسائل را بگويند و بانک مرکزی نمی تواند سياست هايش را بگويد زيرا دشمنان بلافاصله برای آن نقشه طرح می کنند.

بهمنی خاطر نشان کرد: هيچ جای دنيا رئيس کل بانک مرکزی نبايد اين قدر حرف بزند فقط سالی يک يا دو بار، اگر می گذاشتند کار خود را می کرديم قيمت ارز اکنون زير ۲ هزار تومان بود. داشتيم قيمت ارز را به ثبات می رسانديم که با يک اتفاق ۵۰۰ تومان به قيمت آن افزوده شد.

رئيس کل بانک مرکزی جلسات مشترک دولت و مجلس را سازنده دانست و گفت: هيچ چيز بهتر از اين نيست که با تعامل کارها را حل کنيم.

وی درباره مصوبه اخير کنگره آمريکا مبنی بر ممنوعيت انتقال ارز و کالا به داخل کشور از ۱۸ بهمن امسال، افزود: آنها نفت در مقابل غذا و نه کالای صادراتی را مطرح کرده اند، صادرات کالاهای ما آزاد و امسال بيشتر از سال های قبل است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016