چهارشنبه 18 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبدالکريم لاهيجی: اتهامات مرتضوی اندک نيست، قوه قضاييه حربه ای برای سرکوب مردم است

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ به دنبال دستگيری سعيدمرتضوی دادستان سابق تهران و پس از آنکه در جلسه روز يکشنبه در مجلس شورای اسلامی محموداحمدی نژاد نواری ويديويی مخفی ضبط شده که صحبت های فاضل لاريجانی با مرتضوی را نشان می داد پخش کرد، دکتر عبدالکريم لاهيجی، حقوقدان و فعال حقوق بشربه کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، اين دستگيری را سياسی و قوه قضاييه را اهرمی در خدمت اهداف سياسی نظام خواند. به گفته دکترلاهيجی، پيش از اين سعيد مرتضوی بايد به خاطر دست داشتن در پرونده مرگ زهراکاظمی و هم چنين نقشش در پرونده قتل های صورت گرفته در بازداشتگاه کهريزک درجريان ناآرامی های بعد از انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۸ دادگاهی می شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نائب رييس فدراسيون جوامع حقوق بشر، با اشاره به اينکه ظاهرا دليل دستگيری سعيد مرتضوی ضبط صدای فاضل لاريجانی و در اختيار گذاشتن اين صدا به رييس دولت بوده است، به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: «من علت بازداشت مرتضوی را نمی دانم اما اتهامات مرتضوی اندک نيست و مربوط به ۱۰،۱۵ سالی می شود که رييس دادگاه مطبوعات و دادستان تهران بود. او به طور خاص در پرونده قتل زهرا کاظمی و کهريزک ارتباط داشته است. می دانيد که در ارتباط با پرونده کهريزک او و چند قاضی ديگر از کار معلق شدند و مقام قضايی شان را از دست دادند اما هرگز اينها مورد تعقيب قانونی قرار نگرفتند، فقط می گفتند قرار است در خصوص پرونده کهريزک در اسفندماه دادگاهی برگزار شود. بنابراين دليل اينکه چرا او را بلافاصله پس از برخورد احمدی نژاد و لاريجانی دستگير می کنند، به نظرم مربوط می شود به ضبط صدای برادر لاريجانی و انتشار آن. به ظاهر او ديگر مقام قضايی نداشته و در پست اداری با کسی ملاقات خصوصی می کند و صدايش را بدون اجازه ضبط می کند. حالا اول بايد روشن شود که اين ضبط صدا در قانون جمهوری اسلامی ايران آيا جرم است و اگر اين عمل جرم است که بايد به اتهامش پاسخ دهد اما اگر بازداشت او به دليل ضبط صدا نبوده و بهانه ای بوده که در ارتباط با اتهامات گذشته دستگير شده است بايد با فشار خانواده ها و نمايندگان مجلس که بارها نيز تقاضای تعقيب قانونی او را داده بوند به جايی منتهی شود که مسوليت کيفری او مثلا در پرونده کهريزک مشخص شود.»

دکترلاهيجی در خصوص اينکه چرا سعيد مرتضوی عليرغم داشتن پرونده های متعدد اين بار با پخش صدای يکی از صاحبان قدرت دستگير شد به کمپين گفت: «به نظر بنده قوه قضاييه در جمهوری اسلامی اهرمی است برای قشار و تهديد و اعارب مردم و در خدمت اهداف سياسی نظام. قوه قضاييه ايران که دادگاه های انقلاب را بر سر مردم مسلط کرده و دائم حربه ای است برای سرکوب مردم و از بين بردن مخالفان سياسی. تا الان روزگار بيشتر به نفع برادران لاريجانی بوده که يکی از آنها رييس قوه قضاييه بوده و ديگری رييس مجلس. حالا وقتی منتهی به دستگيری مرتضوی می شود اين عمل از نگاه من مسلما تسويه حساب سياسی است اما بايد پشت اين مجوز حقوقی و قانونی ارائه بدهند بنابراين ممکن است در روزهای آيند ه غلامحسين محسنی اژه ای که خودش يکی از متهمان بزرگ و کارنامه سياهی حداقل در يکی دو دهه گذشته دارد اين موضوع را توجيه کند. ممکن است توجيه او اين باشد که پخش نوار مسئله ديگری است و بازداشت مرتضوی در ادامه تحقيقات پرونده کهريزک است ولی ممکن است که بگويد مرتضوی به دليل اتهام جديد و ضبط اظهارات خصوصی اش با لاريجانی و دادن آن به رييس دولت دستگير شده است و يا حتی بگويد به دليل هر دو اتهامات بوده است. اما مسلم است که ما در برابر دعوا سياسی دو جناح داخل حکومتی هستيم. بهرحال تا الان دليلی برای بازداشت مرتضوی اعلام نشده است.»

عبدالکريم لاهيجی با اشاره به اينکه مرتضوی بارها صدای افراد ديگر را بدون اجازه آنها ضبط و بر عليه شان استفاده کرده است، گفت: «مرتضوی زمانی که دادستان تهران و دادستان انقلاب بود اين اعمال را انجام می داد يعنی صدای خيلی از مردم را بدون اينکه خودشان در جريان باشند ضبط می کرد. در زمان قتل زهرا کاظمی، او نه تنها دادستان تهران و کسيکه دستور بازداشت و بازجويی او را داده بود بلکه خود شخصا عهده دار بازجويی های او بود، بازجويی های که توام با خشونت بود، بازجويی هايی که در ساعت دو نيمه شب اتفاق می افتاد و وقتی خانم کاظمی حالش بهم خورده مانع بردن او به بيمارستان و مداوای اوليه اش شده است. پس از مرگ او در همان روزهای اوليه وقتی با نمايندگان وزارت اطلاعات ملاقات داشت و همين طور شخصی به نام “خوشبخت” که يادم نيست الان سمتش در وزارت اطلاعات چه بود، او تمام اظهارات اين شخص را بدون اينکه خودش در جريان باشد ضبط کرده بود. حالا آن زمان دادستان بود و شايد از نظر قانونی می توانسته صدا را ضبط کند اما وقتی با برادر لاريجانی صحبت می کرد ديگر مقام قضايی هم نداشت و يک مقام اداری داشت. يعنی اين آدم را فريفته، صدايش را ضبط کرده و به احمدی نژاد داده است.»

آقای لاهيجی با اشاره به حمايت های هميشگی رهبری از سعيد مرتضوی در خصوص علت بازداشت اين بار او گفت: «همه می دانند که يکی از دلايل مصونيت هميشگی مرتضوی پشتيبانی خامنه ای بوده است. در سخت ترين روزهايش وقتی می ديديم سر وکله ی مرتضوی پای منبر خامنه ای پيدا می شد به اين معنا بود که پشت او به کوه احد است و کسی نمی تواند به او دست بزند. بعدتر هم که از پست قضايی معلق شد در دولت احمدی نژاد برخلاف نظر ديوان عدالت اداری به او پست های متعددی دادند. ولی با اين اقدامی که الان صورت گرفته، ممکن است که رهبر اين بار نظر داده باشد که مرتضوی و احمدی نژاد اين بار خيلی افراط کرده اند و اجازه گوشمالی به او را داده باشد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016