دوشنبه 23 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نرخ تورم در سبد معيشت خانوار کارگری ۱۵۰ درصد است

• استفاده از عبارت «افزايش حقوق کارگران» صحيح نيست زيرا دستمزد کارگران هر ساله از تورم عقب‌تر است. در واقع کارگران به دنبال خط فقر می‌دوند
• کارگران گمان نبرند که حقوق سربار توليد است. کارگری که خوب حقوق می‌گيرد بهتر هم بازدهی دارد


ايلنا ـ عضو هيات مديره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران با اشاره به ۲ برابر شدن هزينهٔ سبد معيشت خانواده‌های کارگری، ‌ بر افزايش دستمزد کارگران متناسب با تورم واقعی در کشور طبق ماده ۴۱ قانون کار تاکيد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبدالله مختاری در اين باره به ايلنا گفت: قانون می‌گويد دستمزد بايد متناسب با ميزان تورم واقعی تعيين شود. در ماده ۴۱ قانون کار ذکر شده است که حداقل مزد «بايد به اندازه‌ای باشد تا زندگی يک خانواده» را تامين کند. پس منظور قانون گذار ‏‌، محاسبهٔ تورم در سبد هزينهٔ معيشت خانواده‌های کارگری است نه تورم به شيوه‌ای که اين روز‌ها بانک مرکزی اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: عجيب است که بانک مرکزی، نرخ تورم را بين ۲۰ الی ۲۵ درصد اعلام می‌کند بعد وقتی به فروشگاه مواد غذايی مراجعه می‌کنيد می‌بينيد تمامی قيمت‌ها نسبت به سال گذشته حداقل ۲ برابر شده‌اند.

اين فعال کارگری افزود: تورم فعلی کشور در سبد معيشت خانوار کارگری ۱۵۰ درصد است. برای درک اين موضوع نيازی نيست جای دوری برويم. کافی است سری به فروشگاه‌های مواد غذايی بزنيد تا همه چيز روشن شود.

مختاری با تاکيد بر اجرای صحيح و کامل قانون اساسی و مواد حمايتی آن در رابطه با تحصيل و درمان خانواده‌های ايرانی گفت: در قانون اساسی کشور ذکر شده است آموزش و پرورش و درمان برای خانواده‌های ايرانی رايگان است. حال در زندگی يک خانوادهٔ کارگری چه ميزان هزينهٔ تحصيل و درمان می‌شود؟ چقدر برای مسکن هزينه می‌شود؟ دولت بايد طبق قانون در اين موارد از کارگران حمايت کند.

او ادامه داد: همچنين دولت می‌تواند از محل يارانه‌های عمومی، بن‌هايی که شامل کالاهای ضروری زندگی است را به کارگران اختصاص دهد تا شرايط دشوار اقتصادی را برای آنان تسهيل کند.

اين فعال کارگری با انتقاد از استفادهٔ لفظ «افزايش حقوق کارگران» که در پايان هر سال مطرح می‌شود بيان کرد: استفاده از عبارت «افزايش حقوق کارگران» صحيح نيست زيرا دستمزد کارگران هر ساله از تورم عقب‌تر است. در واقع کارگران به دنبال خط فقر می‌دوند. تورم در طی سال افزايش می‌يابد و کارگران با دستمزد خود که در ابتدای سال تعيين شده است بايد شرايط اقتصادی که به آن‌ها تحميل شده است را تحمل کنند تا در آستانه سال جديد دستمزد آن‌ها بار ديگر به حداقل معيارهای زندگی نزديک شود.

عضو هيات مديره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران در پايان اظهار داشت: کارگران گمان نبرند که حقوق سربار توليد است. کارگری که خوب حقوق می‌گيرد بهتر هم بازدهی دارد. کارفرمايان نبايد صرفا به دنبال منفعت خود باشند و بايد به توليد، ‌کارآفرينی و تامين معيشت خانواده‌های کارگران اهميت بدهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016