چهارشنبه 2 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جلسه محاکمه قضات تعليق شده کهريزک هشتم اسفند برگزار می شود

مهر ـ سرپرست دادگاههای کيفری استان تهران آخرين وضعيت پرونده قضات تعليق شده ماجرای کهريزک را تشريح کرد و گفت : اصل بر علنی بودن دادگاه است.

قاضی افتخاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جلسه محاکمه قضات تعليق شده هشتم اسفند امسال در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران و به رياست قاضی سيامک مديرخراسانی برگزار می شود.

مستشاران مشخص شدند

وی افزود : اين پرونده سه متهم دارد که پس از صدور کيفرخواست برای آنها از سوی دادسرا، پرونده شان برای رسيدگی و صدور حکم به دادگاه کيفری استان تهران فرستاده شد. چهار مستشار دادگاه نيز مشخص شده و آنها به طور کامل پرونده را مطالعه کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصل بر علنی بودن است

سرپرست دادگاههای کيفری استان تهران درباره علنی بودن جلسه دادگاه نيز گفت : اصل بر علنی بودن دادگاه است اما در اين خصوص رئيس دادگاه و چهار قاضی مستشار تصميم می گيرند. در قانون مواردی که بر اساس آن دادگاه غيرعلنی می شود اعلام شده است.

پرونده مطالعه شده است

وی در خصوص مطالعه پرونده از سوی وکلای متهمان و اوليای دم نيز گفت : در دادگاه متهمان ، شاکيان، وکلا و افراد دخيل در پرونده می توانند پرونده را مطالعه کنند. در اين پرونده نيز به طرفين زمان کافی برای مطالعه پرونده داده شده است.

بعيد می دانم يک جلسه کافی باشد

قاضی افتخاری درباره تعداد جلسات دادگاه نيز گفت : بعيد می دانم در يک جلسه بتوان به اين پرونده رسيدگی کرد و روند رسيدگی به پرونده، تعداد جلسات دادگاه را مشخص می کند.

متهمان و اوليای دم در دادگاه

وی درباره حضور متهمان در جلسه دادگاه گفت : تصور نمی کنم دادگاه بدون اظهارات متهمان کفايت رسيدگی اعلام کند. البته متهمان می توانند وکلای خود را به دادگاه بفرستند و دفاع را بر عهده آنها قرار دهند. اما اگر دادگاه نياز بداند که متهمان بايد در جلسه محاکمه حاضر شوند بايد حضور پيدا کنند. روز دادگاه به تمام متهمان و اوليای دم ابلاغ شده است.

مرگ ۳ تن در کهريزک

گفتنی است در جريان فتنه ۸۸ امير جوادی فر، محسن روح الامينی و محمد کامرانی پس از بازداشت به زندان کهريزک منتقل و پس از سه روز به گواهی پزشکی قانونی بر اثر ضربات وارده به نسوج نرم و شرايط بد نگهداری کشته شدند اما با واکاوی بيشتر دليل کشته شدن آنها از سوی سازمان قضايی نيروهای مسلح دو تن از مباشران انتظامی به اعدام محکوم شدند و حکم چندين نفر ديگر هم توسط ديوان عالی کشور تاييد شده است.

گذشت اوليای دم در بخش اول پرونده

در حالی که متهمان محکوم شده به اعدام در يک قدمی چوبه دار قرار داشتند اوليای دم رضايت خود را اعلام کردند.

برای محاکمه روزشماری می کنيم

اين احکام درحالی اجرا شد که خانواده کشته شدگان خواستار محاکمه قضات متهم در اين پرونده بودند. عبدالحسين روح المينی پدر يکی از کشته‌شدگان حادثه کهريزک در حاشيه مراسم سومين سالگرد قربانيان حادثه گفت: روزشماری می کنيم تا زمان رسيدگی به پرونده اين قربانيان آغاز شود.

وی در جمع خبرنگاران درخصوص پيگيری های صورت گرفته در پرونده کهريزک گفت: در هفته قوه قضائيه که در مشهد برگزار شد بنده گلايه هر سه خانواده را درباره اين پرونده به خدمت مسئولان بلندپايه قوه قضائيه اعلام کردم.

صدور قرار جلب دادرسی

با اين وجود در ابتدای تحقيقات برای سه قاضی تعليق شده پرونده قرار منع تعقيب صادر شد. پس از صدور قرار منع تعقيب برای دادستان سابق تهران و دو قاضی ديگر در پرونده معروف به بازداشتگاه کهريزک، شاکيان پرونده به اين قرار اعتراض کردند.

در ادامه نيز پرونده برای رفع اختلاف به شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومی تهران فرستاده شد. رئيس اين شعبه پس از بررسی اعتراض شاکيان پرونده و قرار صادر شده از سوی دادسرا اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی کرد. در ادامه نيز پرونده برای رسيدگی به شعبه ۱۵ دادسرای تهران فرستاده شد.

بازداشت يکی از متهمان پرونده

همزمان با انجام تحقيقات در رابطه با بخش دوم پرونده ، يکی از متهمان به اتهام تيراندازی در يک پمپ بنزين در اصفهان تحت تعقيب قرار گرفت و با قرار دادسرای تهران راهی زندان شد.

سرانجام ۴۰ ماه پس از ماجرا کهريزک پرونده قضات تعليق شدند با صدور کيفرخواست به دادگاه فرستاده شد .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016