پنجشنبه 24 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دو فرزند موسوی و رهنورد با پدر و مادرشان ملاقات کردند

پس از نزديک به چهار ماه محروميت دختران موسوی و رهنورد از ملاقات با پدر و مادر، کوکب و نرگس موسوی روز گذشته اجازه يافتند حدود دو ساعت و تحت تدابير شديد امنيتی با والدين خود ملاقات داشته باشند. زهرا موسوی ديگر فرزند رهنورد و موسوی، اما همچنان ممنوع الملاقات است



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کلمه ـ پس از نزديک به چهار ماه محروميت دختران موسوی و رهنورد از ملاقات با پدر و مادر، کوکب و نرگس موسوی روز گذشته اجازه يافتند حدود دو ساعت و تحت تدابير شديد امنيتی با والدين خود ملاقات داشته باشند. زهرا موسوی ديگر فرزند رهنورد و موسوی، اما همچنان ممنوع الملاقات است.

به گزارش کلمه، آخرين ملاقات دختران موسوی با پدر و مادرشان مربوط به سی ام آبان ماه گذشته بود. آنها از آن زمان تاکنون ممنوع الملاقات بودند و حالا پس از چهار ماه ممنوع الملاقاتی که با فشارها و محدوديت های بی سابقه ای همراه بود، دو دختر موسوی اجازه يافته اند با والدين خود ديدار کنند.

در اين ديدار که با حضور کوکب و نرگس موسوی برگزار شد، زهرا موسوی حضور نداشت. به گفته ماموران امنيتی، اين دختر ميرحسين همچنان ممنوع الملاقات است. در جريان احضارها و بازداشت ها، اتهامات مشترکی به هر سه دختر موسوی و رهنورد وارد شده است، و بدين ترتيب اين احتمال پيش می آيد که محروميت زهرا موسوی از ملاقات، به علت لجاجت زندانبانان و مشخصا يکی از سرتيم های امنيتی باشد. ماموری که در صورت لزوم اطلاعات دقيق درباره وی در آينده در اختيار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

در ديدار روز گذشته، ماموران امنيتی از نشستن و نزديک شدن دختران به مادر و پدرشان ممانعت می کردند، که اين رفتار موجب تنش در ابتدای اين ملاقات شده است. اين محدوديت ها در حالی است که حتی طبق قوانين زندان ها نيز خانواده ها هر هفته اجازه ملاقات دارند.

بر اساس اين گزارش، حال دکتر رهنورد و مهندس موسوی، خوب گزارش شده و محتوای صحبت های آنها در اين ديدار محدود دو ساعته نيز عمدتا حول مسائل خانوادگی بوده است.

ميرحسين و رهنورد به شدت نگران اخبار مربوط به حمله ماموران به خانه زهرا و نرگس موسوی، رفتارهای صورت گرفته با آنها، بازجويی از کوکب موسوی و اتهام های بی پايه زندانبانان و مقام های امنيتی به فرزندانشان بوده اند.

همچنين مهندس موسوی در اين ديدار، فعاليت های دختران خود در زمينه اطلاع رسانی را تاييد کرده و مورد تاکيد قرار داده است.

* * *

چهار ماه ممنوع الملاقاتی و بی خبری دختران از موسوی و رهنورد، با فشارهای مضاعفی بر دختران موسوی همراه بود. از تماس تلفنی تهديدآميز در ماه آبان با زهرا موسوی که به ممنوع الملاقات شدن وی تاکنون انجاميده است، تا درگذشت پدربزرگ و محدوديت هايی که برای مراسم های آن مرحوم تعيين و تحميل شد، و بازداشت چند ساعته نرگس و زهرا موسوی همراه با حمله به خانه آنها، بازجويی از آنها و احضار هر سه دختر به دادسرا و بازجويی از آنها.

تنها جرم دختران موسوی اين بود که همراه با فرزندان کروبی، درباره وضعيت والدين محصور خود اطلاع رسانی کردند و حاضر نشدند درباره آزارها و فشارهای ماموران حکومتی عليه اين زندانيان بی گناه سکوت کنند.

ماه آغازين سومين سال حصر موسوی و کروبی در حالی سپری شده است که حاکميت پس از دو سال هنوز نه جرات کرده به محاکمه علنی و عادلانه رهبران جنبش سبز تن دهد، نه حاضر شده حق قانونی و شرعی آنها برای آزادی از حبس خانگی غيرقانونی را بپذيرد و نه حتی ابتدايی ترين الزامات حقوقی و بديهی ترين حقوق يک زندانی را درباره آنها مراعات می کند.

اين در حالی است که سيل تهمت پراکنی ها و دروغ پردازی ها درباره همراهان جنبش سبز و سه سال مقاومت پر افتخار ايشان، همچنان ادامه دارد و به رغم تاکيدات مراجع مستقل، علمای آزاده و سياسيون غير وابسته به حاکميت، هنوز تغييری در وضعيت حصر غير شرعی، غير قانونی و غير عقلانی رهنورد، موسوی و کروبی ايجاد نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016