سه شنبه 29 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامه ابهامات درباره سرنوشت دو دانشگاه، سکوت وزير علوم

مهر ـ در واپسين روزهای سال، نامه خصوصی رئيس جمهور به وزير علوم در خصوص برکناری روسای دانشگاههای تهران و تربيت مدرس، حاشيه ها و گمانه زنيهايی را به دنبال داشته، اين در حالی است که کامران دانشجو همچنان سکوت کرده و از روز گذشته تاکنون هيچ واکنشی در اين زمينه نشان نداده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سال ۹۱ که فردا آخرين روزش رقم می خورد، برای وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، دانشگاههای تهران و تربيت مدرس آبستن شايعات و اتفاقات بيشماری بود، اين شايعات ابتدا دامن فرهاد رهبر - رئيس دانشگاه را تهران گرفت و پس از عدم پذيرش مشايی در دانشگاه تربيت مدرس، آتشش به اين دانشگاه هم کشيده شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آنچه در سال جاری بيژن رنجبر را در چهره رسانه ها پررنگ تر کرد، شايعه ممانعت وی از پذيرش مشايی در دانشگاه تحت مديريتش يعنی تربيت مدرس بود؛ خبرگزاری مهر پيش از اين با انتشار خبری اعلام کرده بود که اسفنديار رحيم‌مشايی عليرغم پذيرش در رشته حقوق بين الملل اين دانشگاه، مدارک مورد نياز برای ثبت نام تا تاريخی که دانشگاه اعلام کرده بود را ارسال نکرده و از اين رو قانون " کان لم يکن " شدن ثبت نام دانشجويانی که مدارکشان ناقص است، شامل حال مشايی هم شد؛ هر چند رنجبر بارها از سوی طرفداران مشايی بابت اين اقدام قانونی به گفته خودش مورد انتقاد قرار گرفته بود.

اظهارات روسای ۲ دانشگاه در واکنش به برکناری

به گزارش مهر، فرهاد رهبر در گذشته نيز بارها با شايعه برکناری خود از اين دانشگاه مواجه شده بود اما همچنان به مسئوليتش در اين دانشگاه ادامه داد وی اکنون نيز اعتقاد دارد که: " استعفا، شانه خالی کردن از بار مسئوليت است و تحت شرايط حساس کشور منافع ملی را خدشه دار می کند." وزير علوم نيز هفته گذشته در حاليکه نامه رئيس جمهور را دريافت کرده بود، گفته بود که رئيس دانشگاه تهران همچنان به فعاليت خود ادامه می دهد.

وی اما پس از انتشار نامه رئيس جمهور هيچ واکنشی نشان نداد.

بيژن رنجبر نيز پيش از اين در پاسخ به مهر اعلام کرد : " از اين تهديدها نمی ترسد و همه از وزير گرفته تا ساير مسئولان کشوری بايد برای تحصيل در اين دانشگاه از يک قانون تبعيت کنند."

به گزارش مهر،‌ خاطرنشان می شود که مرضيه وحيد دستجردی - وزير سابق بهداشت به خاطر مقاومت در برابر عدم برکناری محمدباقر لاريجانی - رئيس سابق علوم پزشکی تهران برکنار شد البته لاريجانی پيش از برکناری وزير سابق، نامه استعفای خود را به دستجردی ارائه داده بود ولی دستجردی بر ادامه همکاری وی در دانشگاه اصرار ورزيد و نتيجه هم منجر به برکناری خانم وزير شد.

تکرار يک سناريو برای مثلث دانشجو- رهبر- رنجبر؟

حال اين سئوال پيش می آيد که سناريوی دستجردی - لاريجانی برای مثلث دانشجو، رهبر و رنجبر نيز رخ می دهد و احمدی نژاد در صورت ادامه مقاومت کامران دانشجو، وی را به سرنوشت دستجردی دچار می کند؟ آيا کامران دانشجو که در شرح وظايفش تنها فرد برای عزل و نصب روسای دانشگاهها است، دستور رئيس جمهور را در ماههای پايانی دولت اجرايی می کند؟ آيا رهبر و رنجبر تن به استعفا خواهند داد؟

بر هيچ کس پوشيده نيست که دانشگاه تهران و تربيت مدرس ۲ دانشگاه کليدی و مهم کشور هستند، انتشار نامه رئيس جمهور در ماههای پايانی سال، سکوت وزارت علوم و شخص کامران دانشجو در اين ميان که البته به گفته برخی مقامات در اين وزارتخانه، به دليل دامن نزدن به حاشيه هاست، سئوالات و ابهامات بيشتر و البته نگرانی هايی را درباره سرانجام اين نامه و عملکرد کامران دانشجو به اذهان متبادر می کند.

به گزارش مهر، نامه رئيس جمهور به کامران دانشجو روز گذشته ابتدا توسط ارگان رسمی دولت منتشر شد، نامه ای که به گفته رسول ملک فر- مدير کل حوزه وزارتی وزارت علوم به اين وزارتخانه نرسيده يعنی سيکل اداری را طی نکرده و شخصاً از سوی احمدی نژاد به دست کامران دانشجو رسيده است.

پيگيريهای خبرنگار مهر از دست اندرکاران وزارت علوم، تحقيقات و فناوری برای تعيين تکليف اين موضوع و اقدامات احتمالی کامران دانشجو همچنان ادامه دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016