دوشنبه 30 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صفار هرندی: مشايی صلاحيت‌های لازم برای تأييد توسط شورای نگهبان را ندارد، اصلاح‌طلبان هاشمی را به عنوان قوی‌ترين گزينه خود برگزيده اند

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - محمدحسين صفار هرندی در نشستی با موضوع تحليل انتخابات يازدهم با جمعی از اساتيد و دانشجويان دانشگاه اصفهان در اظهار کرد: در اين دوره از انتخابات علاوه بر گروه مستقل که هميشه در حاشيه انتخابات حضور داشته‌اند دو جريان معروف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نيز حضور دارند.

به گزارش سرويس سياسی انتخاب، وی با اشاره به اينکه در انتخابات کنونی جريانی با عنوان گروه معطوف به دولت و يا به عبارت بهتر شخص رئيس‌جمهور نيز روبه‌رو هستيم، درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات افزود: جريان اصلاح‌طلب پس از فتنه ۸۸ به اين نتيجه رسيدند که توسل به جريان بيرون انقلاب برای غلبه بر رقيب مجاز است و سعی کردند وزن خود را در معادلات داخلی به کمک جريان‌های ضد انقلاب از خارج از کشور و جذب حمايت‌های دولت‌های جهانی افزايش دهند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: برآورد ديگر اين گروه اين بود که ديگر اميدی به درون نظام نيست و بايد نظام را از بيرون مورد هجوم قرار داد که اين نگاه مربوط به افراطی‌ترين لايه‌های حاضر در جبهه اصلاحات بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: در پايان هشت ماهی که کشور درگير فتنه بود بطلان اين دو برداشت ثابت شد و اصلاح‌طلبان متوجه شدند که اتصال به جريان‌های خارج از نظام علاوه بر اينکه بر ارزش آنها نمی‌افزايد از نگاه مردم نيز محکوم است.

صفار هرندی تصريح کرد: همچنين گروهی که به دنبال خروج از حاکميت بودند به اين نتيجه رسيدند که بايد راجع به اين ديدگاه تجديد نظر کند.

وی افزود: بنابراين کنار گذاشتن جريان انحرافی و جست‌وجوی روش‌های معتدل‌تر در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گرفت و آنها تفکر افراطی خروج از حاکميت را در انزوا قرار دادند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه در اين ارتباط بازگشت به حاکميت در دستور جبهه اصلاح‌طلبان قرار گرفت، تاکيد کرد: البته در دورخيز نخست اصلاح‌طلبان از موضع طلبکارانه وارد شدند و گفتند برای رونق انتخابات بايد نظام جمهوری اسلامی بهای آن را که راضی کردن اصلاح‌طلبان و عذرخواهی از آنهاست، بپذيرد.

وی ادامه داد: پاسخ مردم و نظام به اين افراد اين بود که پيش از شرط‌گذاری برای نظام بايد پاسخ سرمايه‌سوزی‌های فتنه ۸۸ مشخص شده و اين افراد علاوه بر ابراز پشيمانی از عملکرد گذشته مرزبندی خود را با مقصران فتنه ۸۸ مشخص کنند.

صفارهرندی تاکيد کرد: اين موضوع اکنون عملی شده و برخی اصلاح‌طلبانی که پيش از اين شرط‌گذاری‌هايی برای نظام داشته‌اند در ادبيات، کلام و قول اين موضوع را پذيرفته اند، به گونه‌ای که تمام افراد ثبت‌نامی در انتخابات، من جمله عناصر اصلاح‌طلب خود را تسليم قانون معرفی کرده و قول پذيرش نتيجه انتخابات را داده‌‌اند.

به گزارش فارس، وی اضافه کرد: اين مسئله يعنی تخطئه رفتاری که کانديدای غير پيروز در انتخابات ۸۸ انجام داد، نشانه مرزبندی با فتنه است بنابراين بايد بپذيريم که روش سياست‌ورزی اصلاح‌طلبان در اين دوره از انتخابات تغيير کرده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: در ابتدا خاتمی گزينه حداکثری اصلاح‌طلبان در انتخابات محسوب می‌شد، اما با توجه به اينکه ممکن بود توسط شورای نگهبان تأييد صلاحيت نشود وی را از دور خارج کرده و دنبال گزينه حداقلی بودند ضمن اينکه به رای آوردن وی حتی در صورت تاييد شورای نگهبان نيز مطمئن نبودند.

وی ادامه داد: برآورد ديگر اصلاح‌طلبان انتخاب گزينه حداکثری متعلق به جبهه کارگزاران و متحد اصلاح‌طلبان بود که مزيت‌های آن بر يک کانديداهای حداقلی ارجيت دارند و با اين استدلال از ورود آقای هاشمی به عرصه انتخابات به عنوان راه حل جدی برای بازگشت عمومی اصلاح‌طلبان به عرصه سياست استقبال کردند.

صفارهرندی با بيان اينکه تک نامزد مورد قبول آقای احمدی‌نژاد جريان ديگر در انتخابات را شکل می‌دهد، تاکيد کرد: از همان ابتدای شکل‌گيری دولت نهم در ذهن احمدی‌نژاد اين ايده وجود داشت که اين دولت و نگاه حاکم بر دولت جديد بايد استمرار داشته باشد که البته اين انگيزه در آقايان خاتمی و هاشمی نيز وجود داشته است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه برخی مسئولان دولت اعلام کرده‌اند که انتخاب مشايی در دولت رخ نداده و وی برگزيده شخص احمدی‌نژاد است، تاکيد کرد: به نظر می‌رسد مشايی صلاحيت‌های لازم برای تأييد توسط شورای نگهبان را ندارد و بعيد به نظر می‌رسد ملاحظات و مصلحت‌هايی بتواند اين برآورد را تغيير دهد، بنابراين با توجه به اينکه احمدی‌نژاد گزينه‌ای برای پس از مشايی انتخاب نکرده است احتمالا يک ضلع از اين مثلث انتخابات خود به خود منتفی است.

صفار هرندی ادامه داد: اگر چه برخی کانديداهای مستقل پايگاهی در ميان مردم دارند اما به نظر نمی‌رسد در انتخابات نقش تعيين‌کننده داشته باشند مگر اينکه در مجاورت کانديداهای اصلی قرار بگيرند.

وی با اشاره به اينکه مهم‌ترين جريان انتخابات اصولگرايی است که عمده‌ترين تحرکات سياسی کشور در ۱۱ سال اخير توسط اين گروه بوده است، اضافه کرد: رويه جبهه اصولگرايی در طول اين سال‌ها به ويژه در رقابت‌های انتخاباتی ائتلاف، يکپارچگی و وحدت و برگزيدن شخصی واحد بوده است گرچه گاهی به صورت کامل عملی نشده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: در ابتدا تصور اين بود که رقابت در انتخابات آتی ميان اصولگرايان است و گزينه‌های اصلاح‌طلبان در اين ميان جايی برای پيروزی ندارند.

وی ادامه داد: اکنون جريان اصلاح‌طلب آقای هاشمی را به عنوان قوی‌ترين گزينه خود برگزيده است و تمام توان خود را در وجود وی متمرکز کرده است.

صفارهرندی با اشاره به اينکه هاشمی ترجيح می‌دهد اطرافيان وی را منتسب به جريان خاصی ندانند، گفت: البته کارنامه ايشان در سال‌های اخير روشن است و مهم‌ترين گروه حمايت‌کننده هاشمی اصلاح‌طلبان با تمام ايادی خود هستند.

وی تاکيد کرد: همانگونه که در انتخابات‌های مختلف از جمله انتخابات ۸۸ اصولگرايان با وجود با بی‌ميلی و بی‌رغبتی برخی از عناصر درون جبهه اصولگرا به اتحاد رسيدند اکنون نيز وحدت جدی اصولگرايان در انتخابات آتی امری ضروری به نظر می‌رسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016