پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سعيد جليلی: اعلام آمادگی ايران جهت ادامه مذاکرات قبل و بعد از انتخابات


ايسنا ـ مذاکره‌کننده ارشد ايران با اشاره به ديدار چهارشنبه شب خود با کاترين اشتون در استانبول گفت: گفت‌وگوهای ديشب همان‌طور که خانم اشتون هم در پايان ديدار اعلام کردند مفيد بود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سعيد جليلی در کنفرانس خبری در محل کنسولگری ايران در استانبول ادامه داد: قرار شد با ايده‌های جديد برای موضوعات متقابل تعامل بيشتری صورت گيرد و گفت‌وگو‌ها را ادامه دهيم.

وی هم چنين با اشاره به منطق مشخص و ابتکارات روشن و اقتدار ملی، منطقه‌ای و بين‌المللی ايران اظهار کرد: بر اين مبنا گفت‌وگوهای هسته‌يی با شش قدرت جهانی انجام شده است.

وی با اشاره به مذاکرات آلماتی ۲ گفت: ما براساس طرحی که در مذاکرات مسکو ارائه کرديم خواستيم که ۱+۵ پاسخ طرح جامع ما را در آلماتی ۱ ارائه کنند اما تا برگزاری اين مذاکرات ۸ ماه طول کشيد و در آن مذاکرات پيشنهادهای ارائه کردند ما در آلماتی ۱ برای پاسخ به پيشنهاد آنها اعلام آمادگی کرديم و کمتر از يک ماه پاسخمان را داديم؛ در آلماتی ۲ اعلام کرديم که ايران آماده است بر مبنای ابتکار عمل‌هايش و اقتدار ملی، منطقه‌ای و بين‌المللی که دارد هم در زمينه طرح جامع آنها و هم گام‌های مشخص توافق‌های را داشته باشيم.

جليلی ادامه داد: بعد از دو روز گفت‌وگوی مفصل در آلماتی ۲ آنها به اين جمع‌بندی رسيدند که بايد به پايتخت‌هايشان بروند و مشورت کنند و قرار شد ظرف چند روز خانم اشتون جمع بندی ۱+۵ را به من اعلام کند البته اين چند روز حدود ۴۰ روز به طول انجاميد تا اينکه خانم اشتون اعلام آمادگی کردند مواضع ۱+۵ را به من اعلام کنند و در اين راستا بر ديدار روز چهارشنبه (۲۵ ارديبهشت) توافق شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قرار شد دو طرف با ايده‌های جديد بر موضوعات مورد نظر تعامل بيشتری صورت دهند

مذاکره‌کننده ارشد ايران اظهار کرد: قرار شد دو طرف با ايده‌های جديد بر موضوعات مورد نظر تعامل بيشتری صورت دهند و گفت‌وگوها در آينده نزديک ادامه می‌ياب. همزمان ما مذاکرات خوبی هم در وين با آژانس داشتيم.

کسی که در انتخابات رياست جمهوری پيروز می‌شود، بايد از اين ظرفيت برای دفاع از حقوق ايران استفاده کند

جليلی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کانديداتوری وی در انتخابات رياست جمهوری و تاثير آن بر مذاکرات هسته‌يی گفت: دفاع از حقوق ملت ايران بخصوص حقوق هسته‌يی يک نگرانی ملی است؛ کسی که در انتخابات رياست جمهوری پيروز می شود، بايد از ظرفيت اين انتخابات استفاده کرده و از حقوق ايران دفاع کند.

وی ادامه داد: کشورهايی که حقوق مسلم ايران را انکار می‌کنند بايد بدانند که دستيابی به فناوری هسته‌يی برای ايران حقی قانونی و غيرقابل انکار است و بايد اين حقوق را بپذيرند.

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان با بيان اينکه نبايد حقوق مسلم ايران انکار شود، افزود: بسياری از کشورهای موجود در جامعه بين‌المللی از حقوق ملت ايران دفاع می‌کنند. جامعه بين‌المللی بايد حقوق هر ملتی را بپذيرد.

جليلی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسيد فکر می کنيد پيشنهاد مسکو همچنان بر جای خود باقی است و آيا ممکن در مسير مذاکرات به بيانيه تهران بازگرديد، گفت: ما به مسکو پيشنهاد جامعی ارائه داديم تا در همه زمينه‌ها به يک توافق جامع برسيم. در آلماتی آنها پيشنهاد دادند به جای شروع يک طرح جامع بيايم با يک گام شروع کنيم و در آلماتی ۲ ما پاسخ داديم. برای آن گام هم می‌توان حرکت متقابلی را شروع کرد اگر متوازن و متعادل باشد.

اگر از فرصت ايجاد شده استفاده نکنند، آن فرصت از دست می‌رود

مذاکره‌کننده ارشد ايران افزود: در صحبت‌های ديشب بر روی اينکه اين گام‌ها را با چه ايده‌های می‌توانيم متوازن و متقابل کنيم، تاکيد شد. ما هميشه گفتيم برخی وقت‌ها فرصت‌هايی ايجاد می‌شود که اگر آنها از آن استفاده نکنند آن فرصت از دست می‌رود؛ مثل بيانيه تهران که شما به اشاره کرديد.

جليلی گفت: در بحث بيانيه تهران در حضور وزرای خارجه و نخست‌وزيران کشورهای ترکيه و برزيل اين بيانيه امضا شد و اين يک فرصت برای آن موضوع بود. تمام بحث بيانيه تهران اين بود که چگونه سوخت ۲۰ درصد تامين شود اما آنها به جای استفاده از اين فرصت رفتند و قطعنامه ۱۹۲۹ را صادر کردند در مقابل ايران بر مبنای حقوق مسلم خود در ان‌.پی‌تی سوخت ۲۰ درصد را توليد کرد.

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان گفت: اين در حالی است که آنها در آ‌لماتی ۱ تمام بحث‌شان اين بود که بيايم درباره توليد سوخت ۲۰ درصد در ايران گفت‌وگو کنيم توصيه ما هميشه اين بوده وقتی اين فرصت‌ها را از دست می‌دهيد ملت ايران در مسير پيشرفت قانونی خود متوقف نمی‌شود و اميدواريم با توجه به تجربه بيانيه تهران درباره پيشنهاد ما در آلماتی ۲ تعامل کنند و به گونه‌ای برخورد کنند که بعدا مجبور نشوند بيايند و در همين زمينه در مذاکرات با ما صحبت کنند.

به گزارش ايسنا، دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان در پاسخ به سوال يک خبرنگار ترک مبنی بر اينکه نظر شما درباره انفجارهای ريحانلی و اتفاقاتی که از سوی سوريه در مرزهای ترکيه صورت می‌گيرد، چيست؟ ضمن اظهار تسليت به مردم و دولت ترکيه به خاطر حوادث تروريستی ريحانلی، گفت: ما هرگونه حادثه تروريستی که به کشتار مردم بيگناه منجر شود را به طور قوی محکوم می‌کنيم.

وی گفت: معتقدم بعد از بيداری اسلامی، ظرفيت‌های خوبی در جهان اسلام از جمله در مصر و تونس صورت گرفته است به گونه‌ای که مردم جايگزين ديکتاتورها شدند.

جليلی ادامه داد: مصر، تونس، ترکيه، عراق و سوريه ظرفيت‌های بزرگی در جهان اسلام هستند و تجميع اين ظرفيت‌ها به نفع همه مردم جهان و اين کشورها خواهد بود. در عين حال معتقدم بايد مرزهای اين کشورها مرزهای امنيت و دوستی باشد و روابط عميقی ميان اين کشورها ايجاد شود. تجميع اين ظرفيت‌ها می‌تواند مردم منطقه و جهان اسلام را به يک قطب قدرت در عرصه جهانی معرفی کند.

نماينده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنيت ملی، تصريح کرد: نبايد اجازه داد دشمنان مشترک به اختلاف‌ها ميان اين کشورها دامن بزنند چرا که اختلاف‌افکنی به سود هيچ يک از کشورهای منطقه نيست بلکه بايد با شعار وحدت و دوستی، همکاری‌های عميق و راهبردی بين کشورهای جهان اسلام شکل گيرد.

بايد مرزهای ايران و ترکيه برای هميشه مرز دوستی و امنيت باشد

وی در پاسخ به سوال يک خبرنگار ترک ديگر مبنی بر اينکه به نظر شما عامل يا عوامل حوادث ريحانلی در جنوب ترکيه چه می‌تواند باشد، گفت: در جايگاه دبير شورای عالی امنيت ملی ايران بايد بگويم که امنيت يک کل به‌ هم پيوسته است. ما روابط بسيار دوستانه و برادرانه‌ای با ترکيه داريم و امنيت ترکيه را امنيت خود می‌دانيم و بايد مرزهای ايران و ترکيه برای هميشه مرز دوستی و امنيت باشد. بر همين مبنا تاکيد داريم بايد چارچوب‌های امنيتی قوی در منطقه شکل گيرد و نبايد اجازه داد دشمنان ملت‌های ما برای ناامن کردن منطقه از اختلاف‌ها سوء استفاده کنند.

جليلی اضافه کرد: فکر می‌کنيم امروز روزی است که بايد کشورهای منطقه و ظرفيت‌های موجود در آن در جهت تجميع و هم‌افزايی به کار گرفته شوند.

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان تاکيد کرد: ترکيه يک ظرفيت خوب در جهان اسلام و منطقه است، همان‌طور که عراق است.

وی درباره روابط ميان ترکيه و سوريه و اين‌که بسياری معتقدند همه پل‌ها ميان اين دو کشور خراب شده است و ايران برای برقراری دوباره اين پل‌ها چه کار می‌تواند کند، گفت: سوريه يک ظرفيت مهم بود، يک ظرفيت مهم در مقابل اسرائيل و پشتيبانی از جبهه مقاومت بود و خوشبختانه ايران با همه کشورها به ويژه اين سه کشور رابطه عميق و طولانی دارد. ايران از همه ظرفيت‌های خود برای دوستی ميان ملت‌ها و دولت‌های منطقه استفاده می‌کند و خدای نکرده اگر اختلافاتی هم هست بايد به حداقل برسد.

جليلی درباره احتمال ملاقاتش با مقامات ترک، تصريح کرد: سفر من به ترکيه همزمان با سفر مقامات اين کشور به کشورهای ديگر و يا استان‌های داخلی ترکيه شده است و با توجه به اينکه امروز استانبول را ترک می‌کنم متاسفانه امکان اين ملاقات‌ها نيست.

با هر انتخابات در ايران، اقتدار ملت ايران بيش‌تر و بهتر حفظ می‌شود

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان در پاسخ به سوالی ديگر مبنی بر اينکه شما نامزد شرکت در انتخابات رياست‌جمهوری آينده ايران شده‌ايد آيا امکان اجماع و يا کناره‌گيری به نفع يکی از کانديداها را داريد؟ گفت: سفر من به استانبول يک سفر کاری است، اما درباره انتخابات ايران بايد بگويم که کشورم به عنوان يک کشور مردم‌سالار دينی نشاط و رقابت سياسی در آن قابل توجه است و معتقديم هر چه اين نشاط و رقابت بيشتر شود موجب تثبيت بيشتر نظام سياسی ايران می‌شود. با هر انتخابات در ايران، اقتدار ايران ارتقای معناداری پيدا می‌کند و منافع و اقتدار ملت ايران بيش‌تر و بهتر حفظ می‌شود.

پيشنهاد ما در آلماتی ۲ سازنده و يک فرصت برای همکاری است

جليلی تاکيد کرد: پيشنهاد ما در آلماتی ۲ سازنده بود و آنها برای مشورت بر روی آن و جمع‌بندی توافق داشتند بنابراين اين پيشنهاد يک فرصت برای همکاری است و اميدواريم بتوانند زمينه استفاده لازم از اين فرصت را فراهم کنند.

جليلی درباره بحران سوريه گفت: جمهوری اسلامی ايران از ابتدای بحران سوريه هرگونه راه حل نظامی را محکوم کرده و تاکيد داشته است سوريه تنها يک راه‌حل داشته است و آن دموکراسی است که از طريق گفت‌وگوهای ملی و انتخابات شکل گيرد.

وی ادامه داد: همه بايد زمينه لازم را فراهم کنند تا دولت، مردم و همه گروه‌های مختلف برای گفت‌وگوهای ملی سوريه آماده شوند و پس از آن بايد کمک شود تا انتخابات لازم برگزار شود. درباره مساله سوريه تنها مردم سوريه بايد از طريق گفت‌وگوهای ملی در انتخابات تصميم بگيرند.

مذاکره‌کننده ارشد ايران درباره دوره بعدی مذاکرات ايران و ۱+۵ اضافه کرد: خانم اشتون گفتند که گفت‌وگوهای ديشب طولانی،‌ مفيد و سازنده بوده و من هم تاکيد کردم در اين گفت‌وگوها ايده‌هايی مطرح شد که چه کنيم ديد‌گاه‌ها را به هم نزديک‌تر کنيم؛ قرار شد درباره اين ديدگاه‌ها تامل بيشتری شود.

گفت‌وگوها می‌تواند قبل و بعد انتخابات ادامه پيدا کند

جليلی افزود: در اين گفت‌وگوها تاکيد شد که مذاکرات ادامه يابد. ما آمادگی لازم را داريم که گفت‌وگوها را هر زمان که آنها بخواهند ادامه دهيم اين گفت‌وگوها می‌تواند قبل و بعد انتخابات ادامه پيدا کند زيرا که اين موضوعات ملی‌ و فراجناحی است و مورد پيشيبانی همه مردم و گروه‌های سياسی قرار گرفته است. بر همين مبنا قرار شد برای ادامه گفت‌وگوها در تماس باشيم.

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات مقامات آمريکايی مبنی بر نااميد خواندن پيشنهادات ايران در‌آلماتی ۲ ادامه داد: اختلاف اساسی ميان جمهوری اسلامی ايران و آمريکا ديرينه است اين اختلاف به زمان گذشته باز می‌گردد. اختلاف از اين جا ناشی می‌شد که ملتی می‌خواست آزاد باشد، اما آمريکا می‌خواست که مردم از يک ديکتاتور تا آخرين روز دفاع کنند. با سقوط ديکتاتوری و ظهور يک نظام مردم سالار دينی در ايران آمريکا به مقابله با ملت اين کشور پرداخت.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: آمريکا هر آنچه که در توان داشت در مقابله با مردم ايران استفاده کرد در همين راستا از ديکتاتور ديگری مانند صدام پيشتيبانی کرده و در طول هشت سال جنگ تحميلی بيشترين پيشيبانی‌ها را از عراق کرد تحريم‌های اقتصادی را بيش از ۳۰ سال که عليه مردم ايران تحميل می‌کنند؛ تحريم‌های اعمالی از سوی آمريکا عليه ايران چيزی نيست که مربوط به امروز و يا ديروز باشد اين تحريم‌ها در دهه ۶۰ در دهه ۷۰ و امروز نيز وجود دارد.

جليلی اضافه کرد: اين مشکل آنهاست که ملت ايران از حقوق خود دفاع می‌کنند و آنها نااميد می‌شوند. ملت ايران نه تنها از حقوق خود دفاع می‌کند بلکه در پرتو مقاومت خود به پيشرفت‌های چشمگيری دست يافته است اتفاقا اين پيشرفت‌ها در حوزه‌هايی است که فشار بر ملت ايران بيشتر است. به طور مثال در بحث هسته‌يی عليرغم فشارهای آنها ايران جزء ده کشور جهان است که به فناوری هسته‌يی به طور کامل مبتنی بر ظرفيت‌های ملی دست يافته است. در زمينه نفتی نيز اين‌گونه است.

وی خاطر نشان کرد: امروز خود آنها اعتراف می‌کنند براساس آمارهای ارائه شده از سوی مراکز بين‌المللی رشد علمی ايران در سال ۲۰۱۲، ۱۱ برابر رشد متوسط علمی در جهان بوده است به هر حال امروز اين موضوع غيرقابل انکار است که جمهوری اسلامی ايران توانسته در پرتو مقاومت به پيشرفت‌های قابل توجهی دست يابد اکنون اين آمريکا است که بايد به ايران بگويد که آيا کماکان می‌خواهد با يک نظام مردم سالار دينی مقابله کند و متحدان خود را از ميان ديکتاتورها انتخاب کند؟ اين مساله برای آمريکا هزينه‌بر است، زيرا اکنون در نزد ملت‌های جهان و منطقه روزبه‌روز منفورتر می‌شود.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌يی ايران خاطرنشان کرد: هر روز ديکتاتورهای متحد آمريکا توسط ملت‌هايشان نفی و طرد می‌شوند. ما اين مساله را درباره دو متحد اصلی آمريکا يعنی بن علی و مبارک ديده‌ايم اکنون آمريکا به جهان و مردم خود بايد موضع خود را اعلام کند که آيا کماکان با ملت‌های آزاد و خواهان دموکراسی مقابله و از تروريست‌ها و ديکتاتورها حمايت می‌کند؟

جليلی درباره روند مذاکرات صلح پ‌.‌ک.ک و خروج اين گروه از ترکيه، گفت: ما از اينکه هر حرکتی چه در ترکيه، چه در عراق و چه در ساير کشورهای منطقه موجب تقويت امنيت ملی و رشد همبستگی ملی می‌شود، استقبال می‌کنيم، لذا از حرکت‌هايی که موجب می‌شود که امنيت ملی در ترکيه شکل گرفته، تقويت و تثبيت شود، حتما استقبال خواهيم کرد.

امنيت ترکيه را امنيت خود می‌دانيم

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان افزود: هم‌چنين از مولفه‌هايی که اين همبستگی و امنيت ملی را تقويت می‌کند حمايت می‌کنيم، همين نگاه را درباره ساير کشورها داريم. ما فکر می‌کنيم که امنيت منطقه به هم‌ پيوسته است، ما امنيت ترکيه را امنيت خود می‌دانيم، اين باور ماست. دو کشوری که روابط عميق با يکديگر دارند و بيش از ۲۲ ميليارد دلار مبادلات تجاری با يکديگر دارند و در عرصه‌های مختلف با يکديگر مشورت می‌کنند لازمه همه اين روابط عميق و استراتژيک، تثبيت امنيت است.

حادثه ريحانلی هيچ توجيهی نداشته و بايد به طورکامل محکوم شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات اخير علاءالدين بروجردی رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره حادثه ريحانلی و اعلام اينکه اين حادثه ناشی از اتخاذ سياست‌های غلط ترکيه عليه سوريه است، تشريح کرد: حادثه ريحانلی هيچ توجيهی نداشته و بايد کاملا محکوم شود. ترور هيچ منطقی ندارد و همواره کشتار انسان‌های بی‌گناه محکوم است؛ به خصوص اينکه امنيت دوستان و امنيت مردم برادر ما، ترکيه، مورد هدف واقع شود. ما اين اقدام را به شدت محکوم می‌کنيم.

جليلی اضافه کرد: اين بيانات نه تنها موضع رسمی جمهوری اسلامی است، بلکه موضع آحاد مردم ايران است که از اين حادثه متاثر شدند، اين نگاه اصولی جمهوری اسلامی است. يکی از بحث‌های ما در مذاکرات، همکار‌های امنيتی است که با رفتارها و اقداماتی که موجب اين‌گونه حوادث می‌شود مقابله کنيم.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌يی ايران افزود: باور ما اين است که مرزهای کشورهای منطقه بايد بر اساس امنيت، دوستی، صلح و همکاری باشد. همچنان‌که مرزهای ايران و ترکيه بر اساس اين ويژگی‌ها برقرار است. همکاری‌ها ميان دو کشور رو به رشد است. جمهوی اسلامی ايران با توجه به روابط دوستانه‌ای که با کشورهای منطقه از جمله عراق، سوريه و ترکيه دارد اين آمادگی را دارد که در جهت برقراری مرزهای دوستی و صلح کمک کند.

گفتنی است نشست خبری دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان از زمان ارسال، در حال تکميل بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016