سه شنبه 1 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشاور سياست خارجی رييس مجلس: در ۱۰ سال آينده اسرائيل وجود نخواهد داشت

ايسنا ـ مشاور امور بين‌الملل و سياست خارجی رييس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سه مولفه مردم، مکتب و رهبری در تحولات مربوط به بيداری اسلامی، نقش مردم در اين تحولات را خوب توصيف کرد.

به گزارش خبرنگار سياسی- خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين شيخ‌الاسلام، دبير کميته حمايت از انتفاضه فلسطين مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در سخنانی در نشست تخصصی "جهان اسلام دو سال پس از تحولات بيداری اسلامی" که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با اشاره به دعوای کشورهای دنيا بر سر قدرت و انرژی به ويژه نفت است، افزود: نفت از مهم‌ترين منابع انرژی است که بخش عمده آن در منطقه خاورميانه واقع شده، علاوه بر آن آبراه‌های مهم دنيا نيز در منطقه مسلمانان واقع شده است که به نظر می‌رسد هر کس اين آبراه‌ها را اداره کند، دنيا را اداره می‌کند و بايد گفت تنها تنگه‌ای که در اختيار مسلمانان نيست تنگه پاناما است. اگر ما مسلمانان تصميم بگيريم که ضد جنگ عمل کنيم و بگوييم که هيچ کشتی جنگی اجازه تردد از کانال سوئز را نخواهد داشت، اين مساله بر کل دنيا تاثيرگذار خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به پيروزی انقلاب اسلامی در ايران به مقايسه آن با ساير انقلاب‌ها پرداخت و ادامه داد: انقلاب اسلامی ايران روش‌ها و دستاوردهايی داشت که اين روش‌ها و دستاوردها با انقلاب‌های نزديک به آن از جمله انقلاب فرانسه و چين تفاوت دارد. از نظر روش، انقلاب اسلامی ايران بر پايه‌ی آوردن مردم به صحنه بود که اين روش با انگيزه‌ای الهی و رهبری مشخص همراه بود و امام خمينی (ره) توانست پس از سال‌ها تلاش، نظريه جدايی دين از سياست را با استقرار جمهوری اسلامی ايران عملا باطل اعلام کند و يا در سال ۶۶ توانست با ايجاد مراسم برائت، استکبار را به زانو در آورد. استکبار سعی کرد تا به هر قيمتی حتی متضرر شدن عربستان اين مراسم را از بين ببرد اما ديگر دير شده بود و بعد از آن اين روش امام (ره) وارد فلسطين شد و پس از آن انتفاضه شکل گرفت.

مشاور امور بين‌الملل و سياست خارجی رييس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکست‌های مکرر رژيم صهيونيستی از گروه‌های مقاومت به بررسی آينده بيداری اسلامی در منطقه پرداخت و گفت: يک انقلاب، نظام قبلی را ساقط می‌کند و نظام ديگری ساخته می‌شود که بايد دولتی بر اساس آن ايجاد شود. ما الان در مرحله ساختن دولت اسلامی هستيم اما بعد از ساختن اين دولت، ما با همکاری اين دولت و نظام بايد به جامعه اسلامی و بعد حکومت اسلامی برسيم.

او افزود: در اين دو سال نهضتی که با عنوان بيداری اسلامی ايجاد شد دارای سه مولفه مردم، مکتب و رهبری بود که مولفه اول آن دارای کارکرد خوبی بوده است اگرچه ميزان مشارکت آن با ميزان مشارکت مردم در انقلاب اسلامی ايران قابل مقايسه نيست.

شيخ‌الاسلام در ادامه پاسخگو نبودن مکتب در کشورهايی که با بيداری اسلامی مواجه بودند و هم‌چنين نبود رهبری شايسته را از مشکلات اين کشورها دانست و افزود: آن‌ها در تئوری خود مشکل دارند و مکتب‌شان هم پاسخگو نيست و به لحاظ رهبری هم دارای مشکلات اساسی هستند. امام خمينی (ره) پس از ايجاد انقلاب اسلامی سعی کرد تا همه عناصر مورد نياز انقلاب را از بطن انقلاب بسازد؛ مثلا دادگاه انقلاب و کميته انقلاب را ايجاد کرد اما در مصر اين دادگاه مبارک بود که به محاکمه مبارک پرداخت و می‌توان گفت که هرگز يک چاقو دسته‌اش را نمی‌برد.

وی با اشاره به تلاش غربی‌ها برای انحراف بيداری اسلامی ايجاد شده در منطقه و کشاندن آن به سمت درگيری‌های شيعه و سنی، به خط‌بندی‌های موجود در جهان اشاره کرد و گفت: به طور کلی دو خط‌بندی استکبار و مقاومت وجود دارد که آمريکا، اسراييل، اروپا و غرب به عنوان خط استکبار و ايران، سوريه و لبنان به عنوان خط مقاومت هستند که جنگ ميان اين دو خط ادامه دارد و ما به عنوان خط مقاومت پيشرفته‌های زيادی داشتيم. از نظر بسياری از تحليلگران و هم‌چنين از نظر خود ما، در ۱۰ سال آينده رژيم صهيونيستی وجود نخواهد داشت و اين مساله به دليل رشد مقاومت و وضعيت داخلی رژيم صهيونيستی کاملا مشهود است.

مشاور امور بين‌الملل و سياست خارجی رييس مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر اين که روند ما روند منطق مردم‌سالارانه است که به مردم در سرنوشت‌شان مشارکت داده می‌شوند، گفت: ايران همواره در مقابل آمريکا ايستاده است و اعلام کرده که بمب اتم را به خاطر خودش نمی‌خواهد و اگر هم بخواهد که بمب اتم داشته باشد کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگيرد. اگر توانايی‌های ما در لبنان، سوريه و غزه نبود تا حالا آمريکايی‌ها صد بار فردو را زده بودند چون امنيت اسراييل را امنيت خودشان می‌دانند.

شيخ‌الاسلام ادامه داد: الان نقطه به نقطه سرزمين اشغالی، مرکز تجمع صهيونيست‌ها و مراکز صنعتی در تيررس موشک‌های ايرانی است و اين يعنی آن‌ها هيچ غلطی نمی‌توانند بکنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016