جمعه 13 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می‌کند

بی بی سی: وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت خواهد کرد در حالی که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از موضوعات مهم در دستور کار این کنفرانس است.

روز جمعه، ۱۳ بهمن (۱ فوریه)، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، گفت که به منظور شرکت در نشست سالانه کنفرانس امنیتی مونیخ که به منظور بررسی و تبادل نظر پیرامون مسایل عمده جهانی برگزار می شود، روز شنبه عازم آلمان خواهد شد.

در سال های گذشته، ایران در سطوح مختلف در شماری از نشست های کنفرانس امنیتی شرکت کرده و آقای صالحی در گفتگو با خبرنگاران تایید کرد که "امسال جمهوری اسلامی ایران در سطح وزیر خارجه در این کنفرانس شرکت می‌کند."

در کنفرانس سال گذشته، بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی و احتمال حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران همراه با ناآرامی در سوریه از مسایل مهم منطقه‌ای بود که در مونیخ مطرح شد.

در اجلاس سال جاری هم برنامه های هسته‌ای ایران تحت عنوان "مساله ایران و توازن قدرت در منطقه" از موضوعات مورد گفتگو در یکی از جلسات روز یکشنبه است و انتظار می رود علی اکبر صالحی در این جلسه دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در دفاع از ادامه برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کند و به ابهاماتی که در این مورد وجود دارد پاسخ دهد.

قرار است شماری از مقامات اسرائیلی از جمله اهود باراک، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع، و تعدادی از نظامیان ارشد این کشور در کنفرانس مونیخ شرکت کنند. با توجه به حساسیتی که دولت اسرائیل نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران از خود نشان داده، امکان دارد که شرکت کنندگان اسرائیلی نیز در بحث در مورد این برنامه های شرکت کنند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست هیات نمایندگی گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته ای با ایران نیز از جمله شرکت کنندگان در کنفرانس سال ۲۰۱۳ است.

از ایالات متحده، تعدادی از مقامات ارشد سیاسی، نظامی و بازرگانی و همچنین دانشگاهیان و کارشناسان به کنفرانس مونیخ دعوت شده اند و جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، از جمله مقامات شرکت کننده در کنفرانس مونیخ است که پیشاپیش مواضع دولت خود در قبال بحران هسته‌ای ایران را بیان کرده است.
جو بایدن هنگام ورود به مونیخ

جو بایدن پیشاپیش دیدگاه دولت خود در قبال برنامه اتمی ایران را تشریح کرده است

آقای بایدن در مصاحبه‌ی که در شماره روز جمعه نشریه سوئدویچه زایتونگ، چاپ مونیخ، منتشر شد، از رهبران ایران خواست تا برای حل و فصل مساله هسته‌ای این کشور، به پای میز مذاکره با قدرت‌های جهانی باز گردد.

جو بایدن در این مصاحبه هشدار داد که دولت ایالات متحده هرگز نمی‌پذیرد که ایران به تسلیحات اتمی دست یابد و افزود که بمب اتمی در دست حکومت ایران "تهدیدی علیه منافع ملی ایالات متحده است."

کشورهای غربی گفته اند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته‌ای، در صدد دستیابی به امکانات ساخت تسلیحات اتمی و تولید اینگونه جنگ افزارهاست اما مقامات ایران این اتهام را همواره رد کرده اند.

سوریه، شمال آفریقا و بحران یورو

چهل و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ روز جمعه کار خود را آغاز کرد و نشست‌های مختلف آن به مدت سه روز تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت و وبسایت کنفرانس، اسامی شرکت کنندگان و دستور کار جلسات سه روزه اجلاس را منتشر کرده است.

کنفرانس امنیتی مونیخ یک نشست سالانه است که در خلال چهار دهه گذشته در شهر مونیخ برگزار شده و هر ساله دهها تن از مقامات و کارشناسان کشورهای مختلف امکان می یابند به عنوان شرکت کننده، نظرات خود پیرامون مسایل مختلف را در محیطی نسبتا غیر رسمی ابراز دارند. علاوه بر شرکت کنندگان در کنفرانس امنیتی مونیخ، افراد دیگری هم به عنوان ناظر به اجلاس دعوت می شوند.

در نشست سال جاری، ادامه بحران سیاسی در سوریه و عملیات نظامی علیه اسلامگرایان در مالی در یکی از جلسات روز یکشنبه تحت عنوان "مالی، سوریه و فراتر از آنها: برخورد با بحران های جاری" مورد بررسی قرار می گیرد.

از احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالف حکومت سوریه، و اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، برای شرکت در کنفرانس سال جاری دعوت به عمل آمده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنین، شماری از مقامات ارشد کشورهای عرب، از جمله وزیران خارجه عربستان سعودی، لیبی و قطر در اجلاس مونیخ شرکت دارند و احتمالا دیدگاه های خود را در این زمینه ابراز خواهند داشت.

بحران پولی در حوزه یورو، رونق بخش نفت و گاز در آمریکا و تغییر در ژئوپولتیک انرژی در جهان، امنیت حوزه اتلانتیک شمالی، گسترش ارتباطات و افزایش جرایم اینترنتی و امنیت جنوب اروپا و منطقه قفقاز از دیگر موضوعات در دستور کار نشست سال جاری مونیخ قرار دارد.

حضور چند تن از مقامات ارشد و کارشناسان اقتصادی یونان در این اجلاس نشان دهنده اهمیتی است که کنفرانس مونیخ برای بحران پولی یورو قایل است.

دولت آلمان جهت حفظ امنیت اجلاس مونیخ، تمهیدات ویژه‌ای را پیش بینی کرده و حضور ماموران امنیتی در شهر کاملا محسوس است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016