سه شنبه 13 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتخاب دوباره خالد مشعل برای رهبری حماس

بی بی سی ـ به گفته مقام های رسمی حماس، خالد مشعل بار ديگر به عنوان رهبر سياسی اين گروه فلسطينی برگزيده شد.

آقای مشعل از سال ۲۰۰۴ پس از کشته شدن شيخ احمد ياسين و عبدالعزيز رنتيسی، بنيانگذاران حماس، رهبری اين گروه را بر عهده دارد.

به گفته خبرنگاران اين احتمال وجود داشت که او از سوی رهبران قدرتمند حماس که در نوار غزه اقامت دارند کنار گذاشته شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای مشعل خود نيز سال گذشته گفته بود که قصد ندارد برای دوره ای ديگر رهبری حماس را بر عهده داشته باشد.

با اين حال يک مقام رسمی حماس گفته است که شورايی با حضور حدود ۶۰ نفر از مقام های ارشد حماس روز دوشنبه در قاهره آقای مشعل را برای چهار سال ديگر انتخاب کرد.

آقای مشعل که ۵۶ سال پيش در نزديکی رام الله در کرانه باختری به دنيا آمد، بيشتر سال های عمرش را در تبعيد به سر برده و فقط در دسامبر سال گذشته پس از نزديک به چهل سال به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد تاسيس حماس به غزه رفت.

او تا سال گذشته در سوريه به سر می برد، اما با وخيم شدن وضعيت در آن کشور و همچنين اختلاف با سياست های دولت سوريه، در مصر اقامت گزيد.

حماس که از زمان تاسيس روابط خوبی با ايران داشت، در يکی دو سال اخير به علت اختلاف نظر بر سر بحران سوريه اين روابط رو به سردی گذاشته است.

گفته می شود که بسياری از کشورهای عربی از جمله قطر و مصر از خالد مشعل حمايت می کنند.

با اين حال او در ميان نيروهای تندرو فلسطينی منتقدانی دارد که اخيرا او را متهم به "مصالحه" با رهبران گروه رقيب فتح و حتی اسرائيل می کنند.

او در ماه نوامبر بر سر آتش بس ميان حماس و اسرائيل توافق کرد و همچنين در ماه های اخير تلاش های زيادی برای بهبود روابط ميان حماس و فتح کرده است.

پيروزی حماس در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ منجر به اختلاف جدی با فتح شد.

نهايتا در پی درگيری های مسلحانه در غزه بين حماس و فتح در تابستان سال ۲۰۰۷ ، فتح مجبور به خروج از غزه شد. از آن زمان حماس کنترل اين منطقه از سرزمينهای فلسطينی را در اختيار دارد.

چندين سال است که اختلافات ميان حماس و فتح باعث به تعويق افتادن انتخابات در مناطق فلسطينی شده است. با آنکه اين دو گروه در سال ۲۰۱۱ توافق صلح امضا کردند اما اين توافق هنوز عملی نشده است.

حماس از سوی آمريکا، اتحاديه اروپا و اسرائيل گروهی تروريستی شناخته می شود.

بسياری از حاميان آقای مشعل در جهان عرب او را رهبری ميانه رو می دانند و معتقدند سياست های انعطاف پذير و معتدل او در ماه های اخير می تواند مقدمه های برچيده شدن بخشی از تحريم های عليه اين گروه را فراهم کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016