سه شنبه 10 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دو نامه از جبهه ملی ايران به بی‌بی‌سی فارسی

نامه دفتر پژوهشهای جبهه ملی ايران به بی بی سی فارسی

به نام خداوند جان و خرد

جناب آقای صادق صبا مديريت محترم بخش فارسی بی بی سی؛

متاسفانه شاهديم که بخش فارسی BBC مدتی است با بزرگ نمايی مشکلات و اختلافات قومی در ايران در مسير افزايش و يا ايجاد تنش های قومی گام برمی دارد
کشور ايران به مانند بسياری از کشورهای ديگر در دنيا شکل گرفته از باشندگانی از اقوام گوناگون می باشد. که با وجود اختلافات جزئی در زمينه زبان و فرهنگ و ... در بسياری از آداب و رسوم با هم اشتراکات فراوانی دارند و ايران را به صورت رنگين کمان زيبايی که از مجموع رنگهای مختلف و زيبا در کنار يکديگر تشکيل شده است در آورده اند. طبيعی است در درازنای تاريخ که اين کشور بارها مورد هجوم بسياری از مهاجمان قرار گرفته اتحاد اين اقوام بوده که منجر به پا برجا بودن ايران گرديده است.در زمان هايی که ايران به دست مهاجمان خارجی افتاده فرزندان ايران از هر قوم و طايفه هرگاه بر ايشان امکان ايجاد می گرديده برای نجات و رهايی تماميت ايران زمين کوشش نموده اند.
هر چند که به علت رويدادهای تاريخی در مورد بخش هايی از سرزمين ايران رسيدگی دولت مرکزی کمتر از بخش های ديگر بوده است و از اين رو مردمانی از ايرانيان در سختی به سر برده اند ولی اين کمبود دليلی بر برتری جويی قومی به قوم ديگر نيست.
متاسفانه استفاده از کارشناسانی که سابقه ايران ستيزی آنان برکسی پوشيده نيست و با پوشش خبری و بزرگنمايی کنفرانس های ضد ايرانی (مانند کنفرانس قاهره) در برنامه های BBC بخش فارسی و با توجه به بدبينی عمومی در ايران نسبت به عملکرد دولت انگلستان در ۱۵۰ سال گذشته (تاثير فراوان در وقوع پيوستن عهدنامه های ننگين گلستان و ترکمنچای - ايران زدايی در هند- نقش اصلی در جدايی سرزمين افغانستان از ايران – قتل عام مردم ايران توسط قحطی مصنوعی ايجاد شده توسط ارتش انگليس در جنگ جهانی اول ]که شمارقربانيانش بيشتراز قتل عام يهوديان توسط حکومت نازی (هولوکاست)در جنگ جهانی دوم بوده است [نقش موثر در ايجاد آشوب های محلی در ايران- به گمراهی کشاندن انقلاب عظيم مشروطه و دسيسه چينی در از بين بردن نتايج موثر آن توسط به قدرت رساندن حکومت استبدادی و بی خاصيت نمودن مجلس ملی پنجم–اشغال ايران در جنگ جهانی دوم و تحقير ملت فهيم ايران– نقش اصلی در سرنگونی دولت ملی و قانونی شادروان دکتر محمد مصدق و اعدام وزير امور خارجه وقت شادروان دکتر سيد حسين فاطمی و به زندان کشاندن آزاديخواهان ايران - حمايت از رژيم ضد انسانی صدام حسين در طول جنگ هشت ساله با ايران و ...) نگاهی بدبينانه را نسبت به آن رسانه در مخاطبان ايرانی موجب شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خواهشمنديم توجه فرماييد هدف نوشتن اين نامه برای شما تشويق شما به سانسور نيست که اتفاقاً هدفی کاملاً در خلاف جهت سانسور را پيگيری می نمايد. هدف جلوگيری از سانسور يک سويه ی هدفمند است. اگر کارشناس ضد ايرانی دعوت می شود انتظاراست از کارشناسان ايران شناس آگاه نيز دعوت شود تا جواب بسياری از استدلال های اشتباه و مغالطه های آشکار و تحريف های تاريخی در همان برنامه داده شود تا آن بخش از مردم که شاهد استدلال های اشتباه و مغرضانه هستند با حقيقت موضوع نيز آشنا شوند. نام بردن از برخی بزرگان ۱۰۰ ساله ی اخير ايران که تمام عمر خود را در جهت آزادی و آزادگی سپری کرده اند به عنوان مشتی فاشيست و نژاد پرست در برنامه پرگار با چه استدلال و يا حکم اخلاقی انجام می پذيرد؟ نژاد پرست خواندن مردم ايران مردمی که هرگاه نژاد پرستان مشغول قتل عام بودند با رشادت هر کمکی که برايشان امکان پذير بوده به قربانيان نموده اند طبق چه منطقی و يا نمونه تاريخی صورت می پذيرد؟( تلاش سفارت ايران در جريان قتل عام ارامنه توسط دولت پان ترک عثمانی در سال ۱۹۱۴ جهت نجات ارامنه و کمک کردهای ايرانی تبار برای فرار ارامنه به ايران و لبنان – تلاش سفارت ايران در جريان قتل عام يهوديان اروپا توسط نازی ها در فرانسه با دادن پاسپورت ايرانی و کمک به فرار آنان از اروپاو........ ) در حالی که دولتهای بسياری در منطقه که در تاريخ ۱۰۰ سال اخير بارها به پاکسازی خشونت بار نژادی پرداخته اند و هنوز با وجود شواهد و مدارک محکم تاريخی به دنبال وارونه جلوه دادن تاريخ هستند به علت بعضی همراهی ها از اين اتهام مبرا هستند.
در انتها لازم است به عرض برسانيم منکر بسياری از کمبود های موجود در بسياری از استانهای مرزی نيستيم و به بسياری از آنها به شدت معترضيم ولی بدون شک نميتوان چنين کمبود هايی را که بر اساس عملکرد ناصواب بخش های اجرايی بوجود می آيد را به حساب ملت ايران گذاشت.
همچنين به رفتار غير مسئولانه و سو مديريت وزير امور خارجه ايران در عدم اعتراض به دولت مصر جهت برگزاری کنفرانس های تفرقه انداز در آن کشور توسط جريان سلفی و واپس گرای نزديک به عربستان و القاعده و عدم خروج معترضانه از مصر نيز به مراتب بيشتر معترضيم
تنها راه حل رفع سوء تفاهمات قومی بيان ديدگاه های علمی غير مغرضانه در فضايی بدون سوء تفاهم است و آزاد است وگرنه در فضای بسته منتهی به تنش و تشنج اختلاف های قومی جزجناياتی مانند آن چه که در بالکان و سودان روی داد به وقوع نخواهد پيوست. ياد آور می شويم که بر اين باوريم نهادينه شدن مردمسالاری بر پايه حقوق شهروندی تنها راه حل است و برخورد های امنيتی از هر طرفی اثری ضد منافع ملی خواهد داشت.
لذا خواهشمند است اول به عنوان يک ايرانی و سپس به عنوان رييس بخش فارسی BBC در جهت اخلاق حرفه ای رسانه ای و جريان آزاد اطلاعات و از همه مهمتر سربلندی ايران و ايرانی گام برداريد.

با سپاس از شما که به مطالعه نوشتار پرداختيد
تهران- ۷ بهمن ۱۳۹۱

دکتر علی حاج قاسمعلی، دکتر حسين مجتهدی هموند، مهندس آرش رحمانی (دفتر پژوهشهای جبهه ملی ايران)

***

تهران- ۷ بهمن ۱۳۹۱ (۲۶ ژانويه ۲۰۱۳)
آقای داريوش کريمی، مجری گرامی
برنامه پرگار، تلويزيون بی بی سی فارسی
رونوشت: آقای صادق صبا، مدير گرامی بی بی سی فارسی

سروران گرامی،
در برنامه پرگار دو هفته پيش، يکی از ميهمانان شما، آقای علی عزيزی بنی طرف، سخنانی گفتند که افزون بر نادرست بودن برخی از آنها از ديدگاه تاريخی و آماری، و قصد آشکار ايشان برای تحريک احساسات ايرانيان عرب تبار و عرب زبان عليه هم ميهنان غيرعرب خود، اظهارات و اتهاماتی جدی هم به جبهه ملی ايران وارد نمودند که ما به شدت تکذيب و آنرا ترفندی حساب شده برای ايجاد جو بی اعتمادی نسبت به اين سازمان سياسی کهن و وارونه نشان دادن تلاش ها و مبارزات چند ده ساله جبهه ملی ايران در راستای استقرار دموکراسی و رعايت حقوق بشر در ايران می دانيم.
آقای بنی طرف، در چند سال اخير که گفتمان های ضدايرانی از برونمرز ترويج داده می شود، و تبليغات منابع غربی در راستای تجزيه ايران برای وادار کردن حکومت کنونی ايران به تمکين شدت گرفته است، ساکن لندن شده اند. ايشان که خود از شخصيت های شناخته شده در سنگر تجزيه طلبی هستند، جبهه ملی را وابسته به طيفی که ايشان آنان را دارای "ايده های فاشيستی" وانمود کردند، و نيز بطور مستقيم اتهام داشتن "گفتمان عرب ستيز" را به جبهه ملی ايران وارد آوردند.
با توجه به آرمان ها و گفتمان جبهه ملی ايران در درازنای تاريخ موجوديت خود، که هميشه ضد هرگونه انديشه فاشيستی و ستيزگری بوده، به استناد منشور جبهه ملی ايران و همه مقاله ها و مصاحبه ها و سخنرانی های شخصيت های شناخته شده جبهه ملی، همه شهروندان ايران را ايرانی و با حقوق برابر اعلام، و عليه هرگونه تبعيض مذهبی، جنسيتی يا قومی موضع گرفته است. جبهه ملی ايران نه تنها هرگز هيچگونه تفاوتی ميان مردم سراسر ايرانزمين، از هر قوم و نژادی که بخواهند خود را بخوانند و با هر زبانی که زبان مادری خود بدانند، قائل نبوده بلکه به حل سوء تفاهم ها و تبعيض های رسمی که مهمترينش مذهب پايه است اصرار داشته است. نژاد و فرهنگ و زبان عرب در طی سه هزاره که با هم آميزش داشته اند، چنان با ايرانيان غير عرب درآميخته شده که جداکردن آنها از هم غيرممکن است.
در منشور جبهه ملی ايران به همه فرهنگها و زبانهای ايران احترام ويژه گذاشته و بر حفظ آنها که جزوی گرانبها و تفکيک ناپذير از فرهنگ ايرانی هستند تاکيد کرده است. ما از آقای علی عزيزی بنی طرف درخواست پوزشخواهی از اين توهين نابخشودنی به جبهه ملی ايران را داريم؛ و به ايشان و ديگر هم انديشانشان پيشنهاد می کنم که برای درست کردن نادرست ها دست در دست ما بنهند.
ما همچنين از برنامه پرگار تلويزيون بی بی سی می خواهيم که برابر با قانون رسانه ها، اعتراض و تکذيب ما را در همان برنامه بخوانند، يا اجازه بدهند نمايندگان ما در همان برنامه ديدگاههای جبهه ملی را نسبت به آنچه ايشان در چند نوبت در همين برنامه فرصت يافته بر پايه اطلاعات نادرست و ساختگی آزادانه به بينندگان تلقين کرده اند ابراز نمايند.

با گراميداشت،
کورش زعيم
عضو شورای مرکزی جبهه ملی ايران
دفتر مردمداری و دبير هيئت رهبری
Kourosh_zaim@yahoo.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016