پنجشنبه 12 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض علی مطهری به نحوه بازداشت روزنامه‌نگاران

علی مطهری گفت: «به عنوان نماينده مردم فضای ايجاد شده برای مطبوعات اصولگرا و اصلاح‌طلب را به صلاح کشور ندانسته و آن را از طريق مجلس دنبال می‌کنم.»

فرارو ـ علی مطهری در گفت و گويی با روزنامه شرق به نحوه بازداشت روزنامه نگاران اصلاح طلب اعتراض کرد.

‌قرار شده که مجلس وضعيت دستگيری گروهی از روزنامه‌نگاران را پيگيری کند، در اين زمينه چه اقداماتی انجام خواهد شد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مساله دستگيری جمعی از خبرنگاران را هم از طريق مجلس و هم از طريق هيات نظارت بر مطبوعات پيگيری خواهيم کرد. زمان و نحوه بازداشت اين افراد قابل تامل است. اول اينکه ما در آستانه دهه فجر هستيم و دوم اينکه به انتخابات‏ رياست‌جمهوری نزديک می‌شويم. به اين ترتيب ايجاد فضای ناامنی در مطبوعات به صلاح کشور نيست و فکر می‌کنم تنها يک احضار کافی بود تا افراد مذکور بروند و خودشان را معرفی کنند و نيازی به اين شکل بازداشت نبود.

‌البته يکی، دو روز پيش از دستگيری روزنامه‏نگاران، شاهد فيلتر شدن برخی از سايت‌های خبری بوديم از جمله سايت تابناک و تاريخ ايرانی، اين وضعيت را چطور ارزيابی می‌کنيد؟
در مورد سايت تابناک و تاريخ ايرانی بايد بگويم که هيچ نهادی بدون مجوز هيات نظارت بر مطبوعات حق فيلترينگ ندارد. مساله فيلتر کردن پايگاه‌های اطلاع‌رسانی يعنی سايت‌های خبری از جمله تابناک و توقيف و لغو امتياز مطبوعات بر عهده هيات نظارت بر مطبوعات است و هيچ نهادی نمی‌تواند به شکل مستقيم عمل کند. از هشت ماه پيش سايت‌های خبری هم تحت شمول قانون مطبوعات قرار گرفته‏اند. نهادهای مربوطه حداکثر می‌توانند نظرشان را به هيات نظارت ابلاغ کنند و هيات نيز روی آن کار کارشناسی انجام داده و در نهايت حکم از سوی هيات نظارت بر مطبوعات صادر می‌شود.

‌تحليل‌تان از وقايع اخير چيست؟
به عنوان نماينده مردم فضای ايجاد شده برای مطبوعات اصولگرا و اصلاح‌طلب را به صلاح کشور ندانسته و آن را از طريق مجلس دنبال می‌کنم.

‌اشاره فرموديد به تلاش برای ايجاد فضای خاص در رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا، اما مستحضريد که دستگير‌شدگان همگی از رسانه‌های اصلاح‌طلب‌اند؟
بله اکثرا اصلاح‌طلب‏اند ولی برای نمونه سايت تابناک اصولگراست. مهم‌تر از همه اينکه اصولا چنين دستگيری‌هايی ضرورتی ندارد. چراکه مردم ما به حدی از رشد اجتماعی و سياسی رسيده‌اند که به اين آسانی تحت‌تاثير رسانه‌های بيگانه قرار نمی‌گيرند و من شخصا به رشد سياسی افکار عمومی در ايران باور دارم و نبايد اين همه نگرانی داشته باشيم.

‌اگرچه هنوز وضعيت اتهام خبرنگاران دستگير‌شده مشخص نيست اما در برخی رسانه‌های خاص، اتهام ارتباط با رسانه‌های بيگانه مورد تاکيد قرار گرفته است.
بله، گفته‌اند اين خبرنگاران اطلاعاتی به شبکه بی‌بی‌سی می‏رساندند. سوال من اين است که اين روزنامه ‏نگاران واقعا چه خبری را می‌توانند به بی‌بی‏ سی برسانند که بی‌بی‌سی به آن دسترسی نداشته باشد. خوشبختانه در سايت‌های وابسته به نهادهای انقلابی کشور همه اخبار وجود دارد.

‌هنوز خبر رسمی و دقيق از دلايل دستگيری و اتهام منتشر نشده است.
نهادهای مسوول بايد در دستگيری‌ها مردم را در جريان قرار دهند و دلايل مستند به قانون برای اصل بازداشت و نحوه بازداشت به مردم ارايه کنند. نحوه بازداشت به شکل ورود ماموران با حکم بازداشت روزنامه‌نگاران ضرورتی نداشته و آرامش روانی و شغلی را از خبرنگاران سلب می‌کند.

‌برخی نمايندگان پس از حمايت وزارت خارجه فرانسه از روزنامه‏ نگاران بازداشت شده معتقدند که اينها با فرانسه در ارتباط بوده‌اند. اين شکل از بيان اتهام‏ها در شرايطی که هنوز جرمی به اثبات نرسيده و تفهيم اتهامی صورت نگرفته، چه تبعاتی برای افکار عمومی به دنبال دارد؟
اينگونه اظهارنظرها جرم است. اتهامی که هنوز درباره کسی ثابت نشده، نبايد به عنوان جرم معرفی شود. اين‌طور سخن گفتن مصداق جرم است و آن نماينده نيز نبايد اينچنين سخن می‏ گفت. ما از مسوولان اطلاعاتی و امنيتی خواستار رسيدگی هرچه سريع‌تر به اين ماجرا و تعيين تکليف روزنامه‌نگاران بازداشت شده هستيم و به‌زودی از طريق مجلس نيز ماجرا را دنبال می‌کنيم. البته اگر دلايل قانع‌کننده‏ای برای همکاری برخی از اين افراد با رسانه‌های مخالف انقلاب اسلامی وجود دارد، بايد به اطلاع مردم برسد ولی مثلا يک تماس تلفنی نمی‌تواند دليل بر وابستگی باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016