شنبه 21 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه جبهه ملی ايران درباره انتخابات ۱۳۹۲

هم ميهنان گرامی؛

يکصد و اندی سال پيش، ملت ايران، در دورانی که در آسيا تنها پنج کشور مستقل و در آفريقا دو کشور در تعاملات سياسی وقت مطرح بودند، انقلابی را برای رسيدن به آزادی، عدالت اجتماعی و حکومت قانون، زير عنوان نظام مشروطه با پيروزی به ثمر رساند. ولی شوربختانه، دو قدرت استعماری وقت، پس از عهدنامه ۱۹۰۷، ناظر بر تقسيم ايران به مناطق نفوذ خود، از آنجا که تحقق و شکوفايی و باروری ارزشهای مندرج در انقلاب مشروطيت را در تعارض با منافع سياسی وقت خود ميديدند، بر آن شدند تا با ايجاد نفاق و اختلال، و در نتيجه عقيم ساختن فرايند پويای انقلاب، آن را در يک مفهوم اسمی محدود نمايند و از اجرايی شدن هدفهای آن جلوگيری نمايند. در نتيجه، جامعه ايران دوباره به گونه ديگری از نظام استبدادی دچار شد. پس از گذار از يک دوره استبدادی پرتلاطم شانزده ساله، که در آن نوسازی اداری، اقتصادی و اجتماعی به شکلی ناموزون انجام گرفت، ولی از نوسازی سياسی مبتنی بر وجود سازمانهای مدنی، حزبهای سياسی، مطبوعات آزاد، و عملکرد مستقل مجلس شورای ملی، و مهمتر و فراتر از همه انتخابات آزاد، جلوگيری شد. در نتيجه، جامعه ما از آشنايی و تجربه و دمسازی با ارزشها، اصول، مضامين و مکانيسم های اجتماعی-سياسی يک دموکراسی، يا يک فرهنگ دموکراسی، محروم ماند. به اين ترتيب، جامعه ايرانی جز در مقاطع زمانی بسيار کوتاه دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت و ۲۸ ماه حکومت ملی دکتر محمد مصدق، مانند گذشته با شکلهای متفاوتی از نظامهای استبدادی دست به گريبان بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اينک، در شرايطی که جامعه با نابسامانی ها، نارسايی ها در عرصه اقتصادی، اجتماعی، سياسی و پيامدهای نگران کننده آنها روبرو است، و با توجه به آنکه رابطه تنگاتنگی ميان روند تحولات داخلی و روابط بين المللی وجود دارد، بی شک چگونگی نحوه برگزاری انتخابات و فرآيند آن، وقتی می تواند در برونرفت از تنگناها و بن بستهای موجود اثر گذار باشد که انجام آن در فضای باز سياسی، از جمله آزادی همه زندانيان سياسی، عقيدتی، و مطبوعاتی از يک سو و مشارکت ساير آگاهان و فعالان سياسی باورمند به ارزشهای ملی و آزادی های بنيادين و حقوق بشری، صورت گيرد.

جبهه ملی ايران در راستای پايبندی خود به آزادی، مردم سالاری، حقوق بشر و حکومت قانون، از هر روندی که منتهی به خروج کشور از تنگاها و بن بست های اقتصادی، سياسی و اجتماعی موجود شود و همچنين تحقق بخش رفاه عمومی، آزاديهای بنيادين، توسعه اقتصادی پايدار، اعتلای علمی و فرهنگی، پيشرفت اجتماعی و احراز و ارتقای جايگاه شايسته ايران در صحنه بين المللی و حضور و شرکت موثر در تصميم گيريهای منطقه ای و جهانی قويا ارج می نهد. ولی در حال حاضر، با توجه به شرايط حاکم بر انتخابات، از هيچ نامزدی پشتيبانی نميکند. باشد که در اين آزمايش سياسی-اجتماعی پيش رو، خردمندی، واقع نگری و جهان بينی رهنما و رهنمون دست اندرکاران باشد.

داود هرميداس باوند
سخنگوی جبهه ملی ايران

۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016