دوشنبه 16 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی خزعلی درخواست پدرش برای اعلام برائت از موسوی و کروبی را رد کرد

کلمه-زهرا صدر: فرزند مهدی خزعلی، زندانی سياسی که بيش از سی و شش روز است که در بند امنيتی ۲۰۹ در اعتصاب غذای تر به سر می برد می گويد: بيش از سه ماه است که ايشان در بازداشت هستند و به جز دو هفته اول که دو جلسه بازجويی داشتند ديگر هيچ بازجويی ای نداشته اند. بازجو (مامور اطلاعات) چندين بار گفته است که ما با ايشان ديگر کاری نداريم و پرونده دست قوه قضائيه است و از طرفی قوه قضائيه می گويد دست ما نيست، دست وزارت اطلاعات است. تا به حال هيچ گونه اتهامی به خودشان و يا به ما اعلام نشده است.

حدود دو هفته ی پيش کلمه خبر داده بود که آيت الله ابوالقاسم خزعلی به همراه همسر و دخترش با فرزند زندانی خود مهدی خزعلی در زندان اوين ديدار کردند. و حالا فرزند مهدی خزعلی می گويد که آيت الله خزعلی از پسرش خواسته که از ميرحسين و کروبی و جنبش سبز مردم ايران اعلام برائت کند تا آزاد شود. درخواستی که ظاهرا مورد پذيرش فرزند زندانی قرار نگرفته، زيرا وی همچنان در زندان و در اعتصاب غذای اعتراضی خود به سر می برد.

مهدی خزعلی متولد ۱۳۴۴ در قم، پزشک متخصّص چشم پزشکی، فرزند آيت‌الله ابوالقاسم خزعلی، مدير انتشارات حیّان و بنيان‌گذار مؤسّسه فرهنگی انتشاراتی اباصالح است. او که تاکنون شش بار بازداشت شده است، نهم آبانماه سالجاری در جلسه سرای اهل قلم که بمنظور سالگرد تسخير سفارت امريکا برگزار شده بود بازداشت و تاکنون در بازداشت بسر می برد. وی نزديک به دو ماه است که به انفرادی بازگردانده شده است.

گفت و گوی کلمه با فرزند مهدی خزعلی را با هم می خوانيم:

* آخرين خبری که از پدر داريد چيست؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- آخرين ملاقاتی که با ايشان داشتيم هفته پيش بود که به شدت نحيف شده بودند و توان راه رفتن هم به خوبی نداشتند.

* آيا همچنان در اعتصاب غذا هستند؟
- بله. در تماس اخيری که داشتند، گفتند که همچنان در اعتصاب غذا هستند، در اين سی و شش روز، بيش از بيست کيلو از وزن خود را از دست داده اند. و گرچه از لحاظ روحی همچنان مثل هميشه قوی بودند اما از لحاظ جسمی به شدت ضعيف شده بودند. تا به حال پدر را آنقدر نحيف و تکيده نديده بوديم.

* خبر داريد که ايشان تحت نظر پزشک هستند يا خير؟
- اصلا رسيدگی به ايشان وجود ندارد. نه به بهداری می برند و نه رسيدگی پزشکی می کنند. پدر ما را در سلولی انداخته اند و کاری با وی ندارند و حتی برای غذا دادن هم در سلول را باز نمی کنند.

* پس بازجويی ندارند، خب چه دليلی را برای نگهداشتن عنوان کرده اند؟
- خير هيچ بازجويی ندارند. الان بيش از سه ماه است که ايشان در بازداشت هستند و به جز دو هفته اول که دو جلسه بازجويی داشتند ديگر هيچ بازجويی ای نداشته اند. بازجو (مامور اطلاعات) چندين بار گفته است که ما با ايشان ديگر کاری نداريم و پرونده دست قوه قضائيه است و از طرفی قوه قضائيه می گويد دست ما نيست، دست وزارت اطلاعات است. تا به حال هيچ گونه اتهامی به خودشان و يا به ما اعلام نشده است.

* از ملاقات آيت الله خزعلی با مهدی خزعلی بگوييد.
- در اين ملاقات که پدرم با پدر بزرگم داشتند و در مقابل دوربين ها هم بوده، پدربزرگم از پدر خواسته اند که از آقايان موسوی و کروبی و جنبش سبز اعلام برائت کنند و پدر را نصيحت کرده اند.

* پيش از اين گفته شده بود که بر خانواده ی شما فشارها زياد شده، آيا اين فشارها همچنان وجود دارد؟
- بله برای سه نفر از اعضای خانواده (همسر، دختر و پسر مهدی خزعلی) پرونده درست کرده اند. چند روز پيش محمد صالح را چندين ساعت در وزارت اطلاعات بازجويی و تهديد کرده اند.

* بازجويی و تهديد در باره ی چی؟
- بازجويی درمورد خبرهايی که منتشر شده بود و تهديد کردند که نبايد مصاحبه ای انجام شود. محمدصالح را احضار کرده اند به وزارت اطلاعات.

* برای اين احضار چه دليلی آوردند؟
- در ظاهر که خبرهايی بود که در رسانه ها به خصوص کلمه و روز آنلاين منتشر شده بود و در آخر هم اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تشويش اذهان عمومی وارد کردند که او تاکيد کرده که “من معتقد به نظام و ولايت فقيه هستم و اين اتهامات را قبول ندارم”. طی اين مدت هيچ ابلاغی به پدر منوط بر تمديد بازداشت موقت نشده و حتی از دادن کاعذ و خودکار به پدر برای اعتراض به بازداشت خودداری ميکنند.همين شده که بيش از دوماه است که مهدی خزعلی بدون هيچ گونه حکم قانونی بازداشت هستند و ما بسيار نگران وضعيت ايشان هستيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016