یکشنبه 13 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عباسی، رئيس سازمان انرژی اتمی: نهايی شدن خط توليد ۳هزار سانتريفيوژ جديد

خبرگزاری فارس: رئيس سازمان انرژی اتمی با اشاره به توليد ۳ هزار عدد از نسل جديد سانتريفيوژ گفت: خط توليد نهايی اين سانتريفيوژها به اتمام رسيده و به زودی نسل‌های اوليه اين سانتريفيوژها که راندمان کمی دارد کنار گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان فريدون عباسی صبح امروز در همايش کاربرد فناوری‌های هسته‌ای در سلامت، کشاورزی و صنعت با بيان اينکه آثار فکری شهيد شهرياری در نوشته‌ها و ذهن شاگردانش هميشه زنده است، اظهار کرد: در ارديبهشت‌ماه امسال تصميم گرفتيم در طول دو سال، کشاورزی هسته‌ای را به جامعه عرضه کنيم اما با تلاش‌های مضاعف در طول ۱۰ ماه گذشته فعاليت‌ها و دستاوردهای خوبی در اين زمينه حاصل شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: اکنون استان مرکزی به عنوان پايلوت کشاورزی کشور انتخاب شده و استانداری اراک ۵۰۰ ميليون تومان بودجه به اين موضوع اختصاص داده است.

رئيس سازمان انرژی اتمی ايران با اشاره به اهداف اين سازمان در زمينه توليد انرژی اتمی اظهار داشت: توليد انرژی، توسعه کاربرد پرتوها در زندگی مردم، توليد مجتمع سوخت، غنی سازی و موارد ديگر از جمله اهداف اين سازمان است.

وی ادامه داد: لازم است کاربرد پرتوها را در زندگی مردم وارد کنيم تا رشد دانش و ارتقای فن‌آوری را در بخش‌های مختلف کشور شاهد باشيم.

عباسی با اشاره به دستاوردهای سازمان انرژی هسته‌ای گفت: راه‌اندازی رأکتور بوشهر از جمله اين موارد است که البته در طول يک و نيم سال گذشته دچار اشکالاتی به دليل قدمت تجهيزات و تکنولوژی ترکيبی روسيه و آلمان بوده است.

وی اضافه کرد: البته در يک‌ سال گذشته هيچ مشکلی در بخش هسته‌ای رأکتورها نداشتيم و خاموشی‌ها مرتبط با ژنراتورها به‌دليل اشکال در طراحی روسی آن و در نتيجه نشت انرژی بوده است.

* در طول يک ماه ۱۱ ميليارد تومان برق هسته‌ای توليد شد

رئيس سازمان انرژی اتمی ايران با اشاره به لزوم تحول در سبد برق کشور گفت: ما توانستيم در طول يک ماه ۱۱ ميليارد تومان برق هسته‌ای توليد کنيم که هزينه اصلی آن ۲۰ ميليارد تومان است و با توجه به افزايش قيمت سوخت‌های رايج بسيار هزينه مناسب است بنابر اين نقش مهم سوخت‌های هسته‌ای در زمان قطع سوخت‌های رايج در اينجا مشخص می‌شود.

وی افزود: از ۲۰ هزار مگاوات برق توليدی که در افق ۱۴۰۴ پيش‌بينی شده ۱۰ هزار مگاوات آن به شرط تأمين منابع مالی و تسهيلات لازم تا سال ۱۴۱۰ محقق می‌شود.

وی با بيان اينکه اين رأکتورها در آينده نيازمند پشتيبانی فنی هستند گفت: با توجه به مشکلات پيش‌رو بايد پشتيبانی فنی از اين رأکتورها را در آينده داشته باشيم که بخش خصوصی شجاعت لازم برای ورود به اين بخش را پيدا کرد و توانستيم رأکتور توان متوسط و بالاتر مانند رأکتور بوشهر را بسازيم.

عباسی تأکيد کرد: شرکت‌های جديدی تأسيس شده‌اند که قرار است در دو سال آينده به ساخت تجهيزات رأکتور ۱۰۰۰ مگابايت بپردازند.

* اصفهان قطب توليد تمام مواد هسته‌ای کشور / سايت اصفهان حتی در حمله هوايی هيچگونه آلودگی ندارد

رئيس سازمان انرژی اتمی ايران با اشاره به اينکه اصفهان توانسته کشور را در زمينه انواع سوخت‌های توليدی به خودکفايی برساند، گفت: با توجه به اينکه بخشی از توليد سوخت رأکتور ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر بسيار پيچيده بود متخصصان اصفهانی توانستند از اين گلوگاه سخت عبور کنند و سوخت کوچک را برای آزمايش در رأکتور تهران بسازند.

وی ادامه داد: مجموعه امکانات اصفهان و تمرکز در زمينه سوخت و غنی‌سازی قرار شد تصميم بگيريم اصفهان قطب توليد تمام مواد هسته‌ای قرار بگيرد.

وی با اشاره به اينکه سايت اصفهان حتی در ورت حمله هوايی هيچگونه آلودگی ندارد، گفت: ميزان مواد هسته‌ای موجود در سايت بسيار کم است و تنها در حد مصرف يک هفته مواد در کارخانه است بنابر اين برخلاف جو سازی غربی‌ها درباره خطرناک بودن سايت‌های هسته‌ای اصفهان اين سايت‌ها هيچ خطری ندارند و می‌توان گفت مواد آلاينده پالايشگاه و پتروشيمی خطر بيشتری برای جامعه دارد.

* اتمام خط توليد نهايی سانتريفيوژهای نسل جديد

رئيس سازمان انرژی اتمی ايران با اشاره به توليد ۳ هزار عدد از نسل جديد سانتريفيوژ تأکيد کرد: خط توليد نهايی اين سانتريفيوژها به اتمام رسيده و به زودی نسل‌های اوليه اين سانتريفيوژها که راندمان کمی دارد کنار گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به رويکردهای آينده سازمان انرژی اتمی ايران تصريح کرد: رويکرد آتی ما اين است که با صنايع مختلف همکاری کنيم و ظرفيت‌های خالی خود را در اختيار صنايعی مانند نفت، گاز و پتروشيمی که دچار تحريم هستند قرار دهيم.

وی با بيان اينکه برای پايداری فن‌آوری لازم است آن‌را در دانشگاه‌ها وارد کنيم تا بهينه سازی توليد توسط اساتيد و دانشمندان انجام شود، گفت: دو دانشگاه فنی مهندسی کشور را مد نظر قرار داده‌ايم تا با انعقاد قرارداد پشتيبانی اين دانشگاه‌ها را برای دنبال کردن بحث‌های فنی انرژی هسته‌ای جذب کنيم.

* آمادگی مشارکت در ساخت رأکتورهای قدرت را با طرف‌های خارجی داده‌ايم

عباسی با بيان اينکه رأکتور توان متوسط ۳۶۰ مگاوات توسط بخش خصوصی طراحی و تکميل شده تصريح کرد: آمادگی مشارکت در ساخت رأکتورهای قدرت را با طرف‌های خارجی داديم و پيشنهاداتی در اين زمينه از سوی کشور روسيه و کشورهای غربی داشته‌ايم.

وی با بيان اينکه کاربرد پرتوها در زندگی مردم از ديگر برنامه‌های آتی سازمان انرژی اتمی است گفت: استمرار و ترويج کشاورزی هسته‌ای برای توليد غذا، تحقيق در منابع آب، تأسيس معاونت برای توسعه کاربرد پرتوها ساخت تجهيزات مورد نياز در بخش‌های صنعتی، توليد راديو داروهای جديد و تشخيصی، طراحی ساخت شتاب‌دهنده و پرتو دهنده های سيار و ثابت از نياز سنجی اصفهان به عنوان يک استان صنعتی و کشاورزی از ديگر اقدامات و برنامه‌های سازمان انرژی هسته‌ای است.

وی تأکيد کرد: آنچه که تاکنون در زمينه انرژی هسته‌ای به آن دست يافته‌ايم حاصل مقاومت مردم، ثمرات خون شهدا، سرمايه‌گذاری علمی دانشگاه‌ها و راه‌اندازی دوره تحصيلات تکميلی تلاش بسياری از مسئولان در رده‌های مختلف بوده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهيم در شرايط بحرانی تحريم‌های روز افزون بر سر پای خود بايستيم بايد به صادرات و خدمات، مواد و اقلام کشور بها دهيم همانگونه که انرژی اتمی عليرغم تهديدهای شديد درحال تلاش است تا توليدات خود را به ثبت استاندارد جهانی برسانيم و از اين راه به صدور انقلاب بپردازيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016