سه شنبه 24 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حدادعادل: حاميان موسوی پشت‌ سر هاشمی رفسنجانی قرار دارند

عضو ائتلاف پيشرفت گفت: همه کسانی که در سال ۸۸ پشت‌سر ميرحسين موسوی بودند امروز به پشت‌سر هاشمی رفسنجانی آمده‌اند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، غلامعلی حدادعادل عضو ائتلاف پيشرفت و کانديدای يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در نشستی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب که به همت جامعه اسلامی دانشجويان اين دانشگاه برگزار شد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه آيا با حضور هاشمی و مشايی در انتخابات شما به نفع سعيد جليلی کناره‌گيری خواهيد رفت يا خير، گفت: ما از چند ماه پيش که با آقايان ولايتی و قاليباف ائتلاف کرديم قرار‌مان بر اين بود که بين اصولگرايان وحدت ايجاد کنيم.

وی با بيان اينکه فلسفه ائتلاف پيشرفت اين است که تعدد کانديدای اصولگرايان به مصلحت نيست، خاطرنشان کرد: تصميم برای تعدد کانديدای اصولگرا را ما چند ماه پيش اتخاذ کرديم که هنوز معلوم نبود چه کسانی در صحنه انتخابات رياست جمهوری حضور پيدا کرده و ثبت‌نام خواهند کرد اما با ثبت‌نام مشايی و هاشمی اين ضرورت احساس می‌شود که اصولگرايان وحدت داشته باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حدادعادل در خصوص سازوکار ائتلاف پيشرفت نيز يادآور شد: ما از اول هم گفتيم که دو نفر کنار می‌رويم و يک نفر نامزد خواهد شد اما می‌شود که اين ائتلاف سه گانه به چهار نفر يا پنج نفر عضو افزايش يابد اما به شرط اينکه اگر کانديدايی ثبت‌نام کرد بايد درصد قابل توجهی از آرا را به خود اختصاص دهد. بنابراين آقای جليلی اگر آرايشان بالا رود ما اين را مورد توجه قرار می‌دهيم.

عضو ائتلاف پيشرفت با تأکيد بر اينکه بنا نداريم در خانواده اصولگرايی با هم رقابت کنيم، تصريح کرد:‌ اگر وحدت در بين اصولگرايان ديروز مستحب بود امروز امری واجب است.

وی در پاسخ به پرسشی بر اين اساس که عده‌ای هاشمی رفسنجانی را فتنه‌گر می‌دانند نظر شما چيست، خاطرنشان کرد:‌ بايد نگاه کرد چه کسانی از هاشمی رفسنجانی حمايت می‌کنند. امروز گروه‌ها و اشخاصی که اصرار داشتند ايشان ثبت‌نام کند، چه کسانی هستند و همچنين بايد نگاه کرد به موضع‌گيری‌های فرزندان و نقش آنان در جريانات سال ۸۸.

حدادعادل با بيان اينکه بايد به مواضع چند سال اخير آقای هاشمی توجه داشت، افزود:‌من نمی‌خواهم بگويم مواضع هاشمی مخالف اصولگرايان بوده اما به گونه‌ای بوده که اصلاح طلبان امروز روی ايشان اجماع کرده‌اند و واقعيت صحنه نشان می‌دهد همه کسانی که ديروز پشت‌سر ميرحسين موسوی قرار داشتند امروز پشت‌سر هاشمی رفسنجانی قرار دارند.

حدادعادل با بيان اينکه اقتصاد ما قبل از انقلاب اقتصادی بيمار بوده است، اظهار داشت: دليل بيمار بودن اقتصاد ما وابستگی به نفت و عقب ماندگی علمی و صنعتی کشور است که به عنوان مثال در قبل از انقلاب در صنعت خودرو سازی اگر ايران کاميونی را منتاژ می‌کرد و بر روی پلاک آن می‌زد ساخت ايران آن پلاک نيز خود در المان توليد می‌شد که اين نشان از عقب ماندگی ما در صنعت و علم بود.

وی با بيان اينکه در اقتصاد بعد از انقلاب اصلاحاتی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما از اول انقلاب دچار تحريم و فشار اقتصادی بوديم و اينک نيز موج تحريم عليه ما صورت داده‌اند.

اين کانديدای يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری به اقدامات خصمانه دشمن عليه جمهوری اسلامی ايران اشاره کرد و يادآور شد: دشمنان در اول انقلاب آشوب‌های قومی و مذهبی راه انداختند و يک سال و نيم بعد نيز صدام را تحريک کردند که با ارتشی مجهز انقلاب اسلامی ما را در هم بشکنند و بعد از آن درصدد بودند که از راه سياسی و توطئه سياسی انحراف ايجادکنند و در سال ۸۸ نيز به دنبال انقلاب مخملی بودند تا کشور را به آشوب بکشند که البته موفق نشدند.

حداد عادل ادامه داد: امروز دشمنان بر روی مسئله هسته‌ای ما دست گذاشته‌اند و آنرا بهانه‌ای کردند که تحريم‌های شديد تری را عليه ما اتخاذ کنند. اين تحريم‌ها نفتی، مبادلات پولی و ارزی، بانک مرکزی، حمل و نقل و بيمه است که می‌خواهند با اين تحريم‌های گسترده اقتصاد را به هم بريزند تا مردم را ناراضی کنند و جنگ تازه‌ای را از طريق اقتصاد در کشور ما ايجاد کنند.

رئيس مجلس هفتم تصريح کرد: استقلال اولين کلمه اولين شعار ملت ايران در سال ۵۷ بود؛ قبل از انقلاب استقلال به صورت ظاهری در کشور وجود داشت. اما پس از انقلاب اسلامی ما به استقلال واقعی دست پيدا کرديم.

وی با تأکيد بر اينکه در مسئله سوريه عراق و افغانستان و همچنين موضوع بيداری اسلامی ايران بسيار مؤثر است، گفت: ما شهيدان بسياری برای حفظ اين استقلال داده‌ايم از اين رو بايد در حفظ آن نيز بسيار کوشا باشيم.

حداد عادل با تأکيد بر اينکه دشمنان در صدد هستند تا دو بحران سياسی و اقتصادی برای کشور ما ايجاد کنند، افزود: بيش از يک سال تحريم‌ها را تشديد کرده‌اند و انتخابات را دريچه‌ای می‌دانند که می‌توانند از آن ما را تهديد کنند که بايد اين تهديد را به فرصت تبديل کرده و با آن حماسه خلق کرد.

نامزد رياست‌جمهوری يازدهم در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه‌های اقتصادی وی يادآور شد: اولين مسئله اين است که وابستگی اقتصاد را به نفت کم کنيم و همچنين واردات اجناس از خارج کمتر شود. در واقع بايد تأکيد بر مصرف جنس ايرانی شود.

وی بر همين اساس به تغيير سطح زندگی اشاره و اضافه کرد: اگر می‌خواهيم مقاومت اقتصادی داشته باشيم بايد به سمت سبک زندگی اسلامی پيش برويم. ما نمی‌توانيم مستقل باشيم اما مثل برخی از کشورهای عربی زندگی کنيم. از اين رو بايد سبک زندگی خود را عوض کرد.

حدادعادل درباره حصر موسوی و کروبی نيز يادآور شد: حصر موسوی و کروبی حداقل کاری بود که نظام برای اين دو نفر انجام داد که هم به سود خود آنهاست و هم به سود ملت و کشور شد.

وی با تأکيد بر اينکه آنها تهمت تقلب را که گناه بسيار بزرگی است مطرح کردند و وقايعی همچون روز عاشورا را به وجود آوردند.

رئيس مجلس هفتم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه نظر شما راجع به اسفنديار رحيم مشايی و جريان انحرافی چيست، افزود: بنده بسياری از افکار مشايی را نمی‌پسندم؛ مشايی يک تکيه بی‌جهتی روی ايران مجزای اسلام می‌کند در حاليکه مشی انقلاب و امام (ره) اين نبوده است.

وی ادامه داد:‌ همچنين مشايی چند سال پيش گفت که ما با مردم اسرائيل سر جنگ نداريم که اين حرف دقيقی نيست؛ ما با يهودی‌ها سر جنگ نداريم اما يک عده سرزمين فلسطين را غصب کردند و اينکه بگوييم ما با اينها مشکل نداريم،‌حرف درستی نيست.

حداد عادل يادآور شد: چنين رفتارهايی و اظهارنظرهايی در حوزه فرهنگ را نمی‌توان جز انحراف ناميد، انحراف وجود دارد و واقعيت هست و بايد با بصيرت از آن فاصله گرفت.

حداد عادل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه برخی می‌گويند که نظر رهبری بر روی کانديدای خاصی است، آيا شما اين امر را تأئيد می‌کنيد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند کسی از نظر من خبر ندارد؛ ايشان ميدان انتخابات را به خود ملت واگذار کرده‌اند.

اين نامزد رياست‌جمهوری يازدهم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه اگر شما عضو شورای نگهبان بوديد چه کسانی را رد صلاحيت می‌کرديد، افزود: حال که عضو شورای نگهبان نيستم. آنها به وظيفه خود عمل می‌کنند و تا چند روز ديگر نتيجه نهايی مشخص می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعدد کانديداها و اينکه آيا همه بر اساس احساس وظيفه حضور يافته‌اند، گفت: بايد منتظر بود عده‌ای که تا کنون انصراف داده‌اند و برخی هم ممکن است تأئيد صلاحيت نشوند يا اينکه بعد از تأئيد صلاحيت انصراف دهند و خود به اين نتيجه برسند که به نفع ديگران کنار روند. ما نيز در ائتلاف پيشرفت از بين سه نفر دو نفرمان کنار می‌روند و بعيد می‌دانم اين صحنه شلوغ باشد.

حداد عادل تأکيد کرد: با آمدن هاشمی نياز به وحدت بيشتر احساس می‌شود و بايد به دنبال به وحدت رسيدن بود.

عضو ائتلاف پيشرفت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه آيا اين ائتلاف برنامه‌ای برای اقتصاد کشور دارد، گفت: ائتلاف پيشرفت برنامه مدونی برای حل مشکلات اقتصادی دارد؛ مسلماً اگر کانديدايی از ائتلاف سه‌گانه انتخاب شود برنامه اقتصادی مدونی دارد که بر اساس آن کار می‌کند.

رئيس مجلس هفتم در پاسخ به اين سؤال که برنامه شما برای امر به معروف و نهی از منکر و حجاب چيست؟ اظهار داشت: بنده کتاب فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی را در سال ۵۹ نوشتم و نظراتم را راجع به حجاب آنجا بيان کردم که امسال نيز پرفروشترين کتاب انتشارات سروش به گفته خودشان بود؛ نظرم در اين زمينه همان نظر شهيد مطهری است.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر حکم قرآنی است و همانند نماز و روزه واجب است؛ اينکه نظام و دولت چه کار بايد کنند بيش از آنکه به يک قانون و سازمان دولتی احتياج داشته باشد به احساس وظيفه افراد باز می‌گردد و افراد خود بايد در اين زمينه احساس تکليف کنند.

حداد عادل در پاسخ به سؤال ديگری مبنی بر اينکه آيا شما با آقای قاليباف قرابت فکری داريد که با وی ائتلاف کرديد، افزود: بنده ممکن است مثل آنها فکر نکنم اما متضاد يکديگر هم نيستيم؛ اينکه با يکديگر قرار ائتلاف گذاشتيم برای اين بود که از يک مفسده بزرگتر جلوگيری کنيم.

عضو ائتلاف پيشرفت تصريح کرد: اينکه هر يک از ما به طور جداگانه وارد صحنه انتخابات شويم در واقع رأی اصولگرايان شکسته می‌شود و شرايط به گونه‌ای است که نبايد به دليل اختلاف‌ها تعدد کانديدا داشته باشيم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه اگر شما رد صلاحيت شويد، با توجه به اينکه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده حق اعتراض هم قانوناً وجود ندارد، اظهار داشت: بنده تابع قانون هستم و از طريق قانون همه چيز را دنبال می‌کنم اگر در قانون هم موضوع اعتراض نباشد، اعتراض نخواهم کرد.

حدادعادل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه اگر موسوی قانون را زير پا گذاشته احمدی‌نژاد نيز اين کار را انجام داده است، نظر شما در اين زمينه چيست، افزود: اين عمل رئيس‌جمهور که همراه با مشايی آمد طبق گفته شورای نگهبان مصداق عمل مجرمانه است؛ همچنين در مجلس نمايندگان مدتهاست بحث عمل نکردن به قانون را پيگيری می‌کنند.

اين نامزد رياست‌جمهوری يازدهم افزود: اينکه ما صحبت از موسوی می‌کنيم به معنای اين نبود که از کار احمدی‌نژاد دفاع می‌کنيم؛ احمدی‌نژاد هم از روز اول اينگونه نبود و در سال ۸۴ پرکارتر و رسيدگی به مردم داشت که با امروزش فرق دارد، سال ۸۸ هم فرق داشت. ما حساب هر کسی را جداگانه رسيدگی می‌کنيم.

وی در پاسخ به اين سؤال که مقام معظم رهبری برخی از معيارهای نامزد اصلح را مطرح کرده‌اند شما تا چه اندازه خود را منطبق با اين معيارها می‌دانيد، گفت: بنده وقتی خودم را با ديگر نامزدها مقايسه می‌کنم از آنها کمتر اصلح نيستم؛ بنده از سال ۴۱ زمانی که امام(ره) پرچم مبارزه با رژيم شاه را برداشت همراه انقلاب بودم و از ابتدا در آن مسئوليت داشتم.

حداد عادل افزود: از همان روزهای آغازين انقلاب در صدا و سيما حضور داشتم و در اسفند ۵۷ معاون وزير بودم؛ همچنين رياست مجلس را بر عهده داشتم و مسئوليت‌های ديگری را نيز در کارنامه خود داريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016