پنجشنبه 10 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسنی‌اژه‌ای: تفهيم اتهام معاونت در قتل برای سعيد مرتضوی

فارس: دادستان کل کشور با اشاره به اينکه پرونده فساد ۳ هزارميلياردی برای انجام مقدمات اجرای حکم در دادسرا است، گفت: به سعيد مرتضوی در پرونده قضات کهريزک اتهام معاونت در قتل تفهيم شده است.

غلامحسين محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائيه پيش از ظهر امروز در حاشيه سفر استانی آملی لاريجانی به استان گلستان در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره تفهيم اتهام معاونت در قتل به سعيد مرتضوی گفت: در جلسه دادگاه اين اتهام به فرد نامبرده تفهيم شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: البته در اين جلسه صرفاً شکات شکايت خود را مطرح کرده و دادگاه به متهمان اتهماتشان را تفهيم کرد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره زمان اجرای احکام پرونده فساد ۳ هزارميلياردی گفت: پرونده به دادسرا رفته و در واحد اجرای احکام است.

وی افزود: در حال حاضر مقدمات اجرای احکام بايد طی شود زيرا در احکام دادگاه هم رد مال، حبس، جزای نقدی و همچنين حکم اعدام وجود دارد.

وی گفت: پرونده از طرف قاضی سراج به دادسرا رفته است و آن بخشی هم که توسط ديوان عالی نقض شده بايد به شعبه هم عرض برود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به اينکه آيا ممکن است برای رسيدگی به آن بخش از پرونده که نقض شده، اجرای احکام برخی متهمان پرونده (آنهايی که به اعدام محکوم شده‌اند) به تاخير بيفتد چون ممکن است متهمان تقصيرها را به گردن افراد اعدام شده بيندازند گفت: مواردی که نقض گرفته شده دو دسته هستند بخشی تعدادشان از بابت مجازات‌های تتميمی بوده که اصلا ربطی به ساير متهمان ندارد. اما در بخش دوم يا بخش ديگری افراد هستند که اينگونه نيست و اگر احيانا دادگاه تجديد نظر ضرورتی به حضور متهمان و مواجهه آنها بداند احکام با تاخير اجرا خواهد شد هر چند آنها که من پرونده‌شان را ديدم ارتباطی با هم ندارند.

يکی از خبرنگاران خطاب به محسنی اژه‌ای گفت: شنيده شده برای فائزه هاشمی به خاطر اخلال در نظم زندان اوين پرونده‌ای تشکيل شده. محسنی اژه‌ای گفت بله اين پرونده تشکيل شده و به دادگاه هم رفته اما تعيين تکليف آن را اطلاعی ندارم.

يکی از خبرنگاران خطاب به وی گفت: برخی مراجع حکم اعدام برخی متهمان را نقض کرده‌اند؛ محسنی اژه‌ای گفت: اين مطلبی که شما نقل می‌کنيد صحت ندارد و شما درست منعکس نکرديد. از هيچ مرجعی درباره حکم قضايی استفتا نمی‌شود. صرفا يک سؤالی پرسيده شده که آيا محاربه و مفسد همزمان الزاما بايد توامان باشد يا هر کدام به صورت مستقل هم معنی دارد.

وی گفت: در قوانين ما چنين موضوعی پيش بينی شده و در ماده ۴ قانون تشديد مجازات مرتکبين اختلاس و کلاهبرداری اين موضوع آمده است که اگر جرم به صورت شبکه‌ای باشد و فردی رياست اين شبکه را بر عهده داشته باشد حکم فساد فی‌الارض صادر می‌شود.

وی گفت: برای مثال عده ای در اين پرونده بودند که عنوان اتهامی شبيه به هم داشتند اما از آنجا که جرم يکی به قصد ضرر به نظام و مقابله با نظام نبود و جرم ديگری اين شرايط را داشت برای يکی حکم اعدام صادر شد و برای يکی حکم ۲۰ سال حبس.

سخنگوی قوه قضائيه در پاسخ به سؤال ديگری در باره اينکه در ابتدای اين هفته ابلاغ ويژه‌ای از سوی رئيس قوه قضائيه برای ناصر سراج صادر شد تا به پرونده مهدی هاشمی رسيدگی کند آيا تضمينی برای برگزاری زمان دادگاه گرفته شده يا خير، گفت: من اطلاعی از زمان برگزاری دادگاه ندارم اما اگر مقدمات برگزاری دادگاه فراهم باشد قطعا دادگاه در انتهای امسال برگزار می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای در پايان مصاحبه خود سؤال يکی از خبرنگاران درباره برگزاری غيرعلنی جلسه دوم دادگاه رسيدگی به پرونده فساد را بی‌پاسخ گذاشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016