دوشنبه 6 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روزنامه لوموند: ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است

راديو بين المللی فرانسه ـ روزنامه لوموند، چاپ فرانسه، امروز دوشنبه گزارشی را منتشر کرده است که در آن گفته شده ارتش دولتی سوریه در جنگ علیه مخالفان از سلاحهای شیمیایی استفاده کرده است.

به نوشته روزنامه، این گزارش توسط ژان فیلیپ رمی گزارشگر و لوران وان ستوکت، عکاس این روزنامه که ماه های آوریل و مه را در سوریه گذرانده اند، تهیه شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارشگر لوموند در بخشی از این گزارش می نویسد همراه با همکارش « چندین بار و در روزهای متوالی » شاهد موارد استفاده از «مواد انفجاری شیمیایی و اثرات آن در محلی بنام جوبار، در نزدیکی دمشق» بوده اند.

بر اساس این گزارش، لوران وان ستوکت، عکاس لوموند روز ١٣ آوریل شاهد صحنه ای بوده است که در آن، پیکار جویان مخالفان « به سرفه افتاده و از ماسکهای ضد گاز استفاده کرده اند.»

گزارشگر لوموند می نویسد پیکارجویان برای استفاده از ماسک های ضد گاز از خود عجله ای نشان نمی داده اند، اما در واقع شماری از آنان قبلا مسموم و دچار خفگی و استفراغ شده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در یک نوار ویدیویی که از سوی گزارشگر لوموند تهیه شده، پیکارجویان و پزشکان بیمارستان "الفتح" در منطقه "غوطا" در نزدیکی دمشق، از اثرات ناگوار گازهای شیمیایی مانند «دشواریهای تنفسی و سردرد» سخن گفته اند.

یک تن از پزشکان با حفظ هویتش گفته است « افراد مسموم شده اگر فوری تحت مداوا قرار نگیرند، خواهند مرد.»

گزارشگران لوموند در تهیه گزارش خود از چشمدیدهای شاهدان عینی در منطقه وسیعی در اطراف دمشق استفاده کرده و می گویند پزشکان از نزد قربانیان گازهای شیمیایی نمونه برداری کرده اند و تحقیقات روی این نمونه برداریها ادامه دارد.

ژان فیلیپ رمی، گزارشگر لوموند می نویسد ارتش سوریه برای جلوگیری از انتشار وسیع گازهای شیمیایی و بجا نگذاشتن شواهد استفاده از این سلاحها، بگونه سیستماتیک از این گازها علیه پیکارجویان استفاده نمی کند.

منابع مطلع غربی به گزارشگر لوموند گفته اند دولت سوریه برای اینکه تحقیقات و مشاهدات درباره استفاده از این سلاحها را با دشواری روبرو کند، در مواردی، گازهای شیمیایی را با مواد دیگر از جمله گاز اشک آور مخلوط کرده است.

گزاش لوموند در باره استفاده از سلاحهای شیمیایی از سوی دولت سوریه در حالی منتشر شده است که سازمان ملل متحد، روز چهار شنبه گذشته از وجود «اطلاعات متعدد» درباره استفاده از این سلاحها در سوریه سخن گفته و بار دیگر از دولت سوریه خواست به ماموران این سازمان اجازه دهد در این مورد تحقیق کنند.

دولت بشار اسد تا کنون استفاده از سلاحهای شیمایی علیه مخالفان را رد کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016