پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خردادی ديگر در راه است...، بيانيه گروهی از دانشجويان دانشگاه های آزاد در حمايت از کانديداتوری هاشمی رفسنجانی

تاريخ را که ورق ميزنيم ، خردادها به رنگ خاطره و مخاطره می ماند. گاه به سان ۲ خرداد شيرين، گاه به سان ۲۲ خرداد تلخ و غم افزا و گاه به سان ۳ خرداد و ۲۵ خرداد پر غرور.

ايمان داريم خرداد پيش رو فصل مخاطره ای ديگر است . فصل بيم ها و اميد ها ، فصل ايستادن های دوباره .

ما امضا کنندگان اين بيانيه ، به عنوان بخشی از دانشجويان دانشگاه های آزاد سراسر کشور ، با کوله باری از تجربيات فعاليت های دانشجويی ، با گزند هايی از جنس حبس، تبعيد، تعليق ، محدوديت و ممنوعيت ، سانسور و لغو مجوز نشريات و تشکل هايمان ، بار ديگر بر آنيم که فرصت انتخابات پيش رو را غنيمت شمريم و با نگاهی تاريخی از اعتدال و تسامح سعی بر پيشبرد حداقل هايی از آرمان آزادی و مردم سالاری داشته باشيم . سخن امروز از حد اقل ها است، چه آنکه زخم ها و ملامت های حوادث سال ۸۸ را پيش رو ميبينم ، فصلی که همگان بر ناميمونی آن صحه دارند .

امروز شاهد آنيم که پيش بينی های ديروز دلسوزان تحقق يافته است . فارغ از بزرگ نمايی ، شرايط اقتصاد چنان به تنگ آمده است که آرزوهای کوچک ديروزمان تبديل به روياهای بزرگ و دست نيافتنی امروز شده اند. در اين بين روايت کارگران و فرودستان اجتماع بسی درد آور تر است . اين روزها ديگر سخن از رفاه برايشان نيست ، سخن از حيات و ماندگاريشان است.

فراتر از آن، قشر متوسط که اصلی ترين حاملان هنجارهای حاکم بر جامعه ايران هستند، به واسطه سياست های ۸ سال گذشته ،قدم به ورطه نابودی گذاشته است تا بدانجا که ساحت فرهنگ و هنر نيز بدين واسطه به محاق رفته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما چگونه است که علی رغم تمامی اين نابرادری ها و ناجوانمردی ها، زخم خوردگان و داغداران حوادث سال ۸۸ ، حجاب نفرت و قهر را کنار ميزنند و همچنان چشم بر صلاح و صواب اين سامان دارند ؟ اميد است جامعه ايران ، با درکی تاريخی از مسير صعب مردم سالاری ، حتی در سخت ترين دوران حيات خويش با نگاهی به دور از افراط و تفريط قدم بر دارد .

همچنان معتقديم عملی ترين راه گذار به دموکراسی، انتخابات و تلاش های مدنی و مسالمت جويانه خواهد بود . باور داريم انتخابات پيش رو علی رغم تمامی ابهام ها و ترديد ها فرصت ديگری برای احيای تارک زخم خورده جامعه مدنی است .

ما امضا کنندگان اين بيانيه ، درخواست مجدانه خويش از حضرت آيت الله هاشمی رفسنجانی جهت حضور در عرصه انتخابات پيش رو را اعلام ميداريم . چه آنکه ايشان در حال حاضر در ميان نامزد های احتمالی ، واجد فضای و ويژگی هايی می باشد که می توانند گره گشای بخشی از چالش ها و تهديدها و نا ملايمات جامعه امروزين باشد. حضور ايشان در عرصه قدرت فرصت ديگری برای احيا و ترميم قشر متوسط خواهد بود. همچنان که فرصت رجعتی دوباره به آرمان های اوليه انقلاب و اجرا بدون تنازل قانون اساسی پيش آيد.

حضور ايشان می تواند فرصتی مغتنم برای رفع تهديدهای بين المللی و ترميم چهره زخم خورده کشور و تحکيم پايه های عقلانيت در سياست خارجی و بازگرداندن ايران به قافله فرصت های بين المللی باشد.

اگر چه جناب ايشان را مستحق نقد های در خصوص بعضی سوابق دولتمداری ايشان می دانيم و البته همچنان بر عهد خويش بر انتقاد و بيان کاستی ها و نقص ها خواهيم بود ، ليکن فارغ از قهرمان سازی ، ايشان را تنها چهره موجود برای رهايی از فرو رفتن بيشتر به گرداب خودکامگی نهادهای غير پاسخگو می دانيم .

و اميد اين داريم که ايشان در مقام رياست جمهوری بتواند مواضع خود را در نماز جمعه تاريخی تيرماه ۸۸ پيگری کند و برای رفع حصر آقايان موسوی و کروبی اقدامات جدی انجام دهد.

در آخر با بيان مجدد عهد خويش با تمامی آزادی خواهانی که جان و آزادی و آرامش خويش را تقديم اين سرزمين نموده اند و با اميد به رويش جوانه های سبز آزادی ، از تمام همرهان اين مسير طلب همت و جهدی دوباره برای دوباره ايستادن داريم .

اسامی امضا کنندگان بيانيه دعوت از آيت الله هاشمی رفسنجانی
۱. .رضا علی زمانی
۲. .محمد شوراب
۳. .حسين معصومی
۴. .امير منشاری
۵. .جاويد ربانی
۶. . فرزاد اسلامی
۷. .آناهيتا قشقايی
۸. مسعود ابراهيم نيا
۹. .محمد شرفبند
۱۰. .صبا شيروانی
۱۱. .مهدی شيرين زاد
۱۲. بهشاد محمدی
۱۳. .محمد فلاح نژاد
۱۴. مهدی جلالی
۱۵. ميلاد پناهی پور
۱۶. .الهام آقاخانی
۱۷. .ميلاد پورعيسی
۱۸. .پوريا محمودی
۱۹. .شهاب ياوری
۲۰. مينا دهاقين
۲۱. احسان نادر پور
۲۲. گيتی نزاکت ماب
۲۳. سحر خسروی
۲۴. .آرمان محمدی
۲۵. .ميثاق اختر
۲۶. .محسن موسوی
۲۷. زهير دانش
۲۸. .سپهر افتخاری
۲۹. آرش سماک
۳۰. .نامی خواجه نوری
۳۱. .حامد عزيزی
۳۲. .عليرضا مهم ساز
۳۳. .امير کلهر
۳۴. کاوه عليدوست
۳۵. .محمد محمدی
۳۶. .بهروز آقا محمدی
۳۷. .امير شريفی
۳۸. .بهارک اسدی
۳۹. .حسين قاسمی
۴۰. فرشته عادلی
۴۱. .پريا سروش
۴۲. .علی اصغر عزيزی
۴۳. .نگار ثابتی
۴۴. .مثيم جعفری
۴۵. .مهدی ابراهيم زاده
۴۶. .مرتضی نظير پور
۴۷. عرفان قادری نژاد
۴۸. مجتبی بريمانی
۴۹. ايليا اوزار
۵۰. سروش اسلامی
۵۱. سعيد قليچی
۵۲. نويد پاشا
۵۳. حامد سياسی راد
۵۴. امير کاکايی
۵۵. .محمد عارف طحان
۵۶. .افشين ارژنگ
۵۷. .فاطمه کوشکی
۵۸. .مرضيه زارعی
۵۹. فاطمه ربانی
۶۰. امير حبيبی
۶۱. .علی نورس
۶۲. .محمد حجتی
۶۳. .فرحناز زرين نعل
۶۴. مهدی جلالی
۶۵. محسن بزرگ
۶۶. نسيم تاجيک


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016