دوشنبه 16 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دلار با افت قيمت به ۳۸۵۰ تومان رسيد

• سرانجام پس از مدت ها صعود بی وقفه قيمت دلار و رسيدن آن به مرز ۴۱۵۰ تومان، ازروز گذشته زنجيره طلايی صعودی قيمتش پاره شد و بهای آن امروز به ۳۸۵۰ تومان رسيد.


ايلنا ـ دلار امروز با تداوم سير نزولی قيمت در ايستگاه ۳۸۵۰ تومان متوقف شد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، سرانجام پس از مدت ها صعود بی وقفه قيمت دلار و رسيدن آن به مرز ۴۱۵۰ تومان، ازروز گذشته زنجيره طلايی صعودی قيمتش پاره شد و بهای آن امروز به ۳۸۵۰ تومان رسيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کارشناسان اقتصادی بر اين باورند؛ خود داری صرافان و فعالان بازار و همچنين طلا فروشان از انجام هر گونه معامله با قيمت نجومی دلار، از اصلی ترين عوامل کاهش قيمت دلار در دو روز گذشته بوده است.

خبر های بيرونی همچون کاهش ارزش دلار در برابر يورو و در مقايسه با ارز های رايج جهان به ويژه پايه پولی کشور های نو ظهور اقتصادی، از ديگر عوامل کاهش قيمت دلار در بازار داخلی بوده است.

البته اظهارات محمود بهمنی رئيس کل بانک مرکزی مبنی بر کنترل و مديريت بازار ارز و جهش قيمتی آن نيز يکی ديگر از عوامل کاهش قيمت دلار بوده است.

رئيس کل بانک مرکزی در اين زمينه به ايلنا عنوان کرده است: دولت درصدد کنترل بازار ارز است و به‌زودی اقداماتی را انجام خواهد داد.و نرخ دلار درآينده نزديک به شدت کاهش خواهد يافت.

وی اضافه کرد: استفاده از ابزارهای مالی و پولی نظير انتشار اوراق قرضه با نرخ سود بالا در دستور کار قرار گرفته تا بتوانيم نقدينگی سرگردان را به بانک‌ها هدايت کنيم.

وی اين اقدام را اولويت اول بانک مرکزی ايران اعلام کرد.

بهمنی يکی از تصميمات مهم برای کنترل بازار ارز را بی اعتبار کردن بازار آزاد از طريق عدم ارائه ارز به اين بازار و همچنين افزايش ارائه ارز به مرکز مبادلات ارزی عنوان کرد و در اين زمينه بيان داشت: تمام تلاش ما اين است که به مرکز مبادلات، ارز بيشتری را تزريق کنيم تا قيمت‌ها را در بازار پايين بياوريم.

کارشناسان در اين زمينه معتقدند؛هر چند که بانک مرکزی شايد در کوتاه مدت موفق به کاهش قيمت دلار بشود اما نمی توان انتظار داشت که قيمت دلار با ادامه بحران اقتصادی که کشور را فرا گرفته و تورم به عوان عامل مخرب در اين اقتصاد هنوان شده است، قيمت دلار با روند ثبات در بازا آن مواجه شود.

در همين رابطه قيمت يورو بر خلاف بهای دلار سير صعودی داشته و امروز در بازار ارز ۵۲۵۰ تومان به فروش رفت.

کاهش ارزش دلار و همچنين بهبود نشانه های مثبت اقتصادی در حوزه يورو و همچنين افزايش ارزش سهام اين کشور ها، باعث افزايش قيمت يورو در جهان و به تبع آن رشد بهای آن در بازار داخلی بوده است.

البت نبايد اين موضوع را ناديده گرفت که تضعيف دلار از سوی بانک مرکگزی يکی از عواتمل تأثير گذار در رشد قيمت يورو در بازار داخلی بوده است.
در پی کاهش دلار، قيمت طلا و سکه نيز با کاهش مواجه شده است.

در بازار سکه و طلا، هر سکه تمام بهار آزادی، يک ميليون ۵۳۲ هزار تومان به فروش رفت.

قيمت هر گرم طلای ۱۸ عيار نيز ۱۵۰ هزار تومان به فروش رفت.

گزارش از علی پيرولی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016