سه شنبه 20 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسکاری ۴ ميليارد يورويی پول بيت المال ميان بابک زنجانی، مرتضوی و رستم قاسمی

بازتاب ـ در اختيار قرار داشتن چنين مبلغ هنگفتی حتی برای چند روز هم ارزش زيادی دارد و دست کم ۵۰۰ ميليون يورو، معادل نصف مبلغ اختلاس سه هزار ميلياردی است که به خاطر آن چندين نفر به اعدام محکوم شده اند، اما تا کنون با بابک زنجانی و حاميانش هيچ برخوردی نشده است

در حالی که دو ماه از تصميم به بازگرداندن ۴ ميليارد يورو از پول نفت که در اختيار بابک زنجانی بوده است، می گذرد، اين پول هنوز بازنگشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار «بازتاب»، حدود سه ماه قبل خبری در بازتاب درباره معامله بزرگ بابک زنجانی و سعيد مرتضوی منتشر شد که براساس آن، بابک زنجانی قصد داشت با ۴ ميليارد يورو از پول نفت که در اختيار وی بود، بخش بزرگی از شرکت های سودده سازمان تامين اجتماعی را خريداری کند.

اين معامله که واسطه آن سيد حسن ميرکاظمی مشهور به رعيت بود، با افشاگری بازتاب و ورود نهادهای نظارتی متوقف گرديد و در جريان استيضاح وزير کار، فيلمی از جلسات مربوط به معامله، با حضور رعيت، بابک زنجانی و مرتضوی که توسط مرتضوی با دوربين مخفی ضبط شده بود، منتشر گرديد.

با اين حال، يک هفته بعد از انتشار اين فيلم، يکی از نزديکان بابک زنجانی به خبرنگار بازتاب در دادسرای فرهنگ و رسانه گفت که «معامله بزرگ مرتضوی و بابک زنجانی لغو شده و وزارت نفت اعلام کرده است ۴ ميليارد يوروی مذکور بايد به حساب اين وزارتخانه واريز شود».

با گذشت يک ماه از آن تاريخ، پيگيری های خبرنگار «بازتاب» نشان می دهد هنوز اين پول عملا به حساب خزانه واريز نشده و ظاهرا بابک زنجانی با حواله کردن طلب وزارت نفت به جاهای مختلف، قصد ندارد اين پول هنگفت را که بيش از ۶ ماه است در بازگرداندن آن تاخير دارد، به بيت المال بازگرداند.

گفته می شود بابک زنجانی به وزارت نفت اعلام کرده است، بخشی از اين پول بابت بدهی ايران به ترکمنستان در قرارداد خريد گاز پرداخت نمی شود و بخشی ديگر نيز به جاهای ديگری حواله شده است و در نهايت ۵۰ ميليون دلار از ۴ ميليارد يورو نيز قرار بوده از طريق سويفت (سيستم جهانی انتقال پول) به کشور بازگردانده شود. جالب آن که اين سويفت نيز از بانک بابک زنجانی که در منطقه بی مسئوليت مالزی ثبت شده و فاقد تاييد بانک مرکزی مالزی است، انجام شده است.

اقدام بابک زنجانی در بازنگرداندن پول نفت، در حالی انجام می شود که در اختيار قرار داشتن چنين مبلغ هنگفتی حتی برای چند روز هم ارزش زيادی دارد و به راحتی ارزش خواب چهار و نيم ميليارد يوروی مذکور برای شش ماه تاخيری که به وجود آمده است، دست کم ۵۰۰ ميليون يورو می باشد که معادل نصف مبلغ اختلاس سه هزار ميلياردی است که به خاطر آن چندين نفر به اعدام محکوم شده اند، اما تا کنون با بابک زنجانی و حاميانش هيچ برخوردی نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016