پنجشنبه 12 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حملات سايبری عليه راديو فردا

راديو فردا ـ راديو اروپای آزاد/راديو آزادی در اطلاعيه‌ای اعلام کرده است که ۱۵ روزنامه‌نگار راديو فردا، هدف حمله‌های سايبری در فضای آنلاين قرار گرفته‌اند.

در اين بيانيه که روز چهارشنبه ۱۱ بهمن منتشر شد، آمده است: «اقدامات تازه جمهوری اسلامی در فشار بر رسانه‌های مستقل که نمونه اخير آن بازداشت ۱۵ روزنامه‌نگار در ايران بوده، به خارج از مرزهای ايران نيز کشيده شده است. اين حملات در خارج از مرزهای ايران از جمله شامل حملات سايبری در فضای آنلاين به دست کم ۱۵ خبرنگار راديو فردا بوده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو فردا اعلام کرده است دست‌کم سه روزنامه‌نگار در اين رسانه همچون همتايان خود در بی‌بی‌سی فارسی و ديگر رسانه‌های خارج از ايران، هدف اقداماتی همچون ايجاد صفحه‌های جعلی در فيس‌بوک و در وبلاگ‌ها قرار گرفته‌اند که اطلاعات غلط با هدف بدنام‌کردن آنان منتشر می‌کنند.

پيش از اين صفحه فيس‌بوک راديو فردا نيز در نخستين سال فعاليت خود با حمله هکرها روبه‌رو شده بود. صفحه فيس‌بوک راديو فردا هم‌اکنون بيش از ۳۰۰ هزار کاربر دارد.

کوين کلوز، سرپرست راديو آزادی/راديو اروپای آزاد، در اين باره گفته است: «اين حمله‌ها عليه روزنامه‌نگاران ما در راديو فردا غيرقانونی‌اند و نشان می‌دهد حکومت ايران چه اندازه برای جلوگيری از رسانه‌های آزاد و مستقل جلو می‌رود».

آقای کلوز گفته است: «ما بيمی از ادامه اين تلاش‌ها برای مرعوب‌کردن روزنامه‌نگاران‌مان نداريم و به خبر رسانی خود ادامه می‌دهيم.»

طبق اين اطلاعيه، روزنامه‌نگاران راديو فردا هدف حمله‌های هماهنگ ويروس‌های تروجان قرار گرفته‌اند که در قالب ای‌ميل‌هايی از فرستنده‌های معتبر يا ضميمه‌های ای‌ميل فرستاده می‌شوند که وقتی باز می‌شوند، می‌توانند آدرس‌ها و دفترچه تلفن، پسووردها و اطلاعات حساس ديگری را از رايانه کاربر استخراج کنند. در برخی موارد نيز هک‌کنندگان از اين اطلاعات استفاده کرده‌اند تا خود را جای افراد مرتبط با راديو فردا جا بزنند و با کارکنان اين راديو ارتباط برقرار کنند.

اطلاعيه راديو اروپای آزاد/راديو آزادی می‌گويد اين حمله‌های سايبری در ادامه روش‌هايی است که حکومت ايران پيشتر عليه راديو فردا به کار گرفته است.

در بهار سال جاری خورشيدی، راديو فردا دست‌کم ۲۰ تلاش مشابه از سوی دستگاه‌های امنيتی برای مرعوب‌کردن روزنامه‌نگاران راديو فردا از طريق بازجويی و تهديد اعضای خانواده آنان در ايران را تجربه کرد.

در ۱۲ خرداد امسال راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی با انتشار بيانيه‌ای از افزايش فشارها بر خانواده‌های کارکنان راديو فردا در ايران خبر داد و گفت که تعدادی از خانواده‌های کارکنان راديو فردا مورد بازجويی و تحت فشار قرار گرفته‌اند.

طبق اين اطلاعيه در يک سال گذشته تا زمان انتشار اين اطلاعيه، دستکم در ۲۰ مورد وابستگان کارکنان راديو فردا در ايران مورد بازجويی قرار گرفته و تهديد شده‌اند. در مواردی بازجويی‌ها تا چند ساعت به طول انجاميده است.

ايران يکی از بدترين آمارها را از نظر آزادی مطبوعات در جهان دارد. گزارشگران بدون مرز در فهرست سالانه شاخص آزادی مطبوعات، ايران را از ميان ۱۷۹ کشور جهان در رتبه ۱۷۴ قرار داده است.

در اين فهرست، ايران از نظر آزادی مطبوعات در ميان تعداد کشورهای يادشده در رتبه ۱۷۴قرار گرفته‌است. برپايه اطلاعات اين جدول، تنها پنج کشور سومالی، سوريه، ترکمنستان، کره شمالی و اريتره در زمينه آزادی مطبوعات جايگاه بدتری نسبت به ايران دارند.

در روزهای يکشنبه و دوشنبه اين هفته، ۸ و ۹ بهمن، ماموران امنيتی ايران ۱۴ روزنامه‌نگار را بازداشت کرده‌اند.

اين روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده شامل ميلاد فدايی اصل، سليمان محمدی، ساسان آقايی، نسرين تخيری، جواد دليری، اميلی امرايی، نرگس جودکی، صبا آذرپيک، پوريا عالمی، پژمان موسوی، اکبر منتجبی، کيوان مهرگان و حسين ياغچی است. همچنين مطهره شفيعی نيز از بازداشت‌شدگان بود که بعدا با کفالت آزاد شد.

طبق گزارش‌ها، اين بازداشت‌ها در روز چهارشنبه ادامه پيدا کرده است و دست‌کم دو روزنامه‌نگار ديگر از جمله علی دهقان در اين روز بازداشت شده‌اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بيانيه‌ای اعلام کرده است که بازداشت‌های اخير روزنامه‌نگاران ايرانی از سوی اين وزارتخانه صورت گرفته و احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران در اين باره ادامه پيدا می‌کند.

وزارت اطلاعات ايران گفته است اين روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده، «يکی از بزرگ‌ترين شبکه‌های رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار» هستند که ماموران اين وزارتخانه پس از «ماه‌ها تحت‌نظر و تعقيب» گرفتن اين گروه، موفق به کشفش شده‌اند.

اين بازداشت‌ها انتقاد سازمان‌های بين‌المللی از جمله عفو بين‌الملل، گزارشگران بدون مرز، ديدبان حقوق بشر و سازمان اطلاع‌رسانی و امنيت خبرنگاران ايتاليا را در پی داشته است و دولت‌های بريتانيا و فرانسه هم اين بازداشت‌ها را محکوم کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016