شنبه 12 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير اطلاعات هشدار داد: احتمال سوء استفاده‌ از بودجه‌های دولتی در انتخابات سال آينده

• سال ۹۲ ما دو انتخابات بزرگ را در پيش داريم به ويژه اينکه در بحث انتخابات شورا‌ها نيز مسائل نظارتی بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد و بايد از مواردی که تلاش می‌شود تا از بودجه‌های دولتی در اين زمينه سوءاستفاده‌هايی صورت گيرد جلوگيری کنيم.


ايلنا: وزيراطلاعات تاکيد کرد: گفتمان امام و رهبری در دولت نهم و دهم با موفقيت دنبال شد، اما نبايد به دليل بداخلاقی‌ها، ندام کاری‌ها و سوءتدبيرهای برخی افراد زير سوال برود و با آن مقابله شود.

به گزارش خبرنگار ايلنا، حيدر مصلحی وزير اطلاعات در همايش سراسری شورای دستگاه‌های نظارتی عنوان کرد: در مباحث نظارتی برای اينکه بتوانيم کار را با موفقيت جلو ببريم و مديران همراهی لازم را با ما داشته باشند. توجه به مسائل مربوط به تحريم و طراحی‌های دشمن ضروری است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تحريم‌ها را از مباحث قابل توجه کشور خواند و عنوان کرد: طراحی‌های امروز دشمن بسيار گسترده است و تحريم‌های امروز با گذشته تفاوت‌های جدی دارد، به گونه‌ای که در گذشته مصوبه‌ای در شورای امنيت به تصويب می‌رسيد و دولت‌ها طرف يکديگر بودند، اما هم اکنون سرويس‌های اطلاعاتی در کشورهای اطراف و حتی کشورهايی که ما با آن‌ها کوچک‌ترين تبادلی نداريم حضور دارند.

مصلحی افزود: در بسياری از بانک‌های خارج از کشور برخی دوستان برای بحث جهت تبادلات می‌روند و از بانک بيرون می‌آيند سرويس سی آی‌ای سراغ مسئول بانک می‌رود و برای اينکه بتوانند تحريم‌ها را به نتيجه برسانند به آن‌ها وعده‌هايی می‌دهند.

وزير اطلاعات با بيان اينکه ما بايد ضمن توجه به مسائل توسعه‌ای کشور به مقوله تحريم‌ها توجه ويژه‌ای داشته باشيم تا مسئولان اجرايی در انجام وظايف خود با چالش مواجه نشوند، گفت: من اعتقادم بر اين است که تحريم‌ها عليرغم سختی و گستردگی که دارند با تحريم‌های گذشته متفاوت هستند. به گونه‌ای که در زمان دفاع مقدس و در ميان تحريم‌ها دشمن کشتی‌های ما را مورد حمله قرار می‌داد اما هم اکنون به آنجا نرسيده است.

وی تقدم رويکرد پيشگيرانه بر رويکرد اقدامی را ضروری دانست و گفت: متاسفانه در اين مقوله آنطور که انتظار است عمل نشده است و هنوز نتوانسته‌ايم در اين رويکرد موفق عمل کنيم. ضمن اينکه ممکن است در اين راه با مسائل جدی روبرو شويم که رسانه‌ای کردن آن‌ها می‌تواند ضربه‌های بزرگی به نظام بزند و روح ياس و نااميدی را در کشور حاکم کند.

مصلحی با اشاره به پرونده ۱۰ هزار ميلياردی عنوان کرد: به طور مثال در مباحث اين چنينی بايد ديد جامعه تا چه حد پذيرش اين را دارد که مقولاتی از اين قبيل در کشور رخ بدهد. علاوه بر اين برخورد با اين مسائل بايد چگونه باشد. من به عنوان يک برادر کوچک‌تر شهادت می‌دهم که يکی ازکارهای شورای نظارتی کنترل اين مسائل است تا هزينه برخی موارد را کاهش دهيم.

وی با تاکيد براينکه در مبحث نظارتی اقدامات بسياری صورت گرفته است اما تا نقطه مطلوب آن فاصله داريم، گفت: مهم‌تر از همه چيز توجه به عملکرد خودمان در شورای دستگاه‌های نظارتی است. مجموعه دستگاه‌های نظارتی صديق نظام هستند که نياز دارند گاهی به عملکرد خود نيز نگاهی داشته باشند.

مصلحی افزود: دربخش تکاليف اداری سه گروه از تکاليف مشخص شده است که يکی از آن‌ها تکاليف عام است که مربوط به بدنه مردمی می‌شود؛دوم تکليف خاص هر دستگاه است که در اين مقوله لازم است تا بررسی از عملکرد خود داشته باشيم چراکه برخی از موفقيت‌ها قابل انتقال به دستگاه‌های ديگر است.

وزير اطلاعات با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبری در ديدار با مردم آذربايجان يادآور شد: رهبری در اين ديدار بار ديگر به مبحث فساد و کنترل آن تاکيد داشتند. علاوه براين در بيانيه ۸ ماده‌ای ايشان آمده است که همه قوا بايد در اين زمينه اقداماتی داشته باشند. ما در مصوبات خود يد طولايی داريم اما اجرايی کردن و به ثمر رساندن آن‌ها امری مهم‌تر است چراکه موجب می‌شود تا راه را برای کسانی که به دنبال ايجاد فساد هستند، ببنديم.

وی با اشاره به چالش‌های ارزی اخير عنوان کرد: وقتی ما برای مقابله با اخلال گران اقدام کرديم با صحبت با دستگاه قضايی به ما گفته شد که آن‌ها را جريمه و سپس آزاد می‌کنيم جالب است که بدانيد برخی از افراد که در دوره سازندگی به دليل تخلفات ارزی با آن‌ها برخورد شده بود هم اکنون با احکام آن دوره، دوره افتاده‌اند تا خسارت بگيرند.

مصلحی ادامه داد: با همکاری قوه قضاييه اقداماتی صورت گرفته است که اين مرحله را پشت سر بگذاريم. اما آيا با چالش‌هايی که هم اکنون در مسائل ارزی داريم توانسته‌ايم در اين مقوله به راهکار درستی برسيم؟ يکی از وظايف جدی ما در شورای دستگاه‌های نظارتی اين است که فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری را در راستای سلامت اداری به نتيجه برسانيم، علاوه بر اين با توجه به بحران‌های ارزی اخير وزارت اطلاعات پيگيری‌هايی را انجام داده است تا بتواند سامانه کنترلی مورد نيازی را در دستگاه‌های اجرايی به وجود بياورد.

وزيراطلاعات رويکرد اين سامانه را پيشگيری از وقوع تخلف در دستگاه‌های اجرايی عنوان کرد و گفت: اولين سامانه‌ای که در اين راه به بهره برداری رسيد پورتال ارزی کشور است که در بانک مرکزی راه اندازی شد واز آن طريق واردات کشور به وسيله آن صورت می‌گيرد. علاوه بر اين پيش از اين مشکل جدی در زمينه جعل ثبت سفارش وجود داشت که به وسيله اين سامانه به خوبی از آن جلوگيری شده است. در بسياری از موارد جاعلين موفق به دريافت ارز و حتی واردات شدند، اما امروز با قاطعيت می‌گوييم که ديگر چنين تخلفی رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به اينکه دريافت ارز و عدم ورود کالا به کشور تخلف ديگری در اين زمينه بود، خاطرنشان کرد: نمی‌توانيم در اين مقوله آمار دقيقی بدهيم. اما خسارت‌های زيادی به کشور وارد شده به گونه‌ای که حتی متخلفين برگ سبز گمرک را نيز جعل می‌کنند. در مرحله سوم اين پورتال که از ۱۵ اسفند ماه امسال آغاز می‌شود اين مشکل نيز حل خواهد شد. يکی از بحث‌های جدی ما اين است که ارزی را که از صادرات به دست می‌آورند وارد کشور نکرده و مشکلات بسياری را به وجودمی آورد.

مصلحی بااشاره به ايجاد سامانه تبادل الکترونيک مجوزهای واردات کشور، يادآور شد: بيش از ۲۰ سازمان وجود دارد که يکی از وظايف آن‌ها صدور مجوز و تاييد استاندارد‌ها است که به دليلی نبود ارتباطات سيستمی بين آن‌ها و گمرک موجبات جعل گسترده مجوز اين سازمان‌ها توسط متخلفين ايجاد شده است. بنابراين با پيش بينی اين سامانه نيز تلاش کرديم تا از اين مساله جلوگيری کنيم.

وزير اطلاعات همچنين با اشاره به مقوله انتخابات عنوان کرد: در بحث انتخابات بايد گفتمان امام و رهبری شعار ما و دستگاه‌های نظارتی باشد. ما معتقديم اين گفتمان در دولت‌های نهم و دهم موفقيت قابل توجهی داشته است، البته افرادی تنها تا چند قدم اين گفتمان را همراهی کرده‌اند و نتوانسته‌اند تا انتها با آن بيايند که اصولا مسير ولايت اين آزمون‌ها را نيز دارد.

وی تاکيد کرد: نبايد به دليل بداخلاقی‌ها، ندانم کاری‌ها و سوءتدبير‌های برخی افراد موفقيت‌های اين گفتمان در دولت‌های نهم و دهم زير سوال برود و با آن مقابله شود.

وی افزود: امروز جريان فتنه با پيشتيبانی مالی از بيرون و داخل در پی مقابله با اين گفتمان است. با توجه به اينکه سال ۹۲ ما دو انتخابات بزرگ را در پيش داريم به ويژه اينکه در بحث انتخابات شورا‌ها نيز مسائل نظارتی بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد،تاکيد دارم بايد از مواردی که تلاش می‌شود تا از بودجه‌های دولتی در اين زمينه‌ها سوءاستفاده‌هايی صورت گيرد جلوگيری کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016