سه شنبه 31 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباحی مقدم: دولت ۳/۵ ميليارد دلار بدون مجوز از صندوق توسعه ملی برداشت کرد

ايلنا ـ دولت بدون مجوز مجلس ۳.۵ ميليارد دلار از صندوق توسعه ملی و درآمد نفت برداشت کرده است و ۹ هزار ميليارد تومان هم بدون اجازه مجلس از منابع بانک مرکزی قرض کرده است.

رئيس کميسيون تلفيق گفت: دولت بدون مجوز مجلس ۳.۵ ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی و ۹ هزار ميليارد تومان از منابع بانک مرکزی برداشت کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا، غلامرضا مصباحی‌مقدم در برنامه گفتگوی ويژه خبری شبکه دوم سيما با اعلام اينکه بندهای غير بودجه‌ای لايحه بودجه ۹۲ در مجلس حذف شد، گفت: بودجه يک قانون يک ساله است و در تصويب بودجه در مجلس اصل را بر اين گذاشتيم که هر بندی جنبه بودجه‌ای ندارد با دو سوم رای نمايندگان حذف شود.
رئيس کميسيون تلفيق از عدم توجه دولت به توليد ملی و حماسه اقتصادی در بودجه ۹۲ انتقاد کرد و اظهارداشت: بندهای جديدی را که کميسيون اصل ۴۴ و توليد ملی در راستای سال حماسه اقتصادی پيشنهاد داده بود به لايحه اضافه کرديم.

برداشت بدون مجوز دولت

رئيس کميسيون تلفيق مجلس با بيان اينکه اگر ۳۰ هزار ميليارد تومان کشک است چرا در بودجه آورده‌ايد، در واکنش به طرح اين مساله از سوی مرادی که گفته بود، دولت بدون مجوز مجلس نمی تواند بدهی ايجاد کند، خاطرنشان کرد: دولت بدون مجوز مجلس ۳.۵ ميليارد دلار از صندوق توسعه ملی و درآمد نفت برداشت کرده است و ۹ هزار ميليارد تومان هم بدون اجازه مجلس از منابع بانک مرکزی قرض کرده است.
مصباحی مقدم در واکنش به اين ادعا که گفته شد، ساختار بودجه تغيير کرده است، گفت: ۱۱ مورد به مصوبه کميسيون تلفيق در بودجه ۹۲ اشکال گرفته شده که بايد ببينيم چقدر از اين ايرادات جدی است.
وی با بيان اينکه کميسيون تلفيق درآمد ۳۰ هزار ميليارد تومانی دولت از واگذاری‌ها را شفاف کرده است، گفت: دولت به شکل مخفيانه اين ارقام را در جداول پنهان کرده بود که ما اين عدد را شفاف کرديم. در واقع ۳۰ هزار ميليارد تومان پيشنهاد خود دولت بود.
رئيس کميسيون تلفيق با اعلام اينکه درآمد عمومی دولت در لايحه بودجه ۹۱ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان پيش‌بينی شده بود، گفت: ما اين رقم را در مجلس به ۹۰ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان کاهش داديم، پس اين ادعا که ما بودجه عمومی را افزايش داديم محلی از اعراب ندارد. جمع درآمدها در لايحه بودجه دولت ۲۱۰ هزار ميليارد تومان پيشنهاد شده بود که مجلس آن را تنها ۲ درصد افزايش داد.
مصباحی مقدم با اعلام اينکه بودجه جاری نيز در لايحه دولت ۱۲۱ هزار ميليارد تومان پيشنهاد شده بود که مجلس آن را ۷ هزار ميليارد تومان افزايش داد و به ۱۲۸ هزار ميليارد تومان رساند، گفت: دليل اين افزايش هم اولاً پرداخت بدهی به ايثارگران بوده که سالهای سال معوق شده و دوم اينکه دولت بودجه فرهنگی را ۲۱۰۰ ميليارد تومان و بودجه دفاعی را کاهش داده است.
وی در اين مناظره همچنين خبر داد که از بودجه عمرانی ۳۹ هزار ميليارد تومانی سال گذشته تنها ۱۶ هزار ميليارد تومان محقق شده است.
مصباحی‌مقدم در پاسخ به انتقاد مرادی مبنی بر اينکه ۹۵ درصد ۴۲ هزار ميليارد تومان درآمد واگذاری در بودجه ۹۲ قابل تحقق نيست، گفت: دولت به دليل سوء استفاده ای که دولت در سال گذشته از عبارت تهاتر در بودجه کرده بود، در بودجه امسال اين کلمه را حذف کرد.
وی تصريح کرد: قرار بود که دولت تهاتر را تنها برای پروژه های نيمه کاره و طلب پيمانکاران عملياتی کند ولی دولت در سال گذشته طرح های نيمه کاره را رها کرد که موجب افزايش ۱.۵ ميليون نفری تعداد بيکاران شد، در عوض پروژه های جديدی تعريف کرد و تهاتر را در قبال اين پروژه ها بکار بست.
رئيس کميسيون تلفيق همچنين گفت: معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رييس جمهوری کارشناس بودجه نيست و سابقه بررسی بودجه ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016