سه شنبه 20 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: مطالب وبلاگ ستار بهشتی چندان مهم نبود

مهر ـ علی مطهری در توصيه ای به پليس فتا با بيان اينکه درباره ساير وبلاگ نويس ها که برخی از آنها در بازداشت هستند سخت گيری نکنيم، گفت: هر انتقادی را توهين و توطئه قلمداد نکنيد. به عنوان مثال اکنون که آقای محمد نوری زاد که با قلم نسبتا توانای خود آزاد است و نامه ها و مقالات انتقادی و بعضا تندی بنويسد آيا آسيبی به نظام رسانده است؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، سوال ملی علی مطهری نماينده مردم تهران از مصطفی محمد نجار وزير کشور در صحن علنی امروز مجلس مطرح شد.

مطهری با بيان اينکه خلاصه سوال من از وزير کشور اين است که چرا ستار بهشتی پس از يک هفته بازداشت توسط پليس فتا فوت کرده است، گفت: اتهام وی انتقاد يا توهين به مسئولان نظام در وبلاگش بوده است که البته در قانون توهين تعريف خاصی دارد و شامل الفاظ رکيک می شود اما بنده چنين چيزی را در نوشته های ستار بهشتی پيدا نکردم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده مردم تهران با اشاره به اينکه چرا بايد بر اثر سوء تدبير و نقض قانون يک مساله کوچک به يک موضوع بزرگ تبديل شود که باعث از دست رفتن جان يک جوان و آبروی نظام شود، گفت: شايد برخی بگويند اين گونه مسايل را بايد در خفا مطرح کرد و قابل طرح در مجلس نيست اما بنده معتقدم مطرح کردن اين موضوعات باعث تسلی خاطر جامعه، رفع کاستی ها شده و مهمتر از همه اينکه وظايف اصلی نمايندگان نيز دفاع از حقوق مردم است.

وی در بيان علت پيگيری موضوع مرگ ستار بهشتی گفت: اولويت اول برای من دفاع از مظلوم است و همه وظيفه داريم که از مظلوم دفاع کنيم.

عضو کميسيون فرهنگی گفت: دليل ديگر اين است که نوع بينش موجود در برخی نيروهای امنيتی و اطلاعاتی برای حفظ نظام برداشت غلطی از اين فرمايش مقام معظم رهبری است که فرمودند حفظ نظام اوجب واجبات است.

وی گفت: ما برای حفظ نظام نمی توانيم دست به هر کاری بزنيم و از هر وسيله ای استفاده کنيم. در موضوع قتل های زنجيره ای نيز متهمين در اعترافات خود گفته بودند ما برای حفظ نظام چنين کاری را انجام داديم تا ديگر روشنفکران حساب کار دستشان بيايد.

علی مطهری يکی ديگر از دلايل پيگيری اين موضوع را نقش موثر برخورد با افراد متخلف درون نظام برای حفظ نظام دانست و گفت: اگر قانون در مقابل اغنيا ضعيف و در مقابل مستضعفان قوی باشد جامعه روی سعادت نخواهد ديد.

وی در بيان دليل چهارم خود جهت پيگيری اين موضوع اظهار داشت: لازم است قبل از اين که مخالفان نظام اقدام نمايند حاميان نظام و نهادهای قانونی به اين موضوع بپردازند و احقاق حق کنند.

نماينده مردم تهران گفت: به جای اينکه شيرين عبادی وارد شود نمايندگان بايد وارد شوند و اجازه ندهند تا پرچم اصلاحات اجتماعی به دست مخالفان بيافتد.

وی در انتقاد از برخی که می گويند اين گونه مسايل را بايد به صورت غيرعلنی پيگيری و طرح کرد گفت: اين نظر درست نيست چرا که اگر ما نگوييم اين طور نيست که در جهان ارتباطات ديگران نيز نگويند. اگر در رسانه ها اين موضوع مطرح نشود مسئولان حسابی برای آن باز نمی کنند و به رفتار خود ادامه می دهند. بارها شاهد بوديم در کشورهايی که به حقوق مردم اهميت کافی داده اند بعد از بروز تخلفی عالی ترين مقامات مسئول آن کشور استعفا داده اند.

عضو کميسيون فرهنگی مجلس اظهار داشت: بنابراين طرح علنی موضوع آثار مربوط به خود را دارد و اينکه رسانه های بيگانه ممکن است از آن بهره برداری کنند دليل مناسبی برای جلوگيری علنی کردن اين گونه تخلفات نيست.
وی اظهار داشت: منافع طرح علنی حتی اگر باعث اصلاح يک روند غلط شود بيشتر از غيرعلنی مطرح کردن آن است.

علی مطهری در بيان علت پيگيری اين موضع تا صحن علنی مجلس و اينکه تا به اينجا قانع نشده است گفت: بنده دو شرط را برای قانع شدن و عدم پيگيری اين سوال مطرح کردم که انجام نشد. ابتدا عذرخواهی رسمی از خانواده ستار بهشتی، ملت ايران و رهبری و اعلام آن از طريق صدا و سيما رسانه ها بود که انجام نپذيرفت.

وی اظهار داشت: در جريان فوت هاله سحابی در تشييع پيکر پدرش نيز از وزير اطلاعات سوال کردم و گفتم که نه شما مقصريد و نه نظام بلکه يک اشتباه و قصور يک نماينده در برخورد با اين خانم منجر به اين اتفاق شد و بايد عذرخواهی انجام گيرد.
نماينده مردم تهران خاطرنشان کرد: نبود فرهنگ عذرخواهی توسط مسئولان يک نقص بزرگ است.

وی در بيان علت دوم اظهار داشت: جلب رضايت خانواده ستار بهشتی يکی ديگر از شروط من بود که اين شرط هم تحقق پيدا نکرد بلکه در مراسم چهلم ستار بهشتی خانواده وی تحت فشار بودند همچنين مدتی است که کيفرخواست متهم اصلی صادر شده است اما پرونده هنوز به دادگاه ارجاع نشده است.

عضو کميسيون فرهنگی گفت: ممکن است بگويند مادر ستار بهشتی رضايت داده است اما او گفته است حکم بازداشت دخترم را به من نشان دادند تا از من رضايت بگيرند نمی خواستم داغ ديگری روی سينه ام بماند و مجبور شدم و امضا کردم. حتی اگر مادر او نيز رضايت داده باشد حق مدعی العموم برای پيگيری پرونده محفوظ است و البته اين موضع ارتباط مقستقمی با قوه قضائيه دارد اما چون اين اتفاق در زيرمجموعه وزارت کشور رخ داده است بايد پيگير باشد.

وی تصريح کرد: از آنجا که اين دو شرط برآورده نشد سوال در صحن مطرح شد و برخی اين امر را باعث کاهش اقتدار نيروی انتظامی می دانند و در نتيجه به صلاح نمی دانند در حالی که بايد به آنان گفت آنچه که صلاح نيست ضايع شدن حق مردم و سکوت در برابر آن است. زحمات و فداکاری های پرسنل نيروی انتظامی در بخش های مختلف بر کسی پوشيده نيست و تخلفات چند عضو اين نيرو که به خيال خدمت به نظام انجام گرفته چيزی از ارزش ها، نقاط قوت و اقتدار اين نيرو کم نمی کند.

علی مطهری گفت: قصورها و تقصيرهای پليس فتا به اين شرح است اول پرداختن به يک موضوع کم اهميت بی تاثير در آسيب رساندن به نظام؛ خود پليس فتا قبول دارد که تعداد بازديد کنندگان وبلاگ ستار بهشتی در روز حداکثر ۸ نفر بوده و او از سطح سواد بالايی نيز برخوردار نبوده است و مطالبش چندان موثر نبوده است.

مطهری در توصيه ای به پليس فتا اظهار داشت: درباره ساير وبلاگ نويس ها که برخی از آنها در بازداشت هستند سخت گيری نکنيم هر انتقادی را توهين و توطئه قلمداد نکنيد. به عنوان مثال اکنون که آقای محمد نوری زاد که با قلم نسبتا توانای خود آزاد است و نامه ها و مقالات انتقادی و بعضا تندی می نويسد آيا آسيبی به نظام رسانده است؟ خير بلکه از اين طريق برخی از منتقدان نظام تخليه روحی و روانی می شوند و اگر اين روال ها ادامه داشته باشد اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با بيان اينکه علی (ع) می فرمودند حتما در خفا و آشکار انتقاد کنيد، گفت: شما به عنوان پليس فتا بايد همين روش را داشته باشيد. ريشه نظام ما که همان اعتقاد مردم به اسلام است آنچنان مستحکم است که بزرگترين انتقادها آن را متزلزل نخواهد کرد. بلکه انتقادات مشفقانه باعث رفع برخی کاستی ها خواهد شد و انتقاد مغرضانه نيز صاحبان آنها را رسوا می کند.

مطهری در ادامه اظهارات خود بيان داشت: قصور يا تقصير ديگر پليس فتا نگهداری متهم در بازداشتگاه غير قانونی و بازجويی از دفتر رئيس پليس فتا در روز تعطيل بوده است. همه می دانند که نگهداری متهم در تحت نظرگاه فقط برای چند ساعت و با حضور افسر نگهبان مجاز است در حاليکه ستار بهشتی در تحت نظرگاه پليس فتا يک شب نگهداری شده است و پس از زندان اوين نيز او را به پليس فتا منتقل کرده اند.

وی گفت: يکی ديگر از قصور و تقصيرات متهمان اين پرونده برخورد خشونت آميز با ستار بهشتی بوده است که ممکن است مصداق شکنجه محسوب شود در حاليکه اصل ۳۸ قانون اساسی می گويد هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار ممنوع است و اجبار شخص به شهادت و يا سوگند مجاز نيست و چنين شهادت، اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است و متخلفان اين امر بايد طبق قانون مجازات شوند.

مطهری گفت: ستار بهشتی در نامه ای به آقای اعلايی مسئول اندرزگاه ۳۵۰ اوين به عنوان شکايت از بازجوی خود چنين نوشته است: اينجانب ستار بهشتی در تاريخ ۹۱/۸/۹ از طرف پليس فتا در منزل بدون حکم بازداشت شدم و در مدت ۲ روز مورد انواع تخريب و ضرب و شتم قرار گرفتم. از انواع فحش های ناموسی، ضرب و شتم، بستن به ميز و لگد زدن به سر بنده و اکنون در تاريخ ۹۱/۸/۱۱ بنده را پليس فتا باز احضار کرده است و با خود می برد و بنده هر اتفاقی که برايم پيش آيد مقصر را پليس فتا می دانم و همينطور اگر اعترافی از من گرفته شود تحت شکنجه بوده است و مدت ۱۲ ساعت در اتاق ۳۵۰ در بند ۲ اعضای اتاق شاهد آثار ضرب و شتم در بدن بنده بوده اند و ۲ بار به پزشک مراجعه کرده ام و در نهايت اين گزارش را تقديم شما می کنم و خواستار پيگيری اين امر هستم.

مطهری در ادامه افزود: جناب آقای محسنی اژه ای دادستان کل کشور نيز به نقل از گزارش ابتدايی پزشکی قانونی خبر دادند که در چند نقطه از بدن ستار بهشتی نشانه هايی از کبودی وجود داشته است بنابراين رفتار خشن با وی قابل انکار نيست.

مطهری گفت: البته برکناری رئيس پليس فتا توسط فرمانده نيروی انتظامی و تدوين آيين نامه نظارت بر بازداشتگاه های موقت از سوی قوه قضائيه از اقدامات قابل تقدير آنهاست که نتيجه پيگيری موضوع توسط مجلس بوده است.

نماينده تهران در پايان اظهار داشت: لازم است از تمام نمايندگان مجلس که در اين موضوع ورود کرده اند تشکر کنم و از جناب آقای احمد توکلی نماينده تهران که اولين بار اين موضوع را در نطق خود مطرح کردند و همچنين از آقای دواتگری نماينده مراغه که در پيگيری و تهيه گزارش برای مجلس زحمت کشيدند قدردانی ويژه داشته باشم. تنها طرح اين موضوع در مجلس فرصت خوبی است برای رفع اشکالات احتمالی سيستم امنيتی و انتظامی کشور که قطعا موجب اقتدار بيشتر آنها خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016