دوشنبه 21 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادگاه سوم کهريزک از زبان سعيد مرتضوی

در سومين جلسه دادگاه کهريزک سعيد مرتضوی، دادستان سابق تهران گفت: "کوچکترين اتهامی متوجه قضات نيست." وی افزود: "بازداشتگاه کهريزک رسمی و قانونی بوده و مربوط به اراذل و اوباش نبوده است." وی همچنين گفت: "روح‌الامينی که از ما مسئوليت پذيری می‌خواهد آيا خودش مسئوليت پدری و مسئوليت فرزندش را می‌پذيرد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جزئيات سومين جلسه دادگاه کهريزک و مرخصی دو روزه دادستان سابق تهران

مهر ـ سعيد مرتضوی با تشريح سومين جلسه محاکمه قضات تعليق شده ماجرای کهريزک گفت: رساله دکترای من در خصوص مواد مخدر به خصوص روانگردانها باعث اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دادستان سابق تهران دقايقی قبل در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امروز سومين جلسه دادگاه برگزار شد و من به دفاع از اتهام معاونت در قتل پرداختم. وکلای شاکيان خواستار حضور افرادی به عنوان گواه در جلسه دادگاه شدند. من هم خواستار حضور برخی مسئولين و مامورانی که در جريان بودند در جلسه دادگاه شدم. آنها بايد در دادگاه حاضر شده و به عنوان گواه برخی حقايق را روشن کنند.

وی تاکيد کرد: کوچکترين اتهامی متوجه قضات نيست و قضات مسئول رسيدگی قضايی به پرونده هستند و اگر در خصوص متناسب نبودن قرار با اتهام و يا نحوه رسيدگی به موضوعی وجود داشته باشند مورد مواخذه قرار می گيرند.

دادستان سابق تهران ادامه داد: ماموران نيز ۸۰ کيلومتر آن طرفتر از تهران اقدامات خودسرانه ای انجام دادند که قاضی از آن بی خبر بوده است و در حال حاضر نمی تواند پاسخگو باشد. بازداشتگاه کهريزک رسمی و قانونی بوده و مربوط به اراذل و اوباش نبوده است. اراذل و اوباش در قانون تعريف نشده و اين تعريف مطلبی ژورناليستی است. در اين بازداشتگاه متهمان مواد مخدر نگهداری می شدند و سالها قبل و پيش از اينکه دادسرا احيا شود مخصوص بند نسوان بوده و متهمان مفاسد اخلاقی آنجا نگهداری می شدند. در جلسه دادگاه نيز مطرح کردم که از ۱۰ شهرستان استان تهران به اين بازداشتگاه متهم اعزام می شده است. امروز دفاعيات خود را در قالب ۴۳ صفحه به دادگاه دادم و با نظر رئيس دادگاه نسخه ای از لايحه خود را در اختيار شکات و وکلای آنها قرار دادم تا با بررسی آن اگر نظر خاصی غير از شکايت دارند اعلام کنند.

مرتضوی در ادامه ابراز اميدواری کرد: نتيجه دادگاه منطبق با عدل باشد و قضات تبرئه شوند.

وی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص اخذ آخرين دفاع و تاريخ بعدی محاکمه، اظهار داشت: رئيس دادگاه تاريخ بعدی محاکمه را مشخص نکرده است زيرا بايد گواهان در دادگاه حاضر شوند همچنين در جلسه امروز آخرين دفاع من گرفته نشد و نوبت به دفاع آقايان حيدری فر و حداد نرسيد.

مرتضوی همچنين در خصوص مرخصی خود در زمان بازداشت های کهريزک نيز، گفت: من قرار بود بهمن ماه سال ۸۷ از رساله دکترای خود دفاع کنم اما به دليل اينکه در ماموريت از سوی قوه قضائيه در پرونده منافقين بودم نتوانستم در آن زمان از رساله خود دفاع کنم. آن دو روزی که مرخصی گرفتم ديگر زمان دفاع از رساله قابل تمديد بود. رساله من مربوط به مواد مخدر به خصوص روانگردان ها بود که در حال حاضر به صورت کتاب به چاپ رسيده و باعث اصلاح قانون مواد مخدر شد. در زمانی که من مرخصی بودم ۵۰ تن از معاونانم به وظايف مربوطه به دادسرا رسيدگی می کردند.

وی افزود: در جريان اتفاقات سال ۸۸، ماموران گواهی می دهند که من به صورت شبانه روز مشغول فعاليت بوده و حتی بعضی اوقات يک هفته به خانه نمی رفتم.

***

فارس: سعيد مرتضوی در جمع خبرنگاران: روح‌الامينی مسئوليت پدری را انجام داده است؟

خبرگزاری فارس: سعيد مرتضوی با اشاره به دفاع ۴۳ صفحه ای امروز خود گفت: هيچ‌ اتهامی متوجه قضات در اين پرونده نيست.

به گزارش خبرنگار قضايی فارس، سعيد مرتضوی پس از خروج از دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: درباره اتهام معاونت در قتل دفاعيات خود را مطرح کردم و کوچکترين اتهامی متوجه قضات نيست و اينها اتهامات بی ربطی است.

وی افزود: به ما ربطی ندارد که ۸۰ کيلومتر آن طرف‌تر از تهران اقدامات خلاف قانون انجام شده است.

مرتضوی تصريح کرد: امروز در ۲۰ بند و ۴۳ صفحه دفاعياتم را به دادگاه ارائه کردم.

دادستان سابق تهران افزود: روح‌الامينی که از ما مسئوليت پذيری می‌خواهد آيا خودش مسئوليت پدری و مسئوليت فرزندش را می‌پذيرد.

وی افزود: روح‌الامينی تا يک هفته بعد از بازداشت پسرش يک تماس تلفنی با ضرغامی که نزديک‌ترين دوست وی بوده و ارتباط مناسبی با ما داشته برقرار نکرده است که جويای وضعيت پسرش شود.

مرتضوی گفت: من خودم هم از افرادی که در اين بازداشتگاه خودسرانه عمل کردند شاکی هستم و پس از خانواده قربانيان ما بيشترين ضربه را از اين حادثه ديديم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016