یکشنبه 15 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افشاگری احمدی‌نژاد از مکالمه سعيد مرتضوی با برادر علی لاريجانی، پاسخ لاريجانی: قانون را مسخره کرديد (+ فایل صوتی)

محمود احمدی‌نژاد در جريان بررسی استيضاح وزير کار ويدئويی از ملاقات فاضل لاريجانی (برادر علی لاريجانی) و سعيد مرتضوی در صحن علنی مجلس پخش کرد و فاضل لاريجانی را به "فساد اقتصادی" متهم نمود. علی لاريجانی افشاگری احمدی‌نژاد را "مسخره کردن قانون" خواند و گفت: "شما مرتب می‌گوييد بگم بگم و با پخش کردن اين فيلم مردم شخصيت شما را بهتر شناختند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متن کامل روخوانی احمدی‌نژاد از مکالمه مرتضوی و لاريجانی

• يک شخصی به نام آقای فاضل لاريجانی با آقای مرتضوی جلسه دارد. در اين جلسه تأمين اجتماعی دارد يک قرارداد می‌بندد و شرکت‌هايش را به يک گروهی می‌فروشد که من به چند و چون آن کار ندارم خودشان هيئت امنا دارند، تشکيلات دارند، مدير دارند و بازرس دارند خودشان می‌توانند رسيدگی کنند.

ايلنا - محمود احمدی‌نژاد در جريان بررسی استيضاح شيخ‌الاسلامی وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعی ويدئويی از ملاقات فاضل لاريجانی (برادر علی لاريجانی) و سعيد مرتضوی در صحن علنی مجلس پخش کرد.

به گزارش ايلنا، احمدی‌نژاد در خلال سخنان خود گفت: من نواری دارم که آقای سالک گفت که آن را پخش نکنيد. رييس مجلس در واکنش به اظهارات وی گفت: اگر نواری داريد پخش کنيد تا بعدا چيزی نماند.


رييس‌جمهور اين ويدئو را در صحن علنی مجلس پخش کرد، به دليل آنکه اين ويدئو کيفيت بسيار پايينی ازنظر صدا داشت و مکالمات فاضل لاريجانی و سعيد مرتضوی در اين ويدئو به خوبی قابل شنيدن نبود رئيس دولت بخش‌هايی از اين مکالمه را برای نمايندگان روخوانی کرد.

متن کامل و بدون دخل و تصرف ايلنا از روخوانی رئيس دولت دهم در پی می‌آيد:

يک فردی به نام آقای ميم که معاون مجتمع قضايی تهران است آمده و می‌گويد که می‌دانيد من با يکی از برادران آقای لاريجانی رفت و امد خانوادگی داريم. مرتضوی می‌پرسد: ‌شما ارتباط داريد. معاون مجتمع قضايی می‌گويد بله. من می‌خواهيم اين را بگويم که بقيه برادران به گرد پای فاضل نمی‌رسند و نمره‌هايشان پيش من صفر است. يعنی اگر بقيه برادران فاضل نبودند من چند فحش به آن‌ها می‌دادم و قبولشان ندارم.

بهش گفتند شما هرچه می‌خواهيد به مرتضوی شفاف بگوييد. فاضل لاريجانی پيش مرتضوی می‌آيد. بايد رک به آقای مرتضوی بگوييد که آقای ز که می‌خواهد با تأمين اجتماعی قرارداد ببندد بايد از قبل من به شما وصل شود.

فاضل لاريجانی خطاب به مرتضوی می‌گويد کسی که می‌خواهد قرارداد ببندد بايد هشيار باشد که در مورد ما تبليغات نکند و اعلام نکند که با ماست. خودمان جايی می‌بينيمشان و قرارداد‌ها را می‌بنديم.

مرتضوی در اينجا از آقای ميم می‌خواهد که جلسه را ترک کند و احساس می‌کند که ممکن است حرف‌هايی مطرح شود که اين فرد نبايد متوجه شود.

بعد از خروج فرد مورد نظر آقای فاضل لاريجانی به آقای مرتضوی می‌گويد که من می‌خواهم با گروه ز کار کنم ولی به صورت کتبی اين کار را نمی‌کنيم.

بعد از آقای مرتضوی می‌پرسد اخيرا علی آقا را ديده‌ايد يا خير، مرتضوی می‌گويد نديده‌ام. فاضل لاريجانی می‌گويد نه نديده‌ام. و لاريجانی جواب می‌دهد که آقا علی نظرش روی شما خيلی مساعد است و می‌تواند کمک کند و حتی با قوه قضاييه تلطيف کند موضوع را.

خصوصا يک ملاقات جدی بايد انجام دهيم بيرون از قوه و مجلس. مثلا در منزل مادر و بدون سر و صدا انجام شود و علی آقا و آقا صادق هم نباشند. آقای مرتضوی تعجب می‌کند و می‌گويد بدون علی آقا و آقا صادق؟

آقای لاريجانی می‌گويد هردوشون نبايد بدانند. بعد آقا فاضل می‌گويد ابتدا صادقانه و پوست کنده می‌گويم: ما می‌خواهيم با گروه ز کار کنيم و يکی دو پروژه خوب به‌شان پيشنهاد کنيد. مثل پالايشگاه يا پروژه‌های مشابه که تمايل داشته باشند با ما کار کنند در ايران يا خارج که جاذبه هم داشته باشند.

مرتضوی می‌گويد شما بفرماييد شما بفرماييد من چکار کنم که بدانم چکار بايد کرد. فاضل می‌گويد يک زمينه آشنايی ايجاد شود. مرتضوی می‌گويد شما نمی‌شناسيد آقای ز را. آقای فاضل می‌گويد نه. بايد يک زمينه آشنايی ايجاد کنيم و توصيه بفرماييد که با ما کار کنند که گروه ز احساس کنند نمايندگی شما را دارم.

در همين پروژه‌هايی که با شما قرارداد بسته‌اند ما را معرفی کنيد که با آن‌ها همکاری داشته باشيم و نظارت و کمکی کنيم و در کار‌ها با آن‌ها قاطی شويم. کارهای اقتصادی اگر صلاح می‌دانيد و هرکار ديگری که شما توصيه می‌کنيد به گروه ز توصيه کنيد که همکاری ما با آن‌ها برای آينده ايران خوب است. مرتضوی می‌گويد در خارج از کشور هم من پيشنهاد کردم با شما کار کنند شما چه نظری داريد؟ لاريجانی می‌گويد من نمی‌دانم شرايط چگونه است؟ اگر من را به عنوان مباشر خودشان تلقی کنند من می‌توانم در تمام کار‌ها با آن‌ها همکاری کنم. مرتضوی می‌گويد اگر من شما را به عنوان مشاور معرفی کنم درشان شما نيست. لاريجانی می‌گويد تلقی‌اش اينطور باشد لازم نيست جايی مطرح شود.

مرتضوی می‌گويد شما برادر رئيس مجلس و رئيس قوه مقننه اين مملکت هستتيد مناسب نيست که شما را به عنوان مشاورشان تلقی کنند. لاريجانی می‌گويد به آن‌ها بگوييد حضور من می‌تواند يک ارتقايی باشد برای آينده کاری خودتان و به آن‌ها توصيه کند. مرتضوی می‌گويد در مجلس و قوه قضاييه می‌توانيد کاری کنيد؟ می‌گويد بله آمادگی داريم بستگی به کيسش دارد ديگر.

مشکلاتی که آقای ع. ب که فرد مشهوری است و شما می‌شناسيد و آدم متدين و زحمتکشی است و ده پانزده پروژه پتروشيمی دارد و احتياج به کمک دارد. مرتضوی می‌گويد شما برايش چکار کرديد. لاريجانی می‌گويد اين فرد چندين مشکل دارد. يک سری مشکل بانکی دارد که همين فردا ساعت ۹ من با اين فرد قرار دارم تا مشکلاتش را پيگيری کنم و مشکلات واحدهای پتروشيمی‌اش را می‌خواهم حل کنم.

آقای ع. ب و آقای ميم هم می‌آيد و مشکلاتی که در قوه قضاييه دارد و مشکل‌های اجرايی ديگرش را می‌خواهم حل کنم. از مفاسد اقتصادی هم پرونده داشت که برايش پيگيری کردم و از طريق اخوی مشکلش را حل کردم.

مرتضوی می‌گويد خوب شما اين اعتبار را داريد که از اخوی دستور بگيری؟ لاريجانی می‌گويد: بله حتی در يک جلسه اخوی، اين بنده خدا‌ها که گفتم را ديد و به ايشان گفتم من با اين بنده خدا‌ها کار می‌کنم و بنده خدا مشکل دارد و نياز به حمايت دارد و من حمايت اخوی را برای اين‌ها گرفتم. مرتضوی می‌گويد خوب اخوی دستور داده است مشکلاتش حل شود؟ لاريجانی می‌گويد بله من خودم هم مشاور بانک صنعت و معدن بودم و قسط‌های اين بنده خدا را تقسيط کرده‌ام که حل شود.

پرونده زياد بوده و رئيس دادگستری يکی از استان‌ها هم يک عده از او سر زمين شکايت کرده بودند و ما صحبت کرديم و مشکلاتشان را از طرريق آقای الف حل کرديم.

مرتضوی می‌گويد: ‌بحث‌های کارگری بوده. لاريجانی می‌گويد هم کارگری بوده و هم مسائل مالياتی همه را حل کرده‌ايم. من الان پوست کنده بگويم.

من کار دانشگاهی کرده‌ام و الان نوه دارم و اموراتم با ماهی ۲ ميليون تومان نمی‌چرخد تازه دوزاری من افتاده است و الان يک فرصت ويژه پيدا شده است و در اين چند سال که ورود به کار اقتصادی پيدا کرده‌ايم و الان قلق‌ها دستم آمده است و واقعيت اين است که می‌خواهم برای من قدمی برداريد و يک مسکن مختصری چيزی به نام يکی از بستگان من کند برای شروع کارش.

مقطعی به قضيه نگاه نکند و فکر کند می‌خواهد يک استفاده گذری بکند. بگوييد يک آپارتمان ۶۰۰ يا ۷۰۰ متری به ما بدهد. مرتضوی می‌گويد ويلايی می‌خواهيد يا آپارتمان؟ لاريجانی می‌گويد اگر ويلايی باشد بهتر است. مرتضوی می‌پرسد خودتان جايی را داريد معرفی کنيد. لاريجانی می‌گويد بله به نام يکی از اقوام ما آپارتمان را بخرد. اين بنده خدا پدرش فوت کرده است و به چشم نمی‌آيد و اسمش را به مرتضوی می‌گويد.

احمدی‌نژاد در پايان می‌گويد ما اين مسائل را گفتم که شما پيگيری کنيد. بالاخره ما دولت هستيم و شما مجلس و ته اين حرف‌ها هم پيشنهاد است که من مسائل را حل می‌کنم.

***

سخنان لاريجانی در پاسخ به احمدی‌نژاد: کار شما در شأن رئيس جمهوری نبود مردم شخصيت شما را بهتر شناختند
• البته من هم از اطرافيان ايشان چيزهايی می‌دانم اما لازم نمی‌بينيم که کشور را متشنج کنم. حالا شما ببينيد آيا اين اقدام يک اقدام توطئه آميز عليه رئيس مجلس نيست؟ اينکه يکی از بستگان من را دعوت کنند و از وی فيلم بگيرند و بعد جايی مثل مجلس پخش کنند يک کار مافيايی نيست؟ اين کار در شآن رئيس جمهور است؟

ايلنا ـ علی لاريجانی در پاسخ به پخش فيلمی از فاضل لاريجانی (برادرش) و اظهارات احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: تمام حرف شما اتهام به رئيس مجلس و رئيس قوه قضاييه بود و مطابق آيين نامه من دو برابر وقت شما فرصت دارم تا به شما جواب بدهم.

به گزارش خبرنگار ايلنا، رئيس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: قانون اساسی که تصويب می‌شود دولت موظف به اجراست، مشکل اينجاست که شما افرادی را به عنوان ياران خود انتخاب کرديد که پرونده دارند و نمی‌گذاريد به آن‌ها رسيدگی شودحتی اگر نزديک‌ترين فرد به ما باشد می‌گوييم که به پرونده رسيدگی کنند. اشکال اينجا است.

رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه در کشوری که ولايت فقيه وجود دارد بن بست نيست، تصريح کرد: شما در بسياری از مواقع به رهبری شکايت کرديد و ايشان به هيئت حل اختلاف ارجاع داده‌اند و هيئت حل اختلاف هم نظر قاطع داد؛ ديگر کسی نبايد حرفی بزند، پس بن‌بستی وجود ندارد. شما قانون را تمکين نکرده‌ايد.


رهبری بن بست را تمام کرد؛ چرا حرف از بن بست می زنيد

وی گفت: شما چندين بار در مورد اصل ۱۳۸ مسائلی را مطرح کرديد و قانون را خوانديد درحالی که شما به قانون تمکين نکرديد؛ درحالی که شورای نگهبان اين قانون را تاييد کرده است که اگر هيئت وزيران مصوبه‌ای گذراند که با قانون تطابق نداشت، رئيس مجلس موظف است به آن ايراد بگيرد و بعد آن را به دولت بدهد؛ در قانون گفته شده که اگر دولت رعايت نکرد بايد آن را لغو کند که رئيس جمهور به اين اعتراض دارد؛ چه کسی بايد اين را حل کند؛ شورای نگهبان بايد اين را حل کند که شورای نگهبان نظر داده‌اند و قبول کرده، شما چرا تمکين نمی‌کنيد؛ شما حتی در مورد اين موضوع به رهبری هم نامه نوشتيد و گفتيد که اين موضوع خلاف قانون اساسی است پس چرا نظر رهبری را نمی‌گوييد؛ رهبری موضوع را به هيئت حل اختلاف داده‌اند و هيئت هم نظر شورای نگهبان را پرسيد و ايشان ابلاغ کردند يعنی موضوع تمام شد؛ ديگر چه چيزی را تکرار می‌کنيد؛ اگر از ولايت فقيه دفاع می‌کنيد که ولی فقيه نظر دادند و بن‌بست را تمام کردند پس چرا می‌گوييد بن‌بست است.

لاريجانی با طرح اين سوال که اگر از ولايت فقيه تبعيت می‌کنيد چرا از بن بست حرف می‌زنيد، تشريح کرد: اگر از ولايت فقيه تبعيت می‌کنيد رهبری اين دستور نهايی را ابلاغ کرده است.عزيز من قبل از همه اين حرف‌ها در مورد سازمان تامين اجتماعی اگر قبل از سال ۸۸ بود. ديوان حق داشت اما سال ۸۸ قانون تصويب شده؛ قانون اصلاح ماده ۱۱۳ قانون مديريت خدمات کشوری در بند الف می‌گويد که سازمان مذکور زير مجموعه وزارت رفاه و تامين اجتماعی است و وزير در برابر قانون ذيربط پاسخگو است؛ شما رفته‌ايد در هيئت دولت اين را تغيير داده‌ايد و برده‌ايد زير نظر معاون اول که اينجا هم ديوان عدالت اداری و هم رئيس مجلس گفته خلاف قانون است يعنی قانون را زير پا گذاشته‌ايد؛ چرا می‌گوييد ديگران دست و پای ما را می‌بندند؛ شما تخلف کرده‌ايد.

وی افزود: هم ديوان و هم رئيس مجلس گفته است که چرا معاون اول بايد رئيس تامين اجتماعی را انتخاب کند اگر نمی‌دانيد پس سوال کنيد.

رئيس جمهور بايد نظام حاکم بر کشور را قبول داشته باشد

نماينده مردم قم در ادامه با طرح اين سوال که شما به چه ايراد وارد می‌کنيد؟ مطرح کرد: گفتيد ديوان محاسبات چرا دادگاه دارد؛ ديوان محاسبات دادگاه ندارد بلکه قوه قضائيه شعبه‌ای در آنجا دارد که در آنجا دادستان و دادگاه است که اين هم قانون است و مجلس تصويب کرده و شورای نگهبان هم آن را تاييد کرده است؛ شما به چه چيزی ايراد داريد پس بفرمائيد نظر شورای نگهبان را قبول ندارم؛ اما شما نمی‌توانيد چنين ادعايی داشته باشيد. شما بايد نظامات حاکميت را قبول داشته باشيد.

وی افزود:شما رئيس جمهور هستيد و بايد نظامات حاکم بر کشور و قانون اساسی را قبول داشته باشيد؛ قانون ديوان محاسبات گفته که يک شعبه دادسرا و يک شعبه دادگاه در آنجا باشد که در مورد دادستان آن هم مجلس رای می‌دهد؛ دادسرا برای خيلی‌ها حکم صادر می‌کند که بعد به دادگاه می‌رود. دادگاه هم يک حکم بدوی برای رئيس بانک مرکزی داده که وی می‌تواند در دادگاه تجديدنظر شکايت کند؛ شما به چه چيزی ايراد گرفته‌ايد، اين عين عدالت است؛ مگر می‌توانيد بگوييد که بعضی‌ها بهتر از بقيه هستند و در دادگاه موضوع آنها رسيدگی نشود؛ شما نبايد يک هاله‌ای بگذاريد که دادگاه دخالت نکند بلکه بايد بگوييد احسنت که دخالت کرديد؛ برو رسيدگی کن از مسئولين ذيربط بنابراين ديوان محاسبات تخلفی نکرده و ربطی به ديوان ندارد.


کار شما مسخره کردن قانون است

لاريجانی با تاکيد براينکه من همواره تلاش کرده‌ام جانب وساطت را رعايت کنم، تشريح کرد: من به نمايندگان مجلس و طرح کنندگان استيضاح توصيه کردم برای اينکه تنش ايجاد نشود وزير را دعوت کنيد تا استيضاح به مجلس کشيده نشود و قرار شد آقای شيخ الاسلامی جلسه‌ای با هيات امنا بگذارد و مرتضوی را عوض کند.

وی ادامه داد: بعد از اينکه مرتضوی کنار گذاشته شد اين سازمان را خلاف قانون زير نظر معاون اول بردند. اين کار مسخره کردن قانون است.

رئيس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسهٔ هفتهٔ گذشتهٔ خود با رئيس دولت گفت: روز دوشنبه من خدمت آقای رئيس جمهور رفتم و به ايشان گفتم که بحث استيضاح مطرح است. يا من وساطت کنم يا شما تا مساله حل شود. من به ايشان گفتم راهش اين است که آقای مرتضوی پست ديگری را قبول کند چون حضور وی در رياست سازمان تامين اجتماعی خلاف قانون است.

وی ادامه داد: امروز ساعت ۷ صبح آقای فروزنده گفتند يک پيغام فوری از طرف رئيس جمهور آورده‌اند که اين مساله استيضاح را جمع کنيم در غير اين صورت ممکن است رئيس جمهور حرف‌هايی بزند و دردسر ساز شود. ايشان نکته‌ای گفت که آقای احمدی‌نژاد گفته است که اگر اين مساله حل نشود ايشان نواری از بستگان شما دارد و تهديد کرده است نوار را پخش می‌کند.



اگر من هم از برادرتان هنگام صحبت از جريان انحرافی فيلم می گرفتم خوب بود؟

لاريجانی افزود: البته من هم از اطرافيان ايشان چيزهايی می‌دانم اما لازم نمی‌بينيم که کشور را متشنج کنم. حالا شما ببينيد آيا اين اقدام يک اقدام توطئه آميز عليه رئيس مجلس نيست؟ اينکه يکی از بستگان من را دعوت کنند و از وی فيلم بگيرند و بعد جايی مثل مجلس پخش کنند يک کار مافيايی نيست؟ اين کار در شآن رئيس جمهور است؟

او با اشاره به جلسهٔ خود با برادر احمدی‌نژاد و مباحث مطرح شده در آن جلسه گفت: من اين‌ها را صداقت نمی‌دانم اين‌ها بداخلاقی است که بلای جان کشور شده است. اگر من مثل شما از جلسه‌ای که با برادرتان داود احمدی‌نژاد داشتم فيلم می‌گرفتم خوب بود؟ ايشان از مسائل جريان انحرافی، بستگان شما، ارتباط جريان انحرافی با منافقين و فساد بالای آنان صحبت می‌کرد.

رئيس مجلس شورای اسلامی در پايان اظهار داشت: اين آقايی که شما گفتيد اصلا در اطراف من نيست اما مشکل آنجاست که شما روی اشتباه اطرافيانتان سرپوش می‌گذاريد و آن‌ها را در مقام خود ابقا می‌کنيد و يک بار هم گفتيد که خط قرمز شما است و اين خلاف حق و عدالت است. شما مرتب می‌گوييد بگم بگم و با پخش کردن اين فيلم مردم شخصيت شما را بهتر شناختند.



خوب شد بگم بگم های شما يک بار مطرح شد

رييس مجلس شورای ادامه داد: استيضاح نه ربطی به رييس مجلس دارد، نه چيزهای ديگر. چرا مباحثی مانند اين را در چنين جلسه‌ای مطرح کرده‌ايد؟ البته طرح اين مباحث از يک نظر خوب است. خوب شد که اين همه «بگم، بگم»هايی که شما مطرح کرده‌ايد يک بار گفته شد تا مردم بدانند که شما به دنبال طرح چه مباحثی هستيد.

رييس مجلس شورای اسلامی افزود: اين همه شعار عدالتی که در لفظ داديد بايد در عمل هم محقق شود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به لاريجانی خواست تا دوباره در پشت تريبون مجلس حاضر شده و اظهاراتی را مطرح کند که رييس مجلس به وی اجازه نداد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016