سه شنبه 3 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئيات افزايش قيمت بنزين، گاز و گازوئيل

مهر ـ در صورت موافقيت مجلس و شورای نگهبان احتمال افزايش قيمت هر ليتر بنزين سوپر آزاد به يکهزار تومان، متوسط قيمت هر مترمکعب گاز خانگی به مرز ۱۰۰ تومان و هر ليتر گازوئيل آزاد تا سقف ۵۰۰ تومان در سالجاری قوت گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر قادری سخنگوی کميسيون تلفيق مجلس از تصويب درآمد ۵۰ هزار ميليارد تومانی هدفمندی يارانه‌ها در بودجه ۹۲ و افزايش قيمت حامل‌های انرژی تا ۳۸ درصد به طور متوسط خبر داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اين اساس، نمايندگان خانه ملت ضمن مخالفت با افزايش ۴۵۰ درصدی قيمت انواع حامل‌های انرژی همچون بنزين، گازوئيل، گاز طبيعی، نفت کوره، گازمايع، برق و سوخت هواپيما، سی.ان.جی و نفت سفيد خواستار تنها افزايش ۳۸ درصدی متوسط قيمت انواع حامل‌های انرژی شده است.

از سوی ديگر هر چند پيشنهاد دولت در مورد درآمد حاصل از هدفمندی يارانه‌ها ۱۲۰ هزار ميليارد تومان بود اما نمايندگان مجلس اين رقم را به ۵۰هزار ميليارد تومان کاهش دادند به عبارت ديگر با نظر مجلس با مسکوت ماندن طرح افزايش ۱۰۰ درصدی قيمت حامل های انرژی، دولت در ادامه سالجاری تنها می تواند قيمت اين حامل ها را تا سقف ۳۸ درصد افزايش دهد.

براساس مصوبه کميسيون تلفيق مجلس از درآمد ۵۰ هزار ميليارد تومانی پيش‌بينی شده برای هدفمندی يارانه‌ها در سال ۹۲ حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان از محل بودجه و ۳۸ هزار ۸۰۰ ميليارد تومان از محل افزايش قيمت‌ حامل‌های انرژی تامين می‌شود.

در صورت موافقت اين طرح پيشنهادی در صحن علنی مجلس و سپس شورای نگهبان در ادامه سالجاری شاهد افزايش قيمت ۳۸ درصدی انواع حامل های انرژی خواهيم بود، ضمن انکه دولت اين اختيار را دارد که متوسط قيمت حاملهای انرژی را ۳۸ درصد افزايش دهد.

به عبارت ديگر، دولت می تواند قيمت بنزين را ۵۰ درصد و در عوض قيمت گازوئيل ۲۶ درصد در ادامه سالجاری گران کند که با توجه به عدم موافقت کل مجلس، هنوز اطلاعاتی کاملی درباره جزئيات نهايی افزايش قيمت حامل های انرژی در سالجاری وجود ندارد.

با اين وجود، در صورتی که معيار افزايش قيمت ۳۸ درصد باشد، بهای نهايی انواع حامل ای انرژی مطابق با جدول زير با افزايش قيمت مواجه خواهد شد:



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016