پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فارس: هاشمی و مشايی بيشترين رأی منفی را در کشور دارند

خبرگزاری فارس: هاشمی و مشايی بيشترين رأی منفی را در کشور دارند

به گزارش گروه سياسی خبرگزاری فارس، انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گزارشی اقدام به سنجش و تحليل پرظرفيت‌ترين نامزدهای احتمالی انتخابات در کسب «آرای منفی» نموده است. در اين گزارش هاشمی و مشايی بعنوان منفی‌ترين نامزدهای انتخاباتی معرفی شده اند و تاکيد شده است که مشايی بدليل برخی ويژگی های خاص شخصيتی توان کسب چند بار آرای منفی را در اولويت های اول تا چهارم رأی دهندگان دارد که مجموع اين آرای منفی به ۵۸ درصد می رسد. مشروح اين گزارش به شرح ذيل است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اهميت آرای منفی نامزدها

بر اساس پيمايش های صورت گرفته در طول چند ماه گذشته، اگر چه پيش بينی دقيق رفتار نهايی در انتخابات يعنی انتخابات رئيس جمهور در فضای کنونی و با توجه به کثرت و تعدد نامزدها کار تقريباً ناممکنی می باشد اما می توان به برخی از «مبنايی‌ترين» رفتارهای انتخاباتی مردم اشاره کرد. يکی از اين اصول مبنايی توجه به «آرای منفی» نامزدهای احتمالی انتخابات است. بر اين اساس نامزدهايی که دارای بيشترين آرای منفی قابل توجهی هستند، نمی‌توانند قطب‌های انتخاباتی را به نفع خود شکل دهند و حتی ممکن است حضورشان منجر به تقويت قطب های مقابل گردد.

صدرنشينان آرای منفی

در بين نامزدهای احتمالی انتخابات آقايان هاشمی و مشايی دارای بيشترين ظرفيت منفی حضور در انتخابات هستند. بطوری که وقتی از پاسخگويان پرسيده می شود در انتخابات آينده قطعاً به چه کسی رأی نخواهيد داد در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد –در نظرسنجی های مختلف-پاسخگويان ترجيح می دهند در انتخابات به آقايان مشايی و هاشمی رأی ندهند.

تحليل آرای منفی هاشمی

نکته قابل توجه در اين پيمايش ها آنست که ظرفيت منفی آقای هاشمی در طول نظرسنجی های انتخاباتی يکسال گذشته تقريبا تثبيت شده می باشد و رشد قابل توجهی نداشته است. علت آن را نيز بايد در تثبيت جايگاه شخصيتی هاشمی در جامعه ايران دانست. به گونه ای که وی طرفداران و مخالفان تثبيت شده ای دارد و امکان تغييرات قابل توجه در دو طيف طرفداران و منتقدان وی وجود ندارد. اين واقعيت باعث شده است وی در نظرسنجی های انتخاباتی معمولاً رتبه دوم يا سوم را داشته باشد و برخی سياسيون با مشاهده اين نتايج به اشتباه در تحليل مواجه شوند. چرا که حداکثر آرای هاشمی در نظرسنجی ها ۱۵ درصد است که حکايت از پايگاه اجتماعی تثبيت شده ۱۵ درصدی وی دارد که چندان قابل افزايش نيست.

اين مساله از آنجا اهميت می يابد که برخی تحليل گران معتقدند هاشمی با ورود در انتخابات بدليل اثبات ادعاهايش درباره دولت کنونی می تواند چهره قابل توجهی يابد و بعنوان کسی که در انتخابات های قبلی مورد تخريب واقع شده (به تصور اطرافيان وی) با بهره ای از مظلوميت می تواند مورد اقبال عمومی واقع شود. اما بر خلاف اين تصور، هاشمی بدليل سابقه تاريخی طولانی که در صحنه سياسی کشور داشته و همچنين شکست های انتخاباتی وی در ۱۶ سال گذشته به هيچ وجه قابليت اين بازسازی شخصيتی را ندارد.

تحليل آرای منفی مشايی

در مقابل ظرفيت های منفی رأی آقای مشايی در طول چند ماه گذشته افزايش يافته و حتی در برخی پيمايش ها به ۳۰ درصد نيز نزديک شده است. در تحليل چرايی افزايش ظرفيت های منفی آقای مشايی می توان به علل متعددی از جمله بهره مندی شخصيتی وی از ظرفيت های «ابهام آفرينی» اشاره نمود. به گونه‌ای که بر اساس روان شناسی شخصيتی، ابعاد اين ابهام آفرينی را می توان به ابهام در «ظاهر»، ابهام در «گفتار» و ابهام در «عمل» خلاصه نمود. اين مولفه های اساسی در ابهام آفرينی ، باعث شده است حتی طيف های قابل توجهی از طرفداران دولت نيز جمع بندی نهايی در خصوص شخصيت ايشان نداشته باشند.

ظرفيت استثنايی مشايی در کسب چند بار آرای منفی

اما يکی ديگر از مولفه های قابل توجه در خصوص آرای منفی آقای مشايی را می توان در صدرنشينی وی در کسب «چند بار آرای منفی» اشاره کرد. بدين معنا که وقتی چهار بار از پاسخگويان پيمايش ها پرسيده می شود در اولويت اول تا چهارم قطعاً به چه کسی رأی نمی دهند، ظرفيت منفی وی در مجموع به ۵۸ درصد افزايش می يابد. (جدول)

رأی منفی مشايی

به اولين نفری که قطعاً رأی نمی دهيد ۲۵

به دومين نفری که قطعاً رأی نمی دهيد ۱۸

به سومين نفری که قطعاً رأی نمی دهيد ۱۰

به چهارمين نفری که قطعاً رأی نمی دهيد ۵

مجموع کسانی که قطعاً به مشايی رأی نمی دهند. ۵۸

درخصوص علت‌های صدرنشينی مشايی در چند بار آرای منفی، نکته اساسی شخصيت مبهم ايشان است که در طول تاريخ سی و چند ساله انقلاب هيچ شخصيتی نتوانسته است بدين حد در افکار عمومی جايگاه مبهمی داشته باشد. البته شکل گيری ابهامات پيرامون شخصيت هايی که دارای مخالفان زيادی هستند مساله‌ای جديد و غيرقابل تصور نيست اما نکته استثنايی درخصوص ايشان اين مساله است که حتی با تکذيب يا اصلاح نقل قول ها و عملکردهای وی از طرف خود ايشان و دولت نه تنها ابهامات در افکار عمومی رفع نمی‌شود بلکه در مواقعی باعث افزايش ابهامات پيرامون ايشان نيز می‌گردد.

بر اين اساس پيش بينی می شود در صورت حضور ايشان بعنوان نامزد نهايی دولت در انتخابات نيز عليرغم تصوراتی که از سوی هواداران ايشان مبنی بر اقبال عمومی طيف های مختلف توده مردم وجود دارد، با اقبال قابل توجهی روبرو نخواهد شد و ظرفيت های اساسی پايگاه رأی دولت را با کاهش جدی مواجه خواهد نمود. نتايج نظرسنجی‌های معتبر نيز حاکی از آنست که آرای وی بين ۳ تا ۷ درصد در نظرسنجی های مختلف در نوسان می‌باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016