شنبه 28 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمله تند آيت‌الله خامنه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، مجلس و علی لاريجانی

رهبر جمهوری اسلامی در حمله بی‌سابقه‌ای به محمود احمدی‌نژاد سخنان افشاگرانه وی در روز استيضاح وزير کار عليه برادران لاريجانی را مورد انتقاد قرار داد و به علی لاريجانی نيز که پاسخ احمدی‌نژاد را داده بود گفت "زياده‌روی" کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری مهر - آيت الله خامنه ای صبح امروز (شنبه) در ديدار بسيار پرشور هزاران نفر از مردم تبريز، در سخنانی بسيار مهم به تشريح رفتار و گفتار غيرمنطقی دولتمردان امريکا در بحث مذاکره و تبيين رفتار منطقی ملت و نظام اسلامی در اين زمينه پرداختند و با تجليل مجدد از حضور پرشکوه و عزتمند ملت در راهپيمايی يوم الله ۲۲ بهمن، نکاتی را درباب مسئله اخيری که در مجلس روی داد بيان کردند.

در اين ديدار که در آستانه قيام ۲۹ بهمن مردم تبريز در سال ۱۳۵۶، انجام شد رهبر انقلاب اسلامی با گراميداشت ياد و خاطره شهدای آن قيام، دين و ايمان دينی را معيار و ملاک و راهنمای حرکت ملت ايران دانستند و افزودند: نمونه بارز تبلور اين حقيقت، مبارزات مردم آذربايجان در ۱۵۰ سال اخير است که همواره با پشتوانه ايمان دينی و پافشاری بر آن بوده است.

حضرت آيت الله خامنه ای با تأکيد بر اينکه علت اصلی متزلزل نشدن ملت ايران در مقابل فشارهای قدرتهای جهانی از جمله تحريم ها، ايمان دينی ملت بوده است،‌خاطرنشان کردند: آنها از چند ماه پيش تحريم هايی را که ادعای فلج کننده بودن آنها را داشتند اِعمال و حتی چند روز قبل از ۲۲ بهمن نيز دور جديدی از تحريم ها را وضع کردند تا اراده مردم را سست کنند اما پاسخ ملت ايران اين بود که راهپيمايی ۲۲ بهمن امسال، پرشورتر و گسترده تر از سالهای قبل برگزار شد.

ايشان افزودند: در راهپيمايی ۲۲ بهمن امسال، همه، از همه جا آمدند و حضور مردم همراه با روحيه بالا وچهره هايی خندان و شاداب بود و اين حضور عظيم چهره واقعی ملت را بار ديگر نشان داد.

حضرت آيت الله خامنه ای با تأکيد بر اينکه راهپيمايی ۲۲ بهمن در هر سال،‌همچون ضربه سهمگين و بهمنی بزرگ، بر سر دشمنان و مخالفان ملت ايران فرود می آيد خاطرنشان کردند: امسال نيز همينگونه شد.

ايشان با قدردانی مجدد از حضور پرشکوه و عزتمندانه ملت ايران در راهپيمايی ۲۲ بهمن، خاطرنشان کردند: اگر صدبار هم اين تشکر تکرار شود، باز هم جا دارد و بايد در مقابل اين روحيه و بصيرت ملت ايران، تعظيم کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در تحليل شرايط کنونی تأکيد کردند: دشمنان در مقابل ايمان، عزم راسخ، بصيرت، شجاعت و تحمل ملت ايران، در موضع انفعال قرار گرفته و بر همين اساس حرکات غيرمنطقی انجام می دهند.

حضرت آيت الله خامنه ای با استناد به رفتار و گفتار ‌دولتمردان امريکايی، آنان را افرادی غيرمنطقی، دارای حرف و عمل متناقض و روحيه زورگويانه دانستند و خاطرنشان کردند: امريکاييها توقع دارند که ديگران در مقابل حرفهای غيرمنطقی و زورگويی های آنها تسليم شوند، همانطور که برخی تسليم شده اند اما ملت ايران و نظام جمهوری اسلامی تسليم شدنی نيست زيرا منطق، توانايی و اقتدار دارد.

ايشان در تبيين مواضع و اقدامات غيرمنطقی دولتمردان امريکايی و دولتهای غربیِ دنباله رو آنها، به بيان نمونه های عينی پرداختند و افزودند: آنها ادعا می کنند که متعهد به حقوق بشر هستند و پرچم حقوق بشر را در دنيا بلند کرده اند، اما در عمل بيشترين ضربه را به حقوق بشر می زنند و با فجايعی نظير گوانتانامو و ابوغريب و کشتار مردم افغانستان و پاکستان بيشترين اهانتها را به حقوق انسانها می کنند.

حضرت آيت الله خامنه ای يکی ديگر از موارد غيرمنطقی بودن امريکاييها و تناقض ميان ادعا و عمل آنها را، ادعای آنها مبنی بر مقابله با سلاح هسته ای برشمردند و افزودند: آمريکايی ها براساس اين ادعا، يازده سال پيش، به عراق حمله کردند اما بعدها مشخص شد اين ادعا از اساس نادرست بوده است.

ايشان خاطرنشان کردند: دولتمردان امريکايی با وجود اين ادعا از رژيم شرير صهيونيستی و مجهز به سلاح هسته ای که ديگران را نيز تهديد می کند، حمايت می کنند.

رهبر انقلاب اسلامی، ادعای تعهد به گسترش دموکراسی در دنيا را يکی ديگر از حرفهای خلاف واقع مقامات امريکايی دانستند و افزودند: آنها از يک طرف اين ادعا را مطرح می کنند اما از طرف ديگر دائماً در حال تعارض و مقابله با ايران هستند که دارای روشن ترين و واضح ترين مردم سالاری ها در منطقه است.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: امريکاييها در حالی مدعی حمايت از گسترش دموکراسی هستند که در همين منطقه،‌ با وقاحت تمام از کشورهايی حمايت می کنند که حتی بوی دموکراسی را هم استشمام نکرده اند و مردم آنها برای يک بار نيز صندوق رأی و انتخابات را نديده اند.

ايشان يکی ديگر از مصاديق تناقض ميان حرف و عمل دولتمردان امريکايی را، ادعای آمادگی مذاکره با ايران به منظور حل مسائل ميان دو کشور،‌دانستند و افزودند: اين ادعا در حالی مطرح می شود که امريکاييها حرفهای ناشايست و خلاف واقع را به نظام جمهوری اسلامی نسبت می دهند و برای مقابله با ملت ايران متوسل به تحريم و فشار می شوند.

رهبر انقلاب اسلامی سخنان چند روز پيش رئيس جمهوری امريکا مبنی بر تلاش اين کشور برای جلوگيری از ساخت سلاح هسته ای بوسيله ايران را مورد اشاره قرار دادند و تأکيد کردند: اگر ايران قصد ساخت سلاح هسته ای را داشت امريکا به هيچ وجه نمی توانست جلوی ملت ايران را بگيرد.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: جمهوری اسلامی ايران قصد ساخت سلاح هسته ای را ندارد و اين تصميم نيز به دليل ناراحتی امريکا نيست، بلکه بر مبنای يک عقيده و اعتقادی است که سلاح هسته ای را جنايت بر ضد بشريت می داند و ضمن آنکه بر عدم توليد آن تأکيد دارد،‌خواستار محو سلاحهای هسته ای موجود در جهان نيز است.

ايشان تأکيد کردند: ادعای امريکاييها مبنی بر ساخت سلاح هسته ای بوسيله ايران، ‌يک تقلب در حرف زدن است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در موضوع هسته ای ايران، ‌بحث بر سر سلاح هسته ای نيست،‌بلکه آنها می خواهند مانع حق قطعی و مسلم ملت ايران در غنی سازی هسته ای و استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای شوند که البته در جلوگيری از ملت ايران موفق نخواهند شد و اين ملت کار خود را براساس حق صريح خود انجام خواهد داد.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: تلاش برای تضييع حقوق ملت ايران نمونه ای آشکار از غيرمنطقی بودن امريکاييها است و بر همين اساس با طرف غيرمنطقی و زورگو، نمی توان با اتکاء به منطق حرف زد.

ايشان افزودند: جمهوری اسلامی ايران در طول ۳۴ سال گذشته، در قضايای مختلف جهانی، بروشنی دريافته است که طرف مقابل او کيست، چگونه رفتار می کند و چگونه بايد با او برخورد کرد.

رهبر انقلاب با اشاره به اينکه امريکايی ها در بحث مذاکره، با تکيه به شبکه خبری رسانه ای تحت تسلط صهيونيستها و امريکايی ها، به دنبال فريب دادن افکار عمومی جهان،‌منطقه و ايران هستند افزودند: شبکه رسانه ای جهانی، حرفهای ما را يا منعکس نمی کند و يا ناقص و حتی برعکس منعکس می کند، بنابراين روی سخن ما با ملت ايران است.

ايشان در تبيين واقعيات و حقايق بحث مذاکره، پنج نکته مهم را مورد تأکيد قرار دادند: غيرمنطقی و متناقض بودن حرف و رفتار دولتمردان امريکايی - تلاش امريکايی ها برای تسليم کردن ملت ايران به عنوان هدف اصلی مذاکرات - معنای حقيقی مذاکره در عرف قدرتهای سلطه گر - دروغ و فريبکاری امريکايی ها درباره برداشته شدن تحريم ها با مذاکره - و منطقی بودن رفتار ملت ايران و نظام جمهوری اسلامی در مقابل پيشنهاد امريکا.

حضرت آيت الله خامنه ای غرض اصلی دولتمردان امريکا از طرح پيشنهاد مذاکره را تبليغ و هياهو درباره تسليم شدن ملت و نظام ايران خواندند و افزودند: آنها می خواهند به ملتهای مسلمان و سربرافراشته منطقه، نشان دهند که جمهوری اسلامی ايران هم با همه سرسختی و ايستادگی، عاقبت پای ميز مذاکره و مصالحه آمد، بنابراين شما نيز چاره ای جز تسليم نداريد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: البته سلطه گران از ديرباز با هدف نااميد کردن ملتهای مسلمان، درصدد کشاندن ايران پای ميز مذاکره و بده و بستان بوده اند و اکنون نيز همين هدف را با طرح تبليغاتی «مذاکره ای غيرمربوط به مسائل اساسی» دنبال می کنند اما جمهوری اسلامی ايران، با چشمان باز اهداف آنها را می فهمد و متناسب با آن اهداف، جواب می دهد.

ايشان معنای حقيقی گفتگو در عرف امريکا و غربيها را پذيرش حرفهای آنان در پای ميز مذاکره خواندند و افزودند: آنها با همين نگاه غيرمنطقی، در تبليغات اخيرشان می گويند مذاکره مستقيم کنيم تا ايران را به دست برداشتن از انرژی هسته ای و غنی سازی قانع و وادار سازيم اما اگر خواهان گفتگوی حقيقی و منطقی بودند بايد می گفتند مذاکره کنيم تا ايران استدلالها و ادله خود را بگويد و مسائل عادلانه بررسی شود.

رهبر انقلاب اين سؤال را مطرح کردند که با توجه به اين نگاه حاکم بر دولتمردان امريکايی و انتظار آنها برای تسليم شدن ايران، اگر دولت ايران هم پيشنهاد گفتگو را بپذيرد آيا مذاکره به درد می خورد و اصلاً به جايی می رسد؟

رهبر انقلاب با اشاره به اقدام امريکايی ها در قطع مذاکره هنگام کم آوردن در مقابل حرفهای منطقی ايران افزودند: در ۱۵ سال گذشته، دو سه بار امريکايی ها با تأکيد بر اينکه گفتگو خيلی ضروری، فوری و حياتی است در برخی مسائل درخواست مذاکره کردند، يک يا دو مأمور دولتی هم رفتند و با آنها گفتگو کردند، اما به محض اينکه در مقابل حرفهای منطقی ايران، جوابی نداشتند مذاکره را قطع کردند و با استفاده از شبکه رسانه ای بين المللی خود وانمود کردند ايران مذاکره را قطع کرده است.

ايشان پرسيدند آيا با وجود اين تجربيات، باز هم لازم است بی منطقی امريکاييها را در مذاکرات تجربه کنيم؟

حضرت آيت الله خامنه ای، تبليغات امريکايی ها را درباره لغو تحريم ها در پی مذاکره با ايران، وعده ای دروغ دانستند و افزودند: آنها به خيال خام خود فکر می کنند ملت از تحريم ها به ستوه آمده بنابراين با شنيدن اين وعده، مشتاق مذاکره با امريکا می شود و به مسئولان کشور فشار می آورد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: در واقع، اين وعده نيز از همان حرفهای فريبکارانه است و نشان می دهد آنها به دنبال مذاکره حقيقی و عادلانه نيستند بلکه تسليم شدن ملت ايران را دنبال می کنند در حاليکه اگر ملت ايران می خواست تسليم امريکاييها باشد اصولاً انقلاب نمی کرد.

ايشان در اِشکال جدی ديگری به ادعای امريکايی ها مبنی بر لغو تحريم ها با مذاکره تأکيد کردند: هدف تحريم ها، همچنانکه بارها گفته اند خسته کردن ملت ايران و جدا کردن ملت از نظام اسلامی است بنابراين اگر مذاکره هم انجام شود اما ملت همچنان در صحنه باشد و بر حقوق خود پافشاری کند،‌ تحريم ها وجود خواهد داشت.

رهبر انقلاب در همين بحث به بازخوانی يک برداشت ذهنی دولتمردان امريکايی پرداختند که نيمی از آن درست و نيمی ديگر غلط است.

ايشان گفتند: امريکايی ها معتقدند جمهوری اسلامی بر ملت تکيه دارد و اگر با تحريم ها مردم را از نظام اسلامی جدا کنيم قدرت مقاومت از نظام گرفته می شود. بخش اول اين حرف که نظام کاملاً متکی بر توده های عظيم ملت است حرف درستی است اما بخش دوم که فشارها و تحريم ها، ملت را به زانو درمی آورد و آنها را از نظام جدا می کند،‌کاملاً غلط و ناشی از بدفهمی است.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: البته ملت ايران بدنبال شکوفايی و رونق و رفاه کامل است اما حاضر نيست اين هدف را با ذلت بدست آورد بلکه با «تدبير و عزم و شجاعت» و تکيه بر نيروهای داخلی بويژه جوانان مستعد ايران، تحقق اين هدف را پيگيری می کند.

رهبر انقلاب با اشاره به پيشرفتهای شگفت انگيز ملت ايران در مقايسه با ملتها و کشورهايی که تسليم امريکا بوده اند افزودند: تحريم ها مردم را آزار می دهد اما در مقابل آن دو راه بيشتر وجود ندارد يا مانند ملتهای ضعيف، «تسليم شدن و در مقابل زورگويان جهانی توبه کردن» و يا مانند ملت شجاع ايران فعال کردن توانايی ها و نيروهای داخلی و عبور سرافرازانه و قدرتمند از منطقه ی خطر.
ايشان افزودند: بدون ترديد ملت ايران راه دوم را انتخاب کرده و می کند و به اذن الله تحريم ها را به مرحله ای برای رشد و شکوفايی بيشتر تبديل خواهد کرد.

حضرت آيت الله خامنه ای،‌حضور پرنشاط ملت در راهپيمايی ۲۲ بهمن را به معنای شکايت نداشتن مردم از گرانی و مشکلات ندانستند و افزودند: مردم بخصوص طبقات ضعيف دشواريها را کاملاً احساس می کنند اما ميان خود و نظام فاصله نمی اندازند زيرا می دانند نظام اسلامی و اسلام عزيز همان دست قدرتمندی است که می تواند مشکلات را حل کند.

رهبر انقلاب در جمع بندی سخنان خود درباره مذاکره با امريکا تأکيد کردند: نظام اسلامی و ملت ايران برعکس دولتمردان امريکايی، اهل منطق هستند بنابراين اگر از طرف مقابل حرف و رفتار منطقی ببينند به آن پاسخ مناسب می دهند.

حضرت آيت الله خامنه ای، خودداری امريکا از زورگويی و شرارت، احترام گذاشتن به حقوق ملت ايران، عدم دخالت در امور داخلی ايران که در حمايت از فتنه گران ۸۸ کاملاً آشکار بود و پرهيز از آتش افروزی در منطقه را از جمله نشانه هايی دانستند که اگر بروز کند می تواند نشان دهنده حسن نيت دولتمردان امريکايی باشد.

رهبر انقلاب افزودند: اگر اينطور شود و امريکايی ها در حرف و عمل نشان دهند که غيرمنطقی نيستند آن وقت می بينند که جمهوری اسلامی و ملت ايران، خيرخواه و اهل تعامل و منطقند.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: تنها راه تعامل با جمهوری اسلامی ايران همين است و در اين صورت دولت امريکا، جواب مناسبی دريافت خواهد کرد.

ايشان در بخش پايانی سخنانشان به قضيه مهمی که يکشنبه دو هفته قبل در مجلس پيش آمد پرداختند و نکات مهمی را در اين باره بيان کردند.

رهبر انقلاب با اشاره به ناراحتی ملت و نخبگان از اين مسئله افزودند: اين قضيه بد و نامناسب، بنده را نيز از دو جهت ناراحت و متأثر کرد يکی از بابت اصل وقوع ماجرا و ديگری بابت ناراحتی مردم از اين قضيه.

ايشان افزودند: در اين ماجرا متأسفانه رئيس يک قوه به استناد يک اتهام ثابت نشده و حتی مطرح نشده در دادگاه، دو قوه ديگر يعنی مجلس و قوه قضاييه را متهم ساخت که کاری بد، ‌غلط، نامناسب،‌ خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف اخلاق بود.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: اين رفتار، حقوق اساسی مردم را نيز تضييع کرد چرا که زندگی در «آرامش و امنيت روانی و اخلاقی»، جزو حقوق اساسی ملت است.

رهبر انقلاب تأکيد کردند: بنده فعلاً نصيحت می کنم که اين کار شايسته ای برای نظام جمهوری اسلامی نيست.

ايشان استيضاح اخير را نيز کاری غلط خواندند و افزودند:‌استيضاح بايد فايده ای داشته باشد اما چند ماه مانده به پايان کار دولت،‌استيضاح يک وزير آن هم به خاطر مسئله ای که مربوط به وزير نيست،‌چه علت و فايده ای دارد؟

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: در داخل مجلس هم کسانی حرفهای نامناسب بر زبان آوردند که آن هم غلط بود.

ايشان خاطرنشان کردند: دفاع رئيس محترم مجلس هم قدری زياده روی بود و لزومی نداشت.

رهبر انقلاب تأکيد کردند: نه آن متهم کردن، نه آن برخورد کردن و نه آن استيضاح، ‌مسائل مناسبی نبود.

حضرت آيت الله خامنه ای پرسيدند: وقتی دشمن مشترک وجود دارد و توطئه ها از هر طرف شکل می گيرد واقعاً جز افزايش برادری ها و ايستادگی در مقابل دشمن بايد کار ديگری کرد؟

رهبر انقلاب با اشاره به حمايتهای خود از مسئولان کشور افزودند: بنده باز هم کمک می کنم اما اين رفتارها، متناسب با سوگندها و تعهدات نيست، مسئولان عظمت ملت را ببينيد و رفتاری شايسته اين ملت انجام دهند.

ايشان تأکيد کردند: مسئولان،‌دولت و مجلس، همه تلاشهای خود را برای حل گره ها و مشکلات اقتصادی مردم و کشور متمرکز کنند زيرا همانطور که چند سال پيش گفتم دشمن نقشه ها و توطئه هايش را در مسائل اقتصادی متمرکز کرده است.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: چند سال قبل درباره مبارزه با فساد اقتصادی، نامه ای به رؤسای قوا نوشتم مکرر می گويند فساد اقتصادی اما اين کار به زبان گفتن تمام نمی شود بلکه نيازمند مبارزه عملی است، در عمل چه کار شد؟ در عمل چه کار کرديد؟ اين مسائل انسان را متأثر می کند.

رهبر انقلاب افزودند: تقوا، تقوا، تقوا!، ‌از مسئولان توقع داريم با صبر، ميدان ندادن به احساسات سرکش و ملاحظه مسائل کشور، همه توان و نيروها را برای حل مشکلات مردم متمرکز کنند و حالا که دشمنی های دشمن شدت يافته، آنها هم رفاقتهايشان را شدت دهند.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: انشاءالله اين نصيحت خيرخواهانه و مشفقانه مورد توجه مسئولان بخصوص مسئولان بالا قرار گيرد و به آن پايبند باشند.

ايشان خاطرنشان کردند: البته گله امروز من از برخی سران و مسئولان موجب نشود عده ای راه بيفتند و عليه اين و آن شعار دهند که با اين کار هم مخالف هستيم.

رهبر انقلاب اسلامی، با انتقاد صريح و شديد از اقدام اخير برخی افراد در بر هم زدن مجلس سخنرانی رئيس مجلس در قم افزودند: اينکه عده ای برخی را ضدولايت و ضد بصيرت بنامند و شعار بدهند نظير آنچه اخيراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده کاملاً مخالف اين کارها هستم که قبلاً هم نظير آن در مرقد مطهر حضرت امام (ره) اتفاق افتاد و به مسئولان تذکر دادم جلوی اين کارها را بگيرند.

رهبر انقلاب افزودند: کسانی که راه می افتند و شعار می دهند اگر واقعاً حزب اللهی و مؤمن هستند بدانند که اين کارها به ضرر کشور و خلاف شرع است و اگر هم اعتنايی به اين حرفها ندارند که حسابشان جداست.

رهبر انقلاب در پايان سخنانشان تأکيد کردند: آينده ملت بصير ايران به لطف الهی کاملاً روشن است و افقی به مراتب بهتر و درخشان تر در انتظار اين ملت و جوانان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016