چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قاليباف: ورود رفسنجانی يعنی تنش‌های سخت و دو قطبی و محروم‌تر کردن مستضعفان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد باقر قاليباف، نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری صبح امروز با نزديک يکصد نفر از مديران رسانه‌های استانی و منطقه‌ای ديدار و گفت و گو کرد.

عضو ائتلاف پيشرفت در اين ديدار پس از استماع سخنان مديران مسئول نشريات استانی به سوالات حاضران در جلسه درباره وضعيت انتخابات پاسخ گفت. وی در پاسخ به سوالی در باره ثبت نام‌های دقيقه ۹۰ و شايعاتی که در اين رابطه منتشر شده گفت: آيا واقعا اتفاقاتی که به تعبير دوستان در دقيقه ۹۰ در کشور اتفاق افتاده است، اتفاق خاص و مهمی است؟ آيا اين اتفاق آينده روشن تری را برای ما ترسيم می کند؟ آيا اين اتفاق می تواند يک اتفاق ميمون و مبارک باشد؟ نقاط قوت و ضعف حوادث ۲ ساعت آخر انتخابات از چه جنسی است؟ آيا اين موضوع غافلگير کننده و غيرقابل پيش بينی بود يا خير؟ آيا اين اتفاقات برنامه ريزی شده بود يا می توان آن را حادثه ناميد؟ اين مسايل مهم است و دوستانی که اهل قلم ، مطالعه و تحليل هستند بايد اين موضوعات را تحليل کرده و به جامعه منتقل کنند.

قاليباف ادامه داد: اگر همه ما منصفانه نگاه کنيم و کلام مقام معظم رهبری را مستند قرار دهيم، بارها و بارها موضوع رسيدگی به وضع اقتصادی و فرهنگی کشور را از ايشان شنيده ايم، اما متاسفانه در اين دو موضوع، کارنامه قابل قبول و قابل دفاعی از مديران کشور نداريم. در اين شرايط جای سوال است که چه کسانی اين کارنامه غيرقابل قبول و غيرقابل دفاع را امروز برای ما به ارمغان آورده اند که ما با آن دست و پنجه نرم می کنيم؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تصريح کرد: سوال از آقای رفسنجانی اين است که شما ۱۶ سال با قدرت و هماهنگی کامل و بدون اينکه در سر راه شما تنشی وجود داشته باشد و يا کسی قدرت مقابله و حتی انتقاد از شما را داشته باشد درقدرت بوديد. ۸ سال در راس قوه مجريه و ۸ سال هم رئيس مجلس بوديد. از ديد من همه دولت در دست ايشان بود- چرا که جنگ دست ايشان بود و امام (ره) از ايشان حمايت می کردند- دولت آن زمان هم پارلمانی و نخست وزيری بود و مجلس وزرا و کابينه را تعيين می کرد و در راس مجلس نيز آقای هاشمی حضور داشت. ۸ سال بعد هم ايشان رئيس جمهور بوده است و مقام معظم رهبری تمام قد از ايشان حمايت می کردند به گونه ای که حمايت های معظم له از آقای هاشمی در آن زمان تاريخی است. برگرديد و نشريات آن زمان را مشاهده کنيد تا مشخص شود سخنانی که مقام معظم رهبری برای آقای هاشمی بيان کرده اند، حتما برای آقای احمدی نژاد نگفته اند. آن جمله ای که آقا فرمودند هيچ کس برای من مثل هاشمی نمی شود را به ياد داريم. اما با همه اين حمايت ها و هماهنگی ها خروجی اجتماعی و فرهنگی که دوران آقای هاشمی داشت چه بوده است؟

قاليباف ادامه داد: امروز چه چيزی تغيير کرده که آقای رفسنجانی وارد عرصه شده اند؟ ورود آقای رفسنجانی به آن معنی است که کشور را حداقل در يک دوره چهار ساله ديگر وارد تنش های سخت و دو قطبی کرده و مردم مستضعف و محروم را مستضعف تر و محروم تر کنيم. اين مسئله چه آورده ديگری برای کشور دارد؟ آقای رفسنجانی در مناظرات بايد به مردم پاسخ دهند که ايشان بعد از اين مدت چه کردند؟ بزرگ ترين ظلم به مردم آن است که به ۲۰ سال قبل برگرديم. اگر کارنامه ۲۰ سال قبل تا به امروز قابل دفاع بود حرفی نداشتيم اما کارنامه برای مردم مشخص است. بدون تعارف بايد بگويم دولت اصلاحات زاييده دولت آقای هاشمی است. شما مطبوعات آن زمان را نگاه کنيد. بسياری از بد اخلاقی ها، بد رفتاری ها و حرف هايی که امروز گله مند آن در دولت اصولگرا هستيم، آغاز و پايه آنها از دولت اصلاحات بود. اگر روزنامه های دهه ۷۰ را نگاه کنيد و عالی جناب سرخ پوش را مورد توجه قرار دهيد، شاهد خواهيد بود که بد اخلاقی ها کجا بود. تا جايی که مقام معظم رهبری مجبور شدند تا در مصلی صحبت کنند که مطبوعات بايد اخلاق، ديانت و حرمت را در جامعه رعايت کنند. حالا چه شده است که سياست پيشگانی که امروز اين آسيب ها را در جامعه ايجاد کردند، دوباره می خواهند همين مسايل را برای ما پيش بياورند؟

قاليباف يادآور شد: امروز کشور ما بيش از هر چيز نيازمند به آرامش، توافق، دلدادگی، کار، خدمت و تلاش است. اکنون به تنها چيزی که در کشور توجه نمی شود کار است چرا که همه با يکديگر دعوا می کنند. با اين روند می خواهيم آتش دعوا را بيشتر کنيم؟ دامن اين آتش ملت، بچه های انقلاب، دستاورد های انقلاب، خون شهدا و جوانان را می گيرد. بنده حتما سياست به معنای سياست بازی را به هيچ عنوان در زندگی خودم به عنوان يک بچه رزمنده نياوردم و نمی آورم. شما شاهد بوديد در مواضع شفافی که در ۸ سال گذشته در حوزه سياست داشتم، در هر کجا که احساس کردم حق وجود دارد، از حق دفاع کردم، فارغ از اينکه اين حق متلعق به کدام جريان است. ما متعلق به حق هستيم و متعلق به اصلاح طلبان و اصولگرايان نيستيم. گاهی يک قطب بندی درست می کنند و می گويند هرچه ما می گوييم درست است و هر کسی با ما نيست، برما است. اين موضوع برخلاف «سياست عين ديانت» است.

وی تاکيد کرد: امروز دولت فعلی محکم ايستاده است و می گويد ما حق هستيم. نگاه کنيد ببينيد چه رفتارهايی انجام می‌شود؟ هنوز اين سوال برای من باقی مانده است که دولت اصلاحاتی که جامعه مدنی را دنبال می کرده است و به دنبال توسعه سياسی بوده است با کدام منطق بايد تلاش کند که بعد از ۴ سال، رئيس جمهوری که هشت سال رئيس جمهور بوده است به قدرت برگردد؟ اين به ميليتاريسم بيشتر شبيه است تا به دموکراسی؛ اين موضوع به اردوگاه روسيه بيشتر شبيه است تا اردوگاه غربی و هدفی که آن ها دنبال می کنند.

قاليباف خطاب به انقلابی نماها و سياست‌پيشگان گفت: آيا آن روزی که لازم بوده است برای انقلاب و اسلام يک سيلی بخوريد، سيلی خورده ايد؟ آن روزی که لازم بوده است برای اين انقلاب يک تير بزنيد و يک تير بخوريد، تير زده ايد و تير خورده ايد؟ نشانی از مجاهدت از شما وجود دارد؟ اگر جايی مسئوليتی به شما داده اند آيا کارنامه ای داريد که با افتخار بگوييد من اين وزارتخانه و بخشداری را اداره کرده ام و اين کارنامه من است؟ خروجی خود را ارايه کنيد تا ببينيم خروجی شما در اين انقلاب چه چيزی است؟ آيا اين وزارتی است که شما اداره کرديد؟

وی اظهار کرد: اصلا آقای رفسنجانی بيايد چه چيزی را حل کند؟ با اين بحث هايی که در سال های اخير ديده ايد و موضع گيری هايی که بررسی کرده ايد مشخص می شود چيزی عوض نشده است. آيا مسير انقلاب عوض شده است؟ با اين وجود اگر اين افراد بيايند يعنی مجددا تنش به وجود می آيد. اين تنش به نفع چه کسی است؟ من چندی پيش در رسانه ها خاطره ای از آقای هاشمی را مطرح کردم، واقعا آقای هاشمی چه پاسخی به خاطره دو نفره ای که من مطرح کردم دارند؟ آيا واقعا دولت فعلی قابل ادامه دادن است؟ کارنامه عمکرد، رويکردها و صداقت آن ها قابل ادامه دادن است؟ کدام روند را می توانيم مبنا قرار دهيم که بگوييم اين روند را ادامه می دهيم؟ نبايد اجازه دهيم در اين مقطع حساس،کشور در طراحی و دام سياست پيشگان بيفتد. بايد اجازه دهيم کشور در يک مسير عقلانيت، معنويت و کار بيفتد.

وی گفت: اين شايعاتی مطرح می شود که آن فرد آمده و اين فرد رفته، درست نيست. تصميم گرفته شده است و در صحنه آمديم . در سال ۸۴ که آمدم ورودم به عرصه سياسی مثل ورود به جبهه بود. مهم اين است حرف خود را بزنيم و وظيفه خود را انجام دهيم. من افتخار می کنم که در ميان اين مردم بزرگ شدم و با افتخار می گويم که روستا زاده هستم؛ همه اين فرصت ها را انقلاب، مردم و خون شهدا برای ما فراهم کردند از اين رو هيچ گاه رفتار سياست پيشگی انجام ندادم و تاريخ کاری من نيز اين موضوع را نشان می دهد.

قاليباف افزود: اولين بی تقوايی فرد اين است کاری را نتواند انجام دهد و بگويد می خواهم اين کار را انجام دهم. از اين بی تقوايی بزرگ‌تر وجود ندارد.

قاليباف افزود: به برکت بچه هايی که پشت خاکريز با آن ها بوديم و پشت خاکريز آر پی جی می زديم محکم ايستاديم و محکم می ايستيم به شرطی که با همان روحيه پشت خاکريز باقی بمانيم. به من می گويند مثال جبهه ای نزن اما می گويم می گويم همه افتخارم اين است که مردان مرد را در جبهه ها ديدم و نه نامردانی که امروز می بينيم. امروز افرادی هستند که حاضر نيستند با صداقت و تقوا کاری انجام دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016