دوشنبه 23 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد شيرزاد: کانديداهای اصلاح‌طلب به دنبال افزايش آرای هاشمی هستند

• کانديداهای اصلاح‌طلب سعی می‌کنند به جای رای خراب کردن رای افزايی کنند
• ما در سال ۸۴ خاطره تلخی از تشتت آرا داريم و آن تجربه برای درس گرفتن کافی است

يک کارشناس مسائل سياسی گفت:ما در سال ۸۴ خاطره تلخی از تشتت آرا داريم و آن تجربه برای درس گرفتن کافی است.

احمد شيرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در پاسخ به اين سوال که آيا کانديداهای اصلاح‌طلبی که در انتخابات شرکت کرده‌اند به نفع هاشمی کنار خواهند کشيد يا نه، اظهار داشت: شايد بايد کمی صبر کرد چون شرايط از روز بيست و يکم ارديبهشت ماه به يک‌باره تغيير کرد، بعضی دوستان برنامه‌ريزی کرده‌اند و به عرصه انتخابات گام گذاشته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه افزود: البته دو انتقاد به اين دسته از کانديداها وارد است. انتقاد اول اين است که آنها تصميماتی گرفتند که در مشورت با اصلاح طلبان نبوده است. چون فضای پر ابهامی قبل از ثبت‌نام ها حاکم بود، هرکس بنا به تشخيص خود کارهايی کرده است. انتقاد دوم اين است که اگر بعضی‌ها پا جلو نمی‌گذاشتند امکان حضور آقای خاتمی بيشتر بود.

اين کارشناس مسائل سياسی در ادامه گفت: شرايط اصلاح طلبان در مقابل شرايط اصولگرايان که از تشتت بالايی برخوردار هستند؛ بهتر است. بايد به مدعيان اصلاح طلبی زمان داد تا بررسی کنند و ببينند حضورشان اثر مثبت دارد يا منجر به تقسيم رای خواهد شد.

شيرازد خاطر نشان کرد: کسانی که با تعهد و دورانديشی نگاه می کنند و به دلايل شخصی در عرصه حضور پيدا نکرده‌اند مسلماً ادامه نخواهند داد چون ادامه حضورشان باعث تقسيم آرا خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرفی برخی ديگر از تحليل‌گران معتقدند بايد تا زمان اعلام تاييد و رد صلاحيت‌ها صبر کرد اما اين استدلال هم وارد نيست. آقايانی که ايده مسالمت جويانه و اصلاح‌طلبانه دارند می توانند نظراتشان را با پشت سر هاشمی قرار گرفتن تامين کنند.

اين کارشناس مسائل سياست داخلی با تشريح اوضاع اصلاح طلبان بعد از حضور هاشمی؛ عنوان کرد: بنای ما مريد و مرادی نيست. ولی واقعا فرض بگيريد که عزيزی که متعلق به يکی از استان های کشور است بيايد و به دليل قرابت های تاريخی و زبانی که با آن استان دارد پانصد هزار رای بياورد که منشا اثر نخواهد بود.

وی افزود: هر کس بتواند به يک نسبت افکار عمومی را بسيج کند شانس موفقيت دارد.

شيرزاد با اشاره به خاطره تلخ اصلاح طلبان و آقای هاشمی در انتخابات سال ۸۴ يادآور شد: ما در سال ۸۴ خاطره تلخی از تشتت آرا داريم و آن تجربه برای درس گرفتن کافی است.

وی افزود: به نظر می رسد که پس از رايزنی‌ها بسياری از دوستان خودشان بنا به دلسوزی و قدرت درک سياسی‌شان سعی می‌کنند به جای رای خراب کردن رای افزايی کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016