چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصطفی تاج زاده: انتخابات پيش رو آزمون راستی آزمايی جناح حاکم و رهبری است

نوروز ـ مصطفی تاجزاده در يادداشت کوتاهی به بيان برخی نکات پيرامون انتخابات رياست جمهوری پرداخته است.

اين زندانی سياسی در تازه ترين يادداشت خود با اشاره به فرصت اندک باقيمانده تا انتخابات رياست جمهوری ماه آينده را ماه راستی آزمايی جناح حاکم خوانده و معتقد است در اين ماه مشخص خواهد شد که آيا واقعاً اصل بر خلق حماسه و مشارکت گسترده مردم است يا همه اين ها شعار تو خالی است و هدف هم چنان تداوم حکومت مطلقه فردی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس ستاد انتخابات دولت اصلاحات برگزاری انتخاباتی آزاد و رقابتی را عامل ايجاد شور و اميد و سکوی پرشی برای حل مشکلات خوانده و می نويسد :” اما اگر اصلاح طلبان را فقط برای گرم کردن تنور انتخابات و دادن وجهه به ظاهر دموکراتيک به انتخابات بخواهند و محبوب ترين چهره سياسی ايران را از حق نامزدی محروم کنند، هم مشکلات داخلی و خارجی تداوم خواهد يافت و هم نااميدی و یأس و انوع بزه های اجتماعی و فرهنگی گسترش خواهد يافت.”

تاجزاده در بخش ديگری از اين يادداشت آورده است:” انتخابات حماسی و ۵۰ ميليونی مستلزم تأييد صلاحيت همه کسانی است که حاضرند در چارچوب قانون اساسی فعاليت کنند. گروه احمدی نژاد نيز حق دارند رأی آورترين نامزد خود را به صحنه بفرستند و شورای نگهبان که صلاحيت امثال فلاحيان را برای رياست جمهوری تأييد کرده است، حق ندارد و نمی تواند صلاحيت مشائی را رد کند.”

متن کامل اين يادداشت در پی می آيد:

نظرسنجی های اخير در رابطه با انتخابات پيش رو و پيش تازی خاتمی در آن ها، حجت را برهمه تمام کرده است که اکثريت ملت ما برای خروج از فشارها و تنگناهای داخلی و خارجی به طور جدی مايلند که آقای خاتمی نامزد شود. در اين زمينه چند تذکر دارم که اميدوارم مورد توجه واقع شود:

۱- اين ماه، ماه راستی آزمايی جناح حاکم است و اين که آيا واقعاً اصل بر خلق حماسه و مشارکت گسترده مردم و انتخابات ۵۰ ميليونی است يا همه اين ها شعار تو خالی است و هدف هم چنان تداوم حکومت مطلقه فردی و حذف شايستگان از مديريت اجرايی کشور است.

۲- در اين ماه مشخص می شود که آيا مخالفت با استفاده از انتخابات آزاد به دليل جلوگيری از سوء استفاده دشمن مطرح شده يا اين اقدام زمينه ساز برپايی انتخاباتی مهندسی و فرمايشی و تک اسبه است.

۳- در اين ماه و پس از ثبت نام معلوم می شود که آيا حاکميت و به ويژه شخص رهبر از مسلم ترين حق ملت، يعنی حق تعيين سرنوشت مردم توسط خودشان، دفاع می کند و با برپايی انتخابات آزاد باور خود را به اين که ملت ايران ملت زمان شناس، دشمن شناس و بصيرترين ملت جهان است، ثابت می کند يا اين که از اين امتحان شکست خورده بيرون می آيد. روشن است که در هر حال استبداد و برده داری، استبداد و برده داری است. شکل و قالب آن ولايی باشد يا سلطنتی در ماهيت آزادی ستيزی اش تفاوت چندانی ايجاد نمی کند.

۴- اين انتخابات در صورتی که آزاد و رقابتی برگزار شود می تواند شور و اميد و حرکت در جامعه ايجاد کند و سکوی پرش برای حل مشکلات باشد اما اگر اصلاح طلبان را فقط برای گرم کردن تنور انتخابات و دادن وجهه به ظاهر دموکراتيک به انتخابات بخواهند و محبوب ترين چهره سياسی ايران را از حق نامزدی محروم کنند، هم مشکلات داخلی و خارجی تداوم خواهد يافت و هم نااميدی و یأس و انوع بزه های اجتماعی و فرهنگی گسترش خواهد يافت.

۵- انتخابات حماسی و ۵۰ ميليونی مستلزم تأييد صلاحيت همه کسانی است که حاضرند در چارچوب قانون اساسی فعاليت کنند. گروه احمدی نژاد نيز حق دارند رأی آورترين نامزد خود را به صحنه بفرستند و شورای نگهبان که صلاحيت امثال فلاحيان را برای رياست جمهوری تأييد کرده است، حق ندارد و نمی تواند صلاحيت مشائی را رد کند.

۶- آقای احمدی نژاد نيز در اين ماه بايد آزمون بزرگی را پشت سر بگذارد و رسيدگی به صلاحيت کانديداهای شورای شهر و روستا را که در اختيار وزارت کشور و هیأت های اجرايی منصوب آن است، بدون تعصب و حبّ و بغض، انجام دهد و نشان دهد که حداقل در ماه های آخر حکومتش حاضر است حقوق مردم را رعايت کرده به خواست آنان تمکين کند. اميدوارم که در اين ماه مردم اخبار خوبی از عملکرد قانونی دولت و مجلس در ارتباط با انتخابات شوراها و از عملکرد شورای نگهبان در ارتباط با انتخابات رياست جمهوری بشنوند تا انشاء الله انتخابات سالم و قانونی و پرشوری برگزار شود و ملت ايران ثابت کنند که حتی پس از بهار عربی نيز در زمينه استقرار موازين دموکراتيک و حقوق بشری، ايران می تواند از پيشتازان منطقه باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016