دوشنبه 9 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام انجمن دفاع از حقوق مصدومين شيميايی سردشت

"صرف محاکمه يک نفر از معاونين جنايات صدام کافی نبوده و موجب تشفی خاطر قربانيان اين فاجعه دردناک و غيرانسانی نخواهد بود".


آژانس خبری موکريان (کمال حسينی): روز چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۹۲ (٢۴ آوريل)، دادگاهی در شهر لاهه در هلند، فرانس وان آنرات، شهروند اين کشور را به پرداخت مبلغ چهارصد هزار يورو به شانزده تن از آسيب ديدگان حملات شيميايی حکومت صدام حسين، رهبر سابق عراق، محکوم کرد. بر اساس رای دادگاه، هر يک از شاکيان پرونده مبلغ بيست و پنج هزار يورو غرامت دريافت می کنند.

انجمن دفاع از حقوق مصدومين شيميايی سردشت روز يکشنبه ۸ ارديبهشت ماه ۹۲ در پيامی صرف محاکمه و محکوم نمودن يک نفر از معاونين جنايات صدام را کافی ندانسته و خواستار آن شده است که غرامت و خسارات وارده به تمامی هشت هزار قربانی و مصدوم سردشت و خانواده ها و بازماندگان آنان به انضمام خسارت تمامی جانبازان شيميايی ايران که توسط شرکت ها و دولتهای موثر و مقصر در جنايات صدام حسين ايجاد گرديده بايد به طور تمام و کمال پرداخت شود.

به گزارش آژانس خبری موکريان، متن کامل پيام انجمن دفاع از حقوق مصدومين شيميايی سردشت بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ترديدی وجود ندارد که جنايات صورت گرفته عليه مردم سردشت در هفتم تيرماه سال ۱۳۶۶ يکی از بزرگترين جنايات عليه بشريت بود و تکرار چنين جناياتی دوام و موجوديت انسان و کرامت بشر را با تهديد جدّی مواجه ميسازد. رئيس حکومت بعث عراق در خلق اين جنايت تنها نبوده و اگر مددرسانی و کمک برخی کشورها و شرکت ها و صاحبان دانش توليد و تکثير سلاحهای شيميايی و کشتار دسته جمعی نبود، صدام حسين و حکومت وی فاقد دانش و تکنولوژی لازم برای توليد سلاح های شيميايی به کار رفته عليه مردم سردشت بوده؛ فلذا ترديدی وجود ندارد که هم حکومت بعث عراق و هم تمامی اعوان و انصار و شرکا و ياری دهندگان صدام بايد پاسخگوی اعمال غير انسانی خود باشند و تا زمانيکه تمامی آنان به جزای اعمال غيرانسانی و جرايم بين المللی خود نرسيده اند نميتوان ادعای عقوبت جانيان را داشت . صرف محاکمه يک نفر از معاونين جنايات صدام بنام فرانس آنرات در دادگاه جزايی شهر لاهه هلند کافی نبوده و موجب تشفی خاطر قربانيان اين فاجعه دردناک و غيرانسانی نخواهد بود؛ چون مردم قربانی سردشت حدود ربع قرن است که هر لحظه درد مصدوميت با گاز خردل و سلاح شيميايی را تحمل ميکنند اما در کنار اين درد گران، شاهد عدم مجازات بانيان اين درد هم هستند.

انجمن دفاع از حقوق مصدومين شيميايی سردشت، ضمن تشکر و تقدير از تمامی قربانيان صدور حکم بر محکوميت تبعه هلندی به پرداخت غرامت ۱۶ نفر از شکّات ايشان بر اين اعتقاد است که علاوه بر آن شاکيان بايد غرامت و خسارات وارده به تمامی هشت هزار قربانی و مصدوم سردشت و خانواده ها و بازماندگان آنان به انضمام خسارت تمامی جانبازان شيميايی ايران که توسط شرکت ها و دولتهای موثر و مقصر در جنايات صدام حسين ايجاد گرديده بايد به طور تمام و کمال پرداخت شده و لازم است که وزارت خارجه جهوری اسلامی ايران هم به عنوان متولّی و مسئول دفاع از حقوق اتباع ايرانی و مسئول و مجری قانون الزام دولت به طرح شکايت جانبازان شيميايی بايد اقدامات عاجل و عملی برای شناسايی و تعقيب معاونين و شرکا جنايات صدام و طرح دعاوی حقوقی و کيفری لازم برای مجازات آنان و جبران خسارات وارده به قربانيان شيميايی را معمول نمايد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016