پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ضرغامی: ۹۵ درصد مردم تلويزيون جمهوری اسلامی تماشا می‌کنند

رئيس سازمان صدا و سيما در نشستی عنوان کرد: اگر ارسال و دريافت سيگنال‌ها مردم را عقيم می‌کند بايد همه‌ مديران صدا و سيما عقيم می‌شدند چون در سازمانی هستند که قدرت سيگنال‌ها ۱۰ برابر بيشتر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی نقد سياست‌های صدا و سيما در قبال گروه‌های اجتماعی عصر روز گذشته سه‌شنبه سوم ارديبهشت با حضور سيدعزت‌الله ضرغامی رئيس سازمان صدا و سيما توسط انجمن علمی ارتباطات دانشگاه تهران در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد.

ضرغامی در اين نشست به ارائه آماری از بيننده‌های رسانه ملی و ماهواره پرداخت و اعلام کرد طبق نظرسنجی سازمان از مخاطبان، ۹۵ درصد از مردم، تلويزيون ايران را می‌بينند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: طبق نظرسنجی موسسه گالوپ ۸۲ درصد از ايرانی‌ها اخبار را از طريق صدا و سيما جويا می‌شوند و نزديک به ۳۰ درصد هم اخبار را در شبکه‌های ماهواره‌ای رصد می‌کنند.

همه مديران صدا و سيما بايد عقيم باشند!

در ادامه بحث به تاثير منفی پارازيت‌های ارسالی بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای رسيد و رئيس سازمان صدا و سيما، اين سازمان را در قبال اين موضوع بدون مسئوليت خواند و گفت: پارازيت هيچ ربطی به صدا و سيما ندارد و ماهواره‌های ما نيز تنها به عنوان ابزار دريافت و ارسال شبکه‌ها محسوب می‌شوند. موضوع عقيم شدن افراد توسط پارازيت‌ها نيز توسط هيچ نهاد پزشکی تاييد نشده است. در واقع اگر ارسال و دريافت سيگنال‌ها مردم را عقيم می‌کند، با اين حال همه‌ مديران صدا و سيما بايد عقيم باشند چون در سازمان ما هستند که قدرت سيگنال‌ها ۱۰ برابر بيشتر است.

ضرغامی تصريح کرد: جنگ سخت در حوزه‌ نرم رسانه بسيار مهم است. سيگنال همين شبکه‌های ماهواره‌ای نزديک به ۱۷ بار شبکه‌های ما را قطع کرد. اينها سند رسوايی غرب است. کسانی که نمی‌توانند سه شبکه ما را تحمل کنند. اينها نشان دهنده موفقيت سه شبکه‌ پرس‌تی‌وی، العالم و هيسپان تی‌وی است.

رئيس سازمان صدا و سيما در ادامه در پاسخ به انتقاداتی درباره انتخابات سال ۸۸، اظهار کرد: ما اين مباحث را از طريق قانون اساسی دنبال کرديم. حتی بلافاصله پس از انتخابات، در جلسه‌های مفصلی با موسوی و کروبی صحبت‌هايی درباره حضورشان در تلويزيون داشتم و با آنها ملاقات کردم. آن روز به آنها گفتم که آرا همين است با اين حال متاسفانه عده‌ای از فضای ايجاد شده در کشور سوءاستفاده کردند و ضربه زدند.

موسوی می‌خواست يک نفره بيانيه بخواند

وی ادامه داد: آن موقع به موسوی گفتم پس از ۲۰ سال کسی شما را نمی‌شناخت، شما در انتخابات ۸۸ شناخته شديد و ۱۳ ميليون رأی داريد. به او گفتم که با تاکيد بر قانون حتما می‌توانيد در دوره‌های بعد موفق‌تر باشيد. با اين حال متاسفانه وی نپذيرفت و گفت زمانی به تلويزيون می‌آيد که تنها پشت دوربين باشد و يک‌نفره بيانيه بخواند.

ضرغامی با بيان اينکه ممکن است اصلا يک سال ديگر در صدا و سيما نباشد، يادآور شد: ۹ سال از مديريت من در سازمان گذشته و نمی‌دانم فردا در صداوسيما هستم يا نه. تجربه رسانه‌ای‌ من در اين جنگ رسانه‌ای جهان اسلام و جهان استکبار نشان می‌دهد ما افتخارآفرين هستيم.

اصلاح طلبان مشکلی برای حضور در انتخابات ندارند

رئيس سازمان صدا و سيما همچنين در بخشی از اين مراسم به اظهارنظر درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده رياست جمهوری پرداخت و گفت: با صراحت می‌گويم که اصلاح‌طلبان مشکلی برای حضور در انتخابات ندارند و من طبق جلسه‌ای که با آنها داشته‌ام، می‌دانم با چند کانديدا در انتخابات شرکت می‌کنند. مقام معظم رهبری هم هيچ مخالفتی با حضور آن‌ها ندارد و نظرشان مخالفت نيست. اما بايد در نظر داشته باشيم فاصله‌گذاری بين اصلاح‌طلبان با کسانی که قانون اساسی و نظام را قبول ندارند، لازم است.

ضرغامی در ادامه به نکته‌ای درباره پخش فيلم‌های سينمايی از تلويزيون ايران اشاره و اعلام کرد حتی اگر سالانه ۱۰۰ فيلم سينمايی توليد و اکران شود هم بيشتر از ۱۰ فيلم نمی‌توانند از تلويزيون پخش شوند.

سانسور نه پالايش

وی همچنين به سوالاتی درباره رضايت مردم از تلويزيون و دشواری حقظ اين خط رضايت اشاره کرد و گفت: برخی افراد جامعه معتقدند خانم‌ها نبايد در تلويزيون خبر بگويند. اشخاص ديگری هم معتقدند صدا و سيما بايد از اين باز‌تر شود يا مثلا برخی خواستار عدم پخش منبر‌ها و مداحی‌ها در تلويزيون‌ هستند درحالی‌ که اين برنامه‌ها دارای ۲۰ درصد مخاطب در تلويزيون هستند.

رئيس سازمان صدا و سيما همچنين تعبير پالايش را جايگزين واژه سانسور کرد و حذفيات "يه حبه قند" يا "اخراجی‌ها" يا عدم پخش سخنان يک سخنران را پالايش دانست.

بخشی ديگری از اين نشست به طرح اين پرسش اختصاص داشت که صدا و سيما چطور با مسئولان کشور هماهنگ می‌شود تا زودتر خبرهای مهم و استراتژيک را اعلام کنند، وی تصريح کرد: در اين زمينه بايد نظرات و آرای مسئولان را داشته باشيم. اتفاقا خود من اين درگيری را دارم که چرا مسئولان مراحل کار را زود هماهنگ نمی‌کنند و اخبار مهم دچار تاخير می‌شوند.

در حاشيه چه گذشت:
جلسه پرسش و پاسخ دانشجويی با عزت‌الله ضرغامی رئيس رسانه ملی که عصر ديروز در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد با صحبت‌های مهمی از سوی ضرغامی به پايان رسيد. وی از انتخابات سال ۸۸ گفت و همچنين اشاره‌هايی به مساله مميزی در رسانه ملی و پارازيت‌ها داشت.

جلسه ديروز بيش از ۳ ساعت طول کشيد و دانشجويان از ابتدای جلسه به علت پر شدن صندلی‌ها به صورت ايستاده و نشسته بر کف سالن برنامه را تعقيب می‌کردند. به دليل قطع شدن مکرر سرود جمهوری اسلامی ايران دانشجويان به صورت جمعی سرود را تا پايان آن خواندند.

ضرغامی چندين بار اعلام کرد که هيچ خط قرمزی برای صحبت‌های دانشجويان نيست و آماده است تا تمام نقدها و حرف‌های آنان را بشنود. نماينده انجمن اسلامی دانشجويان در هنگام شروع صحبت درخواست کرد تا دوربين‌ها خاموش شوند تا مبادا برای آينده او مشکلی پيش بيايد. در طول برنامه چندين بار صدای سالن دچار اشکال شد و ضرغامی در ابتدای صحبت خود گفت: همين مسئله نشان می‌دهد که در حوزه ارتباطات و رسانه، جنگ در حوزه نرم‌افزار چقدر اهميت دارد.

علی‌رغم اينکه طبق برنامه قرار بود نمايندگان رسمی تشکل‌ها بيانيه‌های خود را بخوانند با تأکيد رئيس رسانه ملی، دانشجويان نيز به صورت مستقل ثبت نام کردند و در پشت تريبون، با صراحت حرف‌‌های خود را زدند. نماينده انجمن اسلامی دانشجويان بخش عمده سخنرانی خود را به حوادث سال ۸۸ و عملکرد صدا و سيما اختصاص داد. اين مسئله باعث شد تا ضرغامی گزارشی از خاطرات خود و آن ايام به ويژه جلسه با سران فتنه را پس از انتخابات ارائه کند.

در طول نشست تعدادی از دانشجويان رشته پزشکی که در جلسه حضور داشتند با اصرار زياد تلاش کردند تا نماينده آنان در پشت تريبون حاضر شود و از اقدامات آموزشی رسانه ملی تشکر کند که مجری برنامه به دليل خارج از نوبت بودن اين اجازه را نمی‌داد اين مسئله باعث شد که ضرغامی شخصا در مسئله دخالت کرده و از محل خود برخيزد و با روبوسی با نماينده آنان که پشت تريبون رفته بود خواهش کند تا از صحبت خود منصرف شود.

ضرغامی در هنگام صحبت دانشجويان گفت: من آماده‌ام تا آخر وقت فقط شنونده باشم و از صحبت‌های کارشناسی شما استفاده کنم. وی از دانشجويان خواست تا به دور از نگاه‌های حزبی و سياسی، مسائل جامعه و رسانه ملی را به صورت جامع و نظام‌مند مورد بررسی علمی قرار دهند تا دچار انحراف و خطا نشوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016