سه شنبه 20 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احتمال افزايش قيمت بنزين به هزار تومان

• درصورتی که فاز دوم هدفمندی يارانه ها اجرايی نشود‏، کميسيون برنامه و بودجه مجلس پيشنهاد کرد که قيمت بنزين سهميه‌ای و آزاد به ترتيب از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان و از ۷۰۰ تومان به ۹۰۰ تومان افزايش يابد.

ايلنا ـ سخنگوی کميسيون تلفيق لايحه بودجه ۹۲ اعلام کرد: درصورتی که فاز دوم هدفمندی يارانه ها اجرايی نشود‏، کميسيون برنامه و بودجه مجلس پيشنهاد کرد که قيمت بنزين سهميه‌ای و آزاد به ترتيب از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان و از ۷۰۰ تومان به ۹۰۰ تومان افزايش يابد.

به گزارش ايلنا، جعفر قادری نماينده مردم شيراز درجمع خبرنگاران با بيان اينکه توافقی در هيئت رئيسه کميسيون صورت گرفت تا دو هفته برای بررسی بودجه ۹۲ در کميسيون تلفيق صرف شود،گفت: البته اين زمان تا دو هفته ديگر هم قابل تمديد است، اگر شروع به کار کميسيون را اين هفته محاسبه کنيم، بايد حداکثر تا ۱۵ ارديبهشت ماه بودجه ۹۲ را برای رسيدگی در صحن علنی به هيئت رئيسه ارائه دهيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: بنابراين بايد دو هفته اول کاری کميسيون را به بررسی کليات و درآمد‌ها بپردازيم و دو هفته بعدی را به بررسی هزينه‌های بودجه اختصاص دهيم و بايد عملا بتوانيم تا ۱۵ ارديبهشت ماه بودجه را به هيئت رئيسه تقديم کنيم.

سخنگوی کميسيون تلفيق لايحه بودجه ۹۲ تصريح کرد: در جلسه روز گذشته کميسيون تلفيق، وزير اقتصاد، رئيس‌کل بانک مرکزی و معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهور حضور يافتند و توضيحاتی را درباره کليات بودجه ۹۲ ارائه دادند.

وی ادامه داد: در اين جلسه همچنين تعدادی از نمايندگان اعلام کردند که هنوز اطلاعاتشان از کليات بودجه ۹۲ کامل نيست و لازم است مسئولان مختلف در کميسيون حضور يابند و توضيحاتشان را ارائه دهند.

قادری خاطرنشان کرد: استدلال برخی نمايندگان اين بود که اگر وارد بررسی جزئيات بودجه ۹۲ شويم، بايد قبل از رای‌گيری درباره کليات توضيحاتی درباره هر بخش از جزئيات داده شده باشد، از اين رو از مسئولان مختلف دعوت کرده‌ايم تا در کميسيون تلفيق حضور يابند.

قادری گفت: مقرر شد تا در جلسه امروز کميسيون تلفيق وزرای نفت، صنعت و معدن و تجارت رئيس سازمان خصوصی‌سازی و آقای فرزين حضور يابند تا توضيحاتی را درباره بودجه ۹۲ به نمايندگان ارائه دهند.

او ادامه داد: در اين جلسه همچنين قرار است برخی از مسئولان مرتبط با تحريم‌ها نيز اگر نياز باشد، حضور يابند تا اگر بتوانيم در جلسه فردای کميسيون تلفيق وارد بررسی کليات بودجه ۹۲ شويم و اميدواريم انشاءالله قبل از آنکه نمايندگان به حوزه‌های انتخابيه بروند بتوانيم کليات بودجه ۹۲ را تعيين تکليف کنيم.

قادری گفت: آقای بهمنی در جلسه روز گذشته کميسيون تلفيق گزارشی که مربوط به ۳ ماه قبل بود را ارائه داد، نمايندگان به اين موضوع ايراد گرفتند اما اين موضوع در جلسات بعدی حتما پيگيری می‌کنيم که مسئولان گزارش‌های به روز ارائه دهند.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينکه از ۱۴۴ هزار ميليارد تومان بودجه عمومی پيش‌بينی شده در سال گذشته، حدود ۱۰۷ هزار ميليارد تومان عملکرد بودجه عمومی دولت در سال ۹۱ بوده است، تصريح کرد: عملکرد بودجه عمرانی نيز در سال ۹۱ حدود ۱۵ هزار ميليارد تومان بوده و عملکرد بودجه جاری ۹۱ هزار ميليارد تومان بوده است و حدود ۳.۸ ميليارد دلار هم مجموعه درآمد‌های نفتی در سال گذشته بوده که در اختيار بانک مرکزی گذاشته شده است.

او گفت: در اين جلسه سوالی پيش آمد مبنی بر اينکه وقتی عملکرد بودجه عمومی دولت در سال ۹۱ حدود ۱۰۷ هزار ميليارد تومان بوده بنابراين چطور ۱۶۶ هزار ميليارد تومان بودجه عمومی برای سال ۹۲ پيش‌بينی کرده‌ايد که مسئولان گفتند ۱۵ هزار ميليارد تومان پيش‌بينی شده که از محل درآمد‌های هدفمندی يارانه‌ها به بودجه عمومی تزريق شود و در وصول ماليات‌ها نيز مقداری افزايش درآمد‌ها پيش‌بينی شده است.

سخنگوی کميسيون تلفيق ۹۲ با تشريح جزييات ديگر اين جلسه يادآورشد: در اين جلسه نمايندگان نگرانی‌هايی درباره وابستگی بودجه به نفت داشتند و می‌گفتند که وابستگی بودجه به نفت کم نشده است و استدلالشان اين بود که درست است.

او ادامه داد: ميزان صادرات نفت در بودجه کاهش يافته و نسبت به سال گذشته کمتر پيش‌بينی شده اما با افزايش نرخ ارز از ۱۲۲۶ تومان به ۲۵۰۰ تومان، عملا به درآمد‌های ريالی فروش نفت افزوده شده است.

قادری با بيان اينکه بودجه جاری سال گذشته ۱۰۱ هزار ميليارد تومان پيش‌بينی شده بود که ۹۱ هزار ميليارد تومان آن محقق شده گفت:در بودجه امسال هم بودجه جاری ۱۲۱ هزار ميليارد تومان پيش‌بينی شده است.

۲۳ هزار ميليارد تومان يارانه نان و دارو

سخنگوی کميسيون تلفيق همچنين درباره يارانه پرداختی نان و دارو توسط دولت نيز گفت: سال گذشته ۱۱ هزار ميليارد تومان به عنوان يارانه نان و دارو پرداخت شد و امسال پيش‌بينی شده که ۲۳ هزار ميليارد تومان برای يارانه نان و دارو پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: بودجه عمرانی نيز برای سال ۹۲ حدود ۳۷ هزار ميليارد تومان پيش‌بينی شده که قرار است ۱۰ هزار ميليارد تومان از اين رقم از محل اجرای قانون يارانه‌ها تامين شود و ۵ هزار ميليارد تومان نيز از محل اجرای قانون يارانه‌ها به بودجه جاری اختصاص يابد.

قادری با بيان اينکه اجرای فاز دوم قانون هدفمند‌سازی يارانه‌ها در بودجه ۹۲ پيش‌بينی شده است،گفت: البته بعيد می‌دانم مرحله دوم اجرايی شود.

به گفته وی پيشنهادی در کميسيون برنامه و بودجه مجلس مطرح بود مبنی بر اينکه اگر مرحله دوم قانون يارانه‌ها اجرايی نشد، تغييری در قيمت حامل های انرژی داشته باشيم به اين صورت که نرخ بنزين سهميه‌ای از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان و نرخ بنزين آزاد از ۷۰۰ تومان به ۹۰۰ تومان افزايش يابد و تغييری هم در قيمت گاز cng داشته باشيم، که البته اين يک پيشنهاد بود.

نماينده شيراز در مجلس با اشاره به اينکه دولت سال گذشته ۴۲ هزار ميليارد تومان يارانه نقدی بين مردم توزيع کرده است،گفت: ۲۸ هزار ميليارد تومان از اين رقم از محل افزايش قيمت‌ها حاصل شده و ۱۴ هزار ميليارد تومان نيز از محل بودجه تامين شده است اما بنده بعيد می‌دانم که مجلس با اجرای فاز دوم هدفمند‌سازی يارانه‌ها در شرايط و وضعيت فعلی‌ای که برای اجرای مرحله دوم مناسب نيست، موافقت کند.

او ادامه داد: وقتی تورم در کشور داريم، يک بخشی از اين تورم اثر خودش را در کاهش ارزش ريال يا افزايش نرخ ارز خالی می‌کند.

سخنگوی کميسيون تلفيق بودجه ۹۲ با اشاره به اعداد و ارقام مربوط به صادرات نفت که ۶۷ هزار ميليارد تومان در بوده ۹۲ گفت:از درآمد‌های مالياتی پيش بينی شده در سال گذشته حدود ۴۰ هزار ميليارد تومان محقق شده، برای سال ۹۲ حدود ۵۳ هزار ميليارد تومان پيش‌بينی شده است که به نظر می رسد اگر مقداری مسئولان درآمد‌های مالياتی را با توسعه پايه‌های مالياتی افزايش دهند، اين رقم پيش‌بينی شده قابل تحقق باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016