یکشنبه 11 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعلام مصاديق قمار در فضای مجازی، زندان و شلاق در انتظار قماربازان

پليس فتا با اعلام مصاديق جديد قمار در فضای مجازی به کاربران ايرانی در خصوص گرفتار شدن در دام قمار بازان و عواقب آن هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر،پليس فتا ضمن برشمردن انواع بازی های اينترنتی قماری جديد در فضای مجازی شامل پيش­ بينی مسابقات ورزشی،مسابقات پيامکی و مسابقات قرعه‌ای (بخت آزمايی) به کاربران هشدار داد که توصيه های پليس فتا را در اين خصوص جدی بگيرند تا طعمه افراد سود جو و فرصت طلب نشوند.

پيش­ بينی مسابقات ورزشی
در اين گونه سايت‌ها که اخيراً در حال گسترش روز افزون است، افراد با عضو شدن و پرداخت مبالغی قادر به پيش ­بينی مسابقات ورزشی به خصوص مسابقات فوتبال می‌شوند. معمولاً در اين گونه پيش­بينی‌ها که به صورت هفتگی، ماهيانه و ساليانه برگزار می‌شود، ليگ‌های داخلی و خارجی لحاظ می شود. شيوه عملکرد اين سايت اين­گونه است که افراد با پرداخت مبالغی قادر به پيش­ بينی و در صورت درست حدس زدن نتيجه مسابقه در ليست قرعه کشی قرار می‌گيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


. گردانندگان اين سايت‌ها که عنوان مجرمانه داير کنندگان قمارخانه‌های اينترنتی طبق مواد ۷۰۸ و ۷۱۰ قانون مجازات اسلامی بر آن‌ها اطلاق می‌شود؛ معمولاً با بيان اين مطلب که مقداری از وجوه دريافتی از شرکت کنندگان خرج امور خيريه می‌شود، قصد توجيه کردن و قانونی جلوه دادن اين­گونه شرط­بندی‌ها را دارند.

اما بايد در نظر داشت که به فرض درست بودن اين ادعا عمل خير آن‌ها مجوزی برای مسابقات شرط­بندی نيست.

طبق نظر اکثر فقها شرط بندی حرام و از مصاديق قمار به حساب می‌آيد.

طريق قانون افرادی که در اين مسابقات شرکت می‌کنند و داير کنندگان اين سايت‌ها مجرم می‌باشند و افرادی که از اين راه اموالی را به دست آورده‌اند بايد آن را به صاحبانشان مستردد نمايند.

مسابقات پيامکی
يکی ديگر از مسابقاتی که در حال شکل­ گيری و گسترش می‌باشد، مسابقات پيامکی است. اين مسابقات در قالب سؤال و جواب برگزارمی شود. روال کار در اين­گونه مسابقات بدين­گونه است که افراد با جواب دادن به سؤالی که اصولاً خيلی آسان طرح می‌شود وارد مرحله قرعه­ کشی مسابقه می‌شوند. محل تأمين هزينه‌های جوايز برندگان اين­گونه مسابقات معمولاً از شرکت کنندگان اخذ می‌شود که اين مورد وجاهت شرعی و قانونی ندارد.

در واقع اگر هزينه جوايزی که به برندگان اهدا می‌شود از محلی غير از پول شرکت­ کنندگان در مسابقه باشد به نظر می‌رسد شرکت در اين مسابقات مشکل شرعی نداشته باشد؛ اما طبق اخبار و آماری که در دست است. هزينه‌های جوايز، از محل هزينه پيامک­ ها تأمين می‌شود که باعث عدم جواز شرکت در اين مسابقات می‌شود.

بايد اشاره کرد که گردانندگان اين مسابقات از محل هزينه‌هايی که از شرکت­ کنندگان دريافت می‌شود سودهای کلانی به دست می‌آورند و قسمت کمی از اين مبالغ را به شرکت­ کنندگان جايزه می‌دهند.

مسابقات قرعه‌ای (بخت آزمايی)
اساس شکل گيری اين مسابقات قرعه و احتمال است و اصولاً شرکت کنندگان در اين مسابقات به مهارت و فعاليت خاصی نمی‌پردازند؛ بلکه با پرداخت مقداری هزينه شانس و اقبال خود را امتحان می‌کنند. بخت آزمايی که در اصطلاح انگليسی به آن لاتاری گفته می‌شود، نوعی قمار دسته جمعی است که به علت جذابيت جوايز آن در حال رواج و گسترش روز افزون می‌باشد.

البته بايد در نظر داشت که برگزار کنندگان اين مسابقات برای تطهير اين نوع فعاليت غالباً به صورت نمادين اقدام به اعمال عام‌المنفعه و خيرخواهانه می‌نمايند که اين اعمال ياد شده به هيچ وجه باعث از بين رفتن حرمت بخت آزمايی و قمار نمی‌شود.

مجازات قماربازان
مفادی از قانون مجازات اسلامی و مجازات های مقرر در مورد جرم قمار ، قماربازی و ساير جرايم مرتبط با آن مانند قماربازی های اينترنتی را به طور مجمل در اين نوشتار برای اطلاع رسانی و آگاهی کاربران مورد بررسی قرار داديم .

مواد ۷۰۵ الی ۷۱۱ قانون مجازات اسلامی

ماده ۷۰۵:
قمار بازی با هر وسيله ای ممنوع و مرتکبين آن به يک تا شش ماه حبس و يا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شوند و در صورت تجاهر به قمار بازی به هر دو مجازات محکوم می شوند.

ماده ۷۰۶:
هر کس آلات و وسايل مخصوص به قمار بازی را بخرد يا حمل يا نگهداری کند به يک تا سه ماه حبس يا تا پانصد هزار تا يک ميليون و پانصد هزار ريال جزای نقدی محکوم می شود.

ماده ۷۰۷:
هرکس آلات و وسايل مخصوص به قماربازی را بسازد يا بفروشد يا در معرض فروش قرار دهد يا از خارج وارد کند يا در اختيار ديگری قرار دهد به سه ماه تا يک سال حبس و يک ميليون و پانصد هزار تا شش ميليون ريال جزای نقدی محکوم می شود.

ماده ۷۰۸:
هر کس قمارخانه داير کند يا مردم را برای قمار به آنجا دعوت نمايد به شش ماه تا دو سال حبس و يا از سه ميليون تا دوازده ميليون ريال جزای نقدی محکوم می شود.

ماده ۷۰۹:
تمام اسباب و نقود متعلق به قمار حسب مورد معدوم يا به عنوان جريمه ضبط می شود.

ماده ۷۱۰:
اشخاصی که در قمارخانه ها يا اماکن معد برای صرف مشروبات الکلی موضوع مواد (۷۰۱)و(۷۰۵) قبول خدمت کنند يا به نحوی از انحاء به داير کننده ی اين قبيل اماکن کمک نمايد معاون محسوب می شوند و مجازات مباشر در جرم را دارند ولی دادگاه می تواند نظر به اوضاع و احوال و ميزان تاثير عمل معاون مجازات را تخفيف دهد .

ماده۷۱۱:
هرگاه يکی از ضابطين دادگستری و ساير مامورين ذی صلاح از وجود اماکن مذکور در مواد (۷۰۴)و(۷۰۵)و(۷۰۸)يا اشخاص مذکور در ماده (۷۱۰)مطلع بوده و مراتب را به مقامات ذی صلاح اطلاع ندهند يا برخلاف واقع گزارش نمايند در صورتی که به موجب قانونی ديگر مجازات شديدتری نداشته باشند به سه تا شش ماه حبس يا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016