دوشنبه 30 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديدار سه چهره اصلاح‌طلب با رهبر جمهوری اسلامی

راديو زمانه ـ سه چهره اصلاح‌طلب با آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ديدار و مذاکره کردند. زمان اين ديدار اعلام نشده است.

روزنامه اعتماد، امروز دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه نوشت: "مجيد انصاری، عضو مجمع تشخيص مصلحت؛ عبدالواحد موسوی لاری، وزير کشور دولت اصلاح‌طلب محمد خاتمی و اسحاق جهانگيری، وزير صنايع دولت خاتمی سه نفری بودند که شايد به نمايندگی از اصلاحات رفتند تا گزارش دهند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مجيد انصاری به اعتماد گفته است اين ديدار در "فضايی مناسب" انجام شد.

آخرين ديدار اصلاح‌طلبان با رهبر ايران مربوط به ۲۶ خرداد ۸۸ بود که در آن نمايندگان کانديداهای معترض انتخابات رياست‌جمهوری شرکت داشتند.

مجيد انصاری که عضو مجمع تشخيص مصلحت است، افزود: "ديداری داشته‌ايم که خوب بود، به هر حال خدمت ايشان رسيديم و در رابطه با مسائل کلی کشور صحبت کرديم."

وی درباره جزئيات اين ديدار گفت: "ملاقات بسيار خوبی بود که درباره جزئيات آن فعلا حرفی نمی‌زنيم اما اصل اين ديدار انجام شده است."

اين عضو مجمع روحانيون مبارز درباره نظرات آيت‌الله خامنه‌ای درباره گزارش‌های ارائه شده تنها به همين که "در چند بند صحبت کرديم" بسنده کرد.

انصاری در عين حال گفت در اين ديدار درباره انتخابات رياست‌جمهوری سال آينده صحبتی نشده و اين ديدار "به هيچ وجه انتخاباتی نبوده است و صرفا‍ً درباره مسائل جاری کشور بوده است."

اصلاح‌طلبان از فضای شکل گرفته پس از انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ و "بسته‌شدن فضای سياسی کشور و بازداشت گسترده مخالفان و روزنامه‌نگاران" انتقاد می‌کنند و بارها خواهان رفع محدوديت‌ها شده‌اند.

عبدالواحد موسوی لاری نيز درباره اين ديدار گفت: "درباره بيان جزئيات اين ديدار بايد مشورت‌هايی صورت گيرد که پس از آن می‌توان جزئيات را در اختيار رسانه‌ها قرار داد."

عباس عبدی يکی از فعالان سياسی اصلاح‌طلب نيز به اعتماد گفته است: "به نظر من دوستان اصلاح‌طلب کار بسيار خوبی کرده‌اند که البته دير هم انجام شد."

به گفته وی "حتی می‌توان اين جلسات را در سطح بالاتری در اصلاح‌طلبان انجام داد و هيچ مانعی برای آن نيست، چه بسا اگر ديدارها توسط رهبران اصلاح‌طلب انجام شود در بهبود وضعيت موجود جامعه مؤثرتر باشد."

وی گفت: "اين کار را البته آقای خاتمی و برخی ديگران بايد انجام دهند."

عباس عبدی افزود: "اين آغازی است که می‌تواند حفظ شود و در آستانه انتخابات اين ديدارها می‌تواند به تلطيف فضای عمومی ميان طرفين بينجامد."

در سه سال گذشته، در پی اعتراضات به دهمين انتخابات رياست جمهوری، هزاران نفر از مخالفان دولت بازداشت شده‌اند و صدها نفر از آن‌ها همچنان در زندان و در حال سپری کردن دوران حبس خود هستند.

ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت نيز از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ در حصر خانگی هستند.

محمد خاتمی، رئيس‌جمهور پيشين ايران و از رهبران اصلاح‌طلب چندين بار در سخنرانی‌های مختلف گفته است آزادی زندانيان سياسی و رهبران مخالفان می‌تواند "گام مهمی در جهت تغيير فضای ناگوار کنونی به نفع نظام و مردم به‌وجود آورد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016