جمعه 13 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر خارجه ایران: در بازداشت دیپلمات خوشنام و با سابقه سوء تفاهم پیش آمده

بی بی سی: وزیر امور خارجه ایران بازداشت دیپلمات ایرانی را ناشی از سوء تفاهم یکی از نهادهای جمهوری اسلامی دانسته است.

روز جمعه، ۱۳ اردیبهشت (۳ مه)، شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی اظهارات علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه را در تایید بازداشت باقر اسدی، دیپلمات ایرانی و عضو سابق دفتر نمایندگی این کشور در سازمان ملل منتشر کرد.

براساس این گزارش، آقای صالحی که از نمایشگاه کتاب در تهران دیدن می‌کرد، در مورد بازداشت باقر اسدی گفت: "باعث تاسف است که در مورد جناب آقای باقر اسدی به عنوان یکی از کارشناسان بسیار زبده و ارزشی وزارت خارجه که پیشینه خوبی دارند و ما جز تلاش برای تامین منافع کشور از ایشان چیزی ندیدیم، سوء تفاهمی پیش آمده است."

وزیر خارجه ضمن ابراز امیدواری برای رفع این "سوء تفاهم" گفت: "هر نهادی در جمهوری اسلامی ایران مسئولیت خود را دارد و یکی از نهادهای محترم کشور، یک مساله‌ای را بیان کردند که امیدوارم این امر صحت نداشته باشد و یک سوء تفاهم باشد."

وزیر خارجه در سخنان خود، دیپلمات بازداشت شده را مورد تقدیر قرار داد و گفت "با توجه به شناختی که از او داریم، او را انسانی متدین، عامل به احکام و از خانواده بسیار شریف و از کارمندان خوشنام و باسوابق بسیار درخشان می دانیم" و نسبت به آزادی او ابراز امیدواری کرد.

علی اکبر صالحی از "نهاد" مسئول بازداشت آقای اسدی نام نبرده و در مورد نوع اتهام او نیز توضیحی نداده است.

دو روز پیش، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی، خبر داد که باقر اسدی، دیپلمات ارشد ایرانی، در ماه مارس (اسفندماه گذشته) در تهران بازداشت شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منبع خبر خود، بازداشت باقر اسدی را با موضوع انتخابات ریاست جمهوری در ایران مرتبط دانست و افزود که او در زمان خدمت در دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، ماموریتی را در زمینه بررسی ارتباط این سازمان و جامعه مدنی بر عهده داشت.

"رویترز غلط می کند"

دوره خدمت باقر اسدی در سازمان ملل با زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، همزمان بود و به نظر می‌رسد که آقای اسدی به شدت از مواضع جناح اصلاح طلب جمهوری اسلامی در برابر جناح محافظه کار حمایت می‌کرد.

او در مقاله‌ای که در بخش اظهارنظرهای روزنامه نیویورک تایمز در همان زمان منتشر شد، نسبت به تسلط محافظه کاران بر ارکان حکومتی در ایران هشدار داد و چنین وضعیتی را باعث نقض حقوق بشر و دشواری بیشتر در روابط خارجی حمهوری اسلامی توصیف کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در مورد بازداشت باقر اسدی جزئیات بیشتری در دست نیست و تا کنون نهادهای دیگر جمهوری اسلامی در این زمینه اظهار نظر رسمی نکرده اند.

با اینهمه، روز گذشته روزنامه بهار، چاپ تهران، اظهارات احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در مورد خبر بازداشت آقای باقری منتشر کرد.

به نوشته این روزنامه، آقای اردستانی در نخستین واکنش نسبت به خبر رویترز، ضمن اظهار بی اطلاعی از بازداشت دیپلمات ایرانی گفت که "معمولا بازداشت یک دیپلمات یا به دلیل تخلفی است که در کشوری که ماموریت دارد انجام داده یا بحث سیاسی مثلا راجع به موضوع اصلاح طلبان است."

این نماینده مجلس در مورد این گزارش که آقای اسدی به دلیل شرکت در اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ بازداشت شده، گفت که "دستگاه امنیتی نمی‌آید بعد از چهار سال، یک اصلاح طلب را بازداشت کند."

خبر روزنامه بهار با عنوان "رویترز غلط کرد گفت دیپلمات ایرانی بازداشت شده" چاپ شده و در ادامه آن آمده است که آقای اردستانی پس از پیگیری موضوع، در گفتگویی مجدد با این روزنامه گفت: "موضوع بازداشت دیپلمات ایرانی را پیگیری کردم و مسئولان وزارت خارجه هم نسبت به بازداشت این فرد اظهار بی اطلاعی کردند و گفتند اصلا چنین خبری به ما اعلام نشده است."

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با مبهم دانستن اصل خبر خبرگزاری رویترز، گفت: "فکر می کنم این خبر باید اشتباه باشد و رویترز غلط می‌کند چنین خبری را منتشر می‌کند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016