پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معصومه ابتکار: برخی اصولگراها به نفع هاشمی کنار می‌روند

روزنامه شرق، نورا حسينی: معصومه ابتکار، دبير کميته محيط‌زيست شورای شهر تهران نخستين زن ايرانی است که پس از انقلاب وارد هيات دولت شده ‌است. او بيشتر به‌خاطر نقش خود در تصرف سفارت آمريکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و هشت‌سال رياست سازمان حفاظت محيط‌زيست ايران در دوران رياست‌جمهوری محمد خاتمی معروف است.

وی در انتخابات شورای شهر تهران در سال ۱۳۸۵ يکی از کانديداهای فهرست اصلاح‌طلبان بود و با پيروزی در انتخابات به عضويت شورا درآمد. ابتکار پس از آغاز کار شورای سوم با تاسيس کميته محيط زيست در اين شورا رياست آن را بر عهده گرفت. يکی از معجزات شورای سوم، همزيستی مسالمت‌آميز گروه‌های مختلف سياسی است به‌طوری‌که دفتر وی و خواهر رييس‌جمهوری در کنار يکديگر است. تلاش او برای حفظ پارک پرديسان و افشای مصوبه دولت درخصوص اين پارک در صحن شورا از جمله اقدامات وی برای حفط فضای سبز پايتخت بود. با وی درخصوص انتخابات رياست‌جمهوری و شوراها به گفت‌وگو نشسته‌ايم که در پی می‌آيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فضای مناسب برای فعاليت همفکران هاشمی و خاتمی نيست
ابتکار در پاسخ به اين پرسش که چرا آقای هاشمی و خاتمی نتوانستند طی چند‌سال گذشته يک نفر ديگر از دل جريان اصلاحات بيرون بياورند و هربار مجبورند خودشان وارد ميدان شوند، گفت: متاسفانه شرايط به‌گونه‌ای‌ است که فضای فعاليت همفکران آقايان هاشمی و خاتمی فراهم نبوده، بنابراين با ادامه تنگناها و شرايط خطير اقتصادی و اجتماعی کشور چاره‌ای جز حضور خودشان نيست.

ما هيچگاه جنگ‌طلب نبوده‌ايم
اين عضو شورای شهر تهران در پاسخ به اين پرسش که آيا اين جمله آقای هاشمی که گفتند با اسراييل سر جنگ نداريم، به نظر شما درست است، گفت: به‌نظرم با آمدن آقای هاشمی رابطه جمهوری اسلامی ايران با کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و به‌ويژه کشورهای عربی و همسايگان بهبود خواهد يافت و برخی سوءتفاهماتی که در حال حاضر دشمن برای بهره‌گيری به نفع خود به آنها دامن می‌زند، برطرف خواهد شد و اين در مجموع به نفع کشور و به‌ضرر دشمنان انقلاب و اسراييل است. به علاوه ما هيچگاه جنگ‌طلب نبوده و دنبال تنش‌زايی نيستيم، اما با قدرت و انسجام ملی که ميان همه جناح‌های سياسی برای مقابله با هرگونه هجمه و سلطه بيگانه مشترک است، آماده‌ايم. به نظرم اين موضع ايشان از جنبه قدرت و اعتماد‌به‌نفس يک سياستمدار قدر است.

اصلاح‌طلب‌ها انتخابات شوراها را جدی گرفته‌اند
اين عضو شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه آيا اصلاح‌طلبان برای بازگشت دولت از الگوی اصولگرايان استفاده می‌کنند، گفت: اصلاح‌طلبان به دليل داشتن پايگاه قوی اجتماعی و طرفداران جدی که در لايه‌ها و اقشار تحصيل‌کرده و نخبه دارند، از نظر اجتماعی، سياسی و اقبال عمومی وضعيت خوبی دارند. ولی محدوديت‌هايی که در سال‌های اخير و تقريبا از اواخر دولت هشتم برای فعاليت سياسی اصلاح‌طلبان ايجاد شد و عملا فعاليت‌های آنها را با موانع، مشکلات و هزينه‌های سنگين روبه‌رو ساخت، معادلات را تحت‌تاثير قرار داده و نحوه و رويکرد اصلاح‌طلبان را تغيير داد. با اين حال بايد شوراها را جدی تلقی کرد، زيرا پايگاه‌های مردمسالاری دينی و تحقق اراده مردم در سطح مديريت‌های محلی و کوچک هستند و تمرين خوبی برای ورود به عرصه‌های جدی‌تر و کلان ملی به حساب می‌آيند. اصلاح‌طلبان البته شوراها را نهادی اجتماعی دانسته و آن را يک نهاد سياسی تلقی نمی‌کنند.

احتمال انصراف اصولگرايان و کانديداها به نفع هاشمی
رييس کميته محيط‌زيست شورای شهر در پاسخ به اين پرسش که نرسيدن به گزينه‌ای واحد در رياست‌جمهوری از سوی اصلاح‌طلبان، بر انتخابات شوراها تاثير می‌گذارد، گفت: اکنون با آمدن جناب آقای هاشمی اين مساله تقريبا منتقی است،چرا که جريانات اصلاح‌طلب همگی از اين موضوع استقبال کرده و برای حمايت از ايشان اعلام آمادگی کرده‌اند و به نظر می‌رسد کانديداهای نزديک به جريان اصلاحات و حتی برخی کانديداهای مستقل و اصولگرا نيز نسبت به انصراف به نفع آقای هاشمی اقدام کنند.

اميدوارم سوءتفاهم‌ها در مرحله هيات نظارت رفع شود
وی درخصوص فعاليت اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها گفت: اصلاح‌طلبان از نيمه دوم سال گذشته با وجود محدوديت‌ها چهار نشست ملی با حضور فعالان سياسی و اجتماعی کشور در استان‌های مختلف برگزار کردند. نشست‌هايی نيز از اواخر سال گذشته برگزار شد تا روی ساختار اجرايی کار شود و شوراهای هماهنگی تشکيل شود. خوشبختانه چهره‌های شاخص و توانمندی نيز برای حضور در انتخابات شورای چهارم از سوی اصلاح‌طلبان ثبت‌نام کردند. قرار است ليستی ۳۱نفره از سوی اصلاح‌طلبان ارايه شود. اما در اين ميان رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان از طرف هيات‌های اجرايی در تقابل آشکار با نظرات مقام رهبری است که همه گروه‌های سياسی را برای مشارکت در انتخابات تشويق کرده‌اند. اميدوارم اين سوءتفاهم در مرحله هيات‌های نظارت برطرف شود و اصلاح‌طلبان بتوانند به نشاط سياسی و اجتماعی کمک کنند.

وی درخصوص اينکه چرا اعضای اصلاح‌طلب در شورای سوم نتوانستند مسووليت کميسيون‌ها را بر‌عهده بگيرند گفت: البته جناب آقای مسجد‌جامعی حدود چهار‌سال رييس کميسيون فرهنگی بودند. در هر‌حال اگر اين سه‌عضو اصلاح‌طلب در راس کميسيون‌ها نبودند، اما تاثيرگذاری آنها در کميته‌هايی که فعاليت می‌کردند در حد کميسيون بود. آقای مسجدجامعی در بخش شوراياری‌ها نيز چنان نقش‌آفرينی و اثرگذاری داشتند که از برخی کميسيون‌ها قوی‌تر بوده يا کارآيی کميته محيط زيست که کمتر از کميسيون نبود. به نظر من در شورای چهارم با افزايش تعداد اعضا به‌راحتی می‌توان کميسيون‌های جديدی تشکيل داد؛ برای مثال کميسيون محيط زيست، زنان و...

چرا زنان شورا کم‌کار بودند
ابتکار درخصوص فعاليت کم زنان شورای سوم گفت: من از ابتدا تلاش داشتم همگرايی بين سه عضو شورا ايجاد شود اما اين اتفاق رخ نداد. در سال ۸۶ با ايجاد ائتلاف اسلامی زنان تلاش کرديم زنان اصولگرا و اصلاح‌طلب را با وجود زاويه‌های فکری و سياسی گرد هم آوريم، زيرا اعتقاد داريم که نبايد فاصله‌ها را افزايش داد و در اين دوره ديديم ايجاد فاصله، بدبينی و پرونده‌سازی نتيجه‌اش چه می‌شود. اينها بارها برای اصلاحات تشييع جنازه برگزار کردند، بد‌و‌بيراه گفتند و تهمت زدند، اما همه‌چيز مثل روز روشن شد. جناح‌های مختلف می‌توانند دوستانه در کنار هم برای سازندگی تلاش کنند. اين به‌راحتی امکانپذير است و مردم اين تصوير را در شورای سوم شاهد بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016