دوشنبه 7 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صفار هرندی: فتنه‌گران با تعهد نيز صلاحيت کانديداتوری نخواهند داشت

خبرگزاری فارس: وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اصلاح طلبان حق دارند در اين انتخابات شرکت کنند،اما افرادی که در جريان فتنه بودند با تعهد دادن نيز نمی‌توانند به انتخابات بيايند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدحسين صفارهرندی در نشست تحليل سياسی اساتيد معارف دانشگاه های تهران که عصر روز گذشته در سالن شهيد انصاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد، سخنرانی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ابتدای سخنرانی خود گفت: استراتژی‌ای که دشمن در انتخابات پيگيری می‌کند در سه محور خلاصه می‌شود: «عدم مشارکت»، «گزينش مطلوب دنيای سلطه» و «آشوب و اغتشاش» مانند آنچه در سال ۸۸ به عنوان انقلاب رنگی و کودتای نرم اتفاق افتاد،است. در واقع اين سه محور، راهبرد دشمن هستند که بطور موازی دنبال می‌شوند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: دشمنان بطور طبيعی از آسان‌ترين راه‌ها کمک می‌گيرند و برنامه‌های بعدی را به سبب ناکامی در برنامه قبلی در دستورکارشان قرار می‌دهند. مشارکت در انتخابات يک امر مهمی است که هرچه مردم بيشتر در انتخابات شرکت کنند توفيقات نظام و ظرفيت‌هايی که از اين رهگذر برای نظام حاصل می‌شود بيشتر شده و اعتماد به‌نفس نظام در جامعه بين‌الملل بالا می‌رود.

صفار هرندی بيان کرد: برخی می‌گويند توسعه مشارکت مستلزم تغيير آئين نظام در پای‌بندی به اين است که شورای نگهبان کسانی را که مخالف نظام‌مند تائيد نمی‌کند، حال مطرح می‌کنند که شورای نگهبان اين محذوفات را دنبال نکند. يا اينکه جديدا علمی را برداشته‌اند که انتخابات بايد آزاد باشد تا همه در آن شرکت کنند.

وی در ادامه تاکيد کرد: برای افزايش مشارکت در انتخابات مطرح می‌شود اگر تنوع و رقابت بالا در انتخابات باشد، می‌توان اميدوار شد که تعداد رای دهندگان نيز بالا برود؛ اما همه قواعد استثنابردار است، استثنا در اين است که استنباط مردم از مشارکت اين نباشد که اين تکثر به نفع کشور نيست بلکه سرمايه و فرصت‌سوزی است .

اين کارشناس مسائل سياسی اضافه کرد: بطور مثال در انتخابات سال ۸۱ که تنوع کانديداها در آن بالا بود و اصلاح طلبان حاکميت را در دست داشتند، گفتند می‌خواهيم يک رقابت داخلی هم در انتخابات شورای شهر راه‌بيندازيم و ۵ ليست از جبهه اصلاحات بيرون آمد، طبق اين قاعده، اين انتخابات بايد سرآمد ديگر انتخابات می‌شد؛ اما می‌توان گفت يکی از ورشکسته‌ترين و بی‌آبروترين‌ها در نوع خود شد و در حدود ۱۲ درصد در تهران و ۳۲ درصد در شهرستان‌ها رای دادند.

صفار هرندی گفت: الزاما تنوع منجر به افزايش انگيزه مشارکت نمی‌شود، در تجربه سال ۸۱ در تکثر نامزدها برای انتخابات شورای شهر يک نوع دلزدگی برای مردم حاصل شد زيرا جنجال اصلاح طلبان ( اعضای مشارکت، کارگزاران و همبستگی) آن قدر بالا گرفت که وزارت کشور ۶ ماه مانده به عمر شورا آن را منحل اعلام کرد. وقتی خبر دعواهای روزمره شورا به مردم داده می‌شد مردم نسبت به شورا تنفر پيدا کرده بودند. پس نتيجه می‌گيريم هر نوع رقابت هم مناسب نيست .مثال ديگر در اين زمينه زمانی بود که در انتخابات اخير مجلس اصولگرايان در درون خود انشعاباتی را تشکيل دادند و حاصلش تجربه‌های تلخی مانند تجربه‌های اصلاح طلبان شد.

وی در ادامه تاکيد کرد: سلايقی که پای‌بندی به نظام را اعلام کرده باشند و التزام عملی‌شان را نشان داده باشند می‌توانند در انتخابات کانديدا شوند ، اما تجربه تلخ فتنه ۸۸ نشان داد برخی با وجود اينکه روی قانون مداری تاکيد می‌کنند وقتی نتايج انتخابات به نفعشان نبود بازی را به هم زدند. با اين وجود حق سوء ظن به برخی هست اما نبايد از ورود آنها به اين دوره و کانديداتوری آنها جلوگيری شود. راهش اين است که آنها بطور علنی اعلام کنند که کاری که در آن دوره انجام دادند، مطلوب شان نبود و اظهار برائت از فتنه کنند. اين کار نه سياسی است و نه تلافی‌گری بلکه تضمينی برای سلامت انتخابات و آرامش عمومی است.

صفارهرندی در ادامه افزود: اصلاح طلبان حق دارند در اين انتخابات شرکت کنند و کسی هم نمی‌تواند جلوی حضورشان را بگيرد، علی‌القاعده افرادی که در جريان فتنه بودند با تعهددادن نمی‌توانند به انتخابات بيايند اما کسانی که در فتنه حضور نداشته اما جزو جريان فکری اصلاح طلبی هستند،حق حضور دارند. مقام معظم رهبری هم به آنها اعتماد دارند و حکم‌های آنها را برای حضور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخيص مصلحت نظام امضا کرده و آنها را در خانواده نظام قبول دارند، با سازوکارهای تضمين سلامت آينده بايد حضورشان در انتخابات ديده شود .

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد:اگر مردم احساس کنند رای‌شان در زندگی و معيشت‌شان تاثير دارد در اين انتخابات حضور پيدا می‌کنند. بايد از هر حرکتی که منجر به عدم دستيابی اين نتيجه شود، جلوگيری کرد. حرکت نظام بايد طوری باشد که انگيزه مردم بيشتر شود و خوب شدن اوضاع را به چشم خود ببينند. وقتی نظام نشان دهد که مردم در آستانه سال نو رها نشده‌اند می‌تواند يکی از اين کارهای مثبت باشد، مانند يارانه نوروز دولت به مردم. البته ناهنجاری‌های اقتصادی بايد از ريشه حل شود.

صفار هرندی يادآور شد: بخشی از افسارگسيختگی در بازارها نشان می‌دهد که دولت می‌توانست لگام آنها را به دست بگيرد و از بروز اين مشکلات جلوگيری کند مانند بحران "ارز و دلار" که سازمان‌هايی تابعه دولت هستند و شايد آنقدر نگاه دولتمردان معطوف به حاشيه‌ها شده که آنها را از تمرکز بر اين مسائل مهم و اساسی باز داشته است .

وی درعين حال بيان کرد: دشمنان با دلايل مختلف در صددند محاسبات مردم را تغيير دهند که يکی از اهداف تحريم، القا همين باور غلط است، آنها می‌خواهند مسئولان را دچار اشتباه محاسبات کرده و يا مردم را نسبت به توانايی دولت برای اداره آينده جامعه نگران کنند. اگر ۳۰درصد از مردم پای صندوق های رای بيايند و ۶۰ درصد نيايند آنها ادعا می‌کنند مردم ارتباط شان را با اين نظام قطع کرده‌اند و نظام به سراشيبی افتاده است، در صورتی که اين محاسبه و معنای حضور در کشورهای غربی و کشورهای دموکراتيک صدق نمی‌کند و موارد بسياری پيش آمده که تنها ۳۰ تا ۲۶ درصد از مردم در انتخابات های مختلف‌شان شرکت کرده‌اند.

صفارهرندی درباره محور "تاکيدبر انتخاب فرد مطلوب دنيای غرب" اظهار کرد: غرب گزينه مستقيمی در ايران ندارد، قطعا اگر هم داشته باشد نه مردم و نه مسئولان و دستگاه های نظارت و امنيتی به چنين کسی جواز ورود در انتخابات را نمی‌دهند.آنها برای اين منظور سرمايه گذاری غير مستقيم می‌کنند و روی عنصر داخلی که وابستگی به خارج دارد برنامه ريزی می‌کنند . پيشنهاد غير مستقيم مذاکره با آمريکا يکی از راه‌های رسوخ انتخاب فرد مطلوب دنيای غرب است و برای اين منظور است که اگر کسی اين منطق را در ايران توسعه دهد که بدون رابطه با آمريکا کاری نمی‌توان کرد و بايد مصالحه کرد، اين افراد نماينده مستقيم غرب نيستند و رفقای مستقيم ما هستند.

صفار هرندی افزود: برای اجتناب از اين خطر بايد جبهه نيروی انقلابی را پای سه شاخص بياوريم، اولين گزينه «وفاداری قطعی به مبانی صدور انقلاب» است که اصلا دستخوش تغيير نشده و امام و رهبری بارها به آنها اشاره کرده‌اند؛ کسانی که می‌خواهند اين ارزش‌ها را تغيير دهند در سه دولت گذشته طی ۲۵ سال قبل حرکت‌هايی برای جابجايی ارزش ها انجام داده‌اند. در دولت سازندگی به اسم تقويت عنصر پيشرفت و توسعه مقوله عدالت را سرکوب کردند؛ اما در دوره توسعه سياسی، گفته اشتباه دوستان در توسعه اقتصادی اين بود که تا از اصلاح مبانی سياسی شروع نکنيم مبانی اقتصادی را نمی‌توانيم به درستی برنامه‌ريزی و انجام دهيم و بايد موانع دموکراسی از سر راه برداشته شود، به بهانه اين خواسته تعارض بين ارزش‌های معنوی و ارزش‌های عرفی را دامن زدند .

وی در ادامه اذعان کرد: در دوره اخير دولت کارهای بسيار خوب و پسنديده‌ای تا سال هايی داشت که گزينه هايی مبنی بر دوستی با مردم اسرائيل مطرح شد و وقتی طرف می‌گويد: "دوره اسلام تمام شد و دوره انسان آغاز می‌شود"اين هم به نوعی جابجايی در ارزش‌هاست .

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پايان سخنرانی خود گفت: پيوند با ولايت فقيه فقط کافی به اظهار ارادت نيست؛ در جامعه رهبری محور وحدت هستند و بايد اين مهم را جا انداخت و افرادی که برای انتخابات عرضه می‌شوند بايد با اين معيار محک‌زده شوند. عنصر ديگر کارآمدی فرد منتخب است که وی بايد در حد بالايی به انجام امور آگاهی و التزام داشته باشد و اگر فرد اين ويژگی ها را داشته باشد دشمن برای عرضه فرد وابسته به خارج ناکام می‌ماند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016