چهارشنبه 18 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيرين عبادی: در ايران قوه قضاييه وجود ندارد بلکه قوه قضاييه بخشی از وزارت اطلاعات است

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ شيرين عبادی رئيس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ به دنبال بازداشت سعيد مرتضوی دادستان سابق و رئيس دادگاه مطبوعات تهران به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: «زمان و شيوه دستگيری سعيد مرتضوی متهم پرونده بازداشتگاه کهريزک و قتل زهرا کاظمی يک بار ديگر نشان داد که قوه قضاييه استقلال خودش را از دست داده و قادر به اجرای عدالت نيست. زيرا زمانی که اتهامات مهم و سنگين تری متوجه آقای مرتضوی بود به واسطه حاشيه امنی که برای او درست کرده بودند امکان اجرای عدالت در مورد اين شخص فراهم نشد و بعدها که مسائل سياسی باعث رويارويی دو گروه داخل در حکومت شد، چون مرتضوی از سوی گروهی حمايت می شد که رودرروی قوه قضاييه ايستاده بودند، زمان دستگيری فرا رسيد و به عبارت ديگر عدم استقلال قوه قضاييه و اينکه قوه تبعيت می کند به صورت مستمر از مامورين امنيتی يک بار ديگر به اثبات رسيد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم عبادی درپاسخ به اين پرسش که آيا می توان انتظار داشت که بعد از بازداشت به پرونده هايی مانند قتل های صورت گرفته در کهريزک که نام آقای مرتضوی در آن حضور جدی دارد رسيدگی شود گفت: «اين بستگی دارد به اراده سياسی افرادی که در قدرت هستند. به عبارت ديگر دستگيری مرتضوی نه برای اجرای عدالت بلکه برای تسويه حساب های سياسی است زيرا اگر برای اجرای عدالت می بود از سالها قبل آقای مرتضوی می بايستی در گوشه زندان به سر می برد.»

رئيس کانون مدافعان حقوق بشر در خصوص بخشی از اقدامات ناقض قانون سعيد مرتضوی به کمپين گفت: «مهمترين اتهام تقريبا ثابت شده آقای مرتضوی دخالت در پرونده قتل شادروان زهرا کاظمی است که طبق گزارشی که مجلس ششم تهيه و منتشر کرده بود، ايشان با سوء استفاده از موقعيت خود مانع از رسيدگی درست به اين پرونده شدند و خود در اين پرونده نيز در مظان اتهام بودند. مساله ديگر، دخالت ايشان در پرونده بازداشتگاه کهريزک و شکنجه ها وقتل هايی است که در اين بازداشتگاه اتفاق افتاد. متاسفانه هرگز به اين اتهامات رسيدگی نشد و مامورين امنيتی در آن هنگام اجازه نمی دادند که دستگاه قضايی کار خود را انجام دهد و اکنون که موقع تسويه حساب سياسی رسيده است نه تنها کوچکترين اشاره ايی به اتهامات قبلی مرتضوی نمی شود بلکه مطابق گزارش خبرگزاری فارس برای حيف و ميل اموال دولتی دستگير شده است. همه اين اطلاعات که کنار هم گذاشته شود يک جواب منطقی بيرون می آيد و آنکه دستگاه قضايی استقلال خود را از دست داده و اينکه قادر به اجرای عدالت نيست.»

شيری عبادی در خصوص واکنش خود و فعالان حقوق بشر به اين خبر گفت: «قضاوت ما در مورد دستگيری مرتضوی آن است که قوه قضاييه چون استقلال خود را از دست داده است و زمانی که پرونده شادروان زهراکاظمی مطرح بود وساير اتهاماتی که متوجه ايشان بود هرگز دستگير و محاکمه و رسيدگی نشد، اکنون هنگام تسويه حساب سياسی سراغ اين شخص رفتند. انتظار ما از دستگاه قضايی استقلال و اجرای عدالت است که بايد بگويم در شرايط کنونی فعلا نااميدم. من به صراحت به مردم ايران اعلام می کنم که در ايران قوه قضاييه وجود ندارد بلکه قوه قضاييه بخشی از وزارت اطلاعات است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016