سه شنبه 7 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ولايتی: مساله هسته‌ای را بدون چشم‌پوشی از حق غنی‌سازی حل می‌کنيم

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، نشست خبری علی‌اکبر ولايتی نامزد انتخابات رياست‌جمهوری يازدهم با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

ولايتی در ابتدا و در پاسخ به سؤال خبرنگار رسانه ترکيه درباره روابط ايران و ترکيه و اختلاف ديدگاه دو کشور در قبال سوريه گفت: ايران و ترکيه روابط دوستانه‌ای بر اساس حسن همجواری دارند.

وی با بيان اينکه جمهوری اسلامی ايران از بدو تاسيس روابط دوجانبه مناسبی با کشور دوست ترکيه داشته است، افزود: ما اشتراکات زيادی درباره مسائل مختلف از جمله مباحث منطقه‌ای داريم. ايران و ترکيه به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام با همکاری‌های خوبی که با يکديگر دارند، زمينه همکاری بيشتر را فراهم کرده‌اند.

ولايتی با اشاره به حل مشکلات منطقه‌ای با همکاری ايران و ترکيه، خاطرنشان کرد: در بحث سوريه بايد بگويم ايران و ترکيه ديدگاه‌های متفاوتی در اين‌باره با يکديگر دارند اما هر کشوری می‌تواند سياست خارجی خودش را داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



نامزد انتخابات آتی رياست جمهوری با بيان اينکه ايران راه حل نظامی را برای سوريه قبول ندارد و معتقد است بايد مسائل سوريه از طريق سياسی حل و فصل شود، افزود: اميدوارم برادران ترک ما نيز به اين نتيجه برسند که سوريه راه حل نظامی ندارد.

ولايتی در پاسخ به سؤال ديگری درخصوص ميزان اقبال مردم به او در انتخابات رياست جمهوری گفت:‌ در اين باره بايد منتظر بمانيم تا شرايط تبليغات برای کانديدا ادامه داشته باشد و ببينيم مردم چه قضاوتی بين کانديدا می‌کنند. لذا پيش‌بينی حالا نمی‌تواند مناسب باشد.

خبرنگاری از ولايتی در مورد مذاکراتش با سارکوزی، مقامات هند و مقامات روس و ادعاهای مطرح در اين باره مبنی بر کارشکنی‌های صورت گرفته پرسيد که ولايتی در پاسخ گفت:‌بنده با آقای سارکوزی در پاريس ديدار داشتم که اين ديدار به دعوت سارکوزی بود. در اين ديدار تلاش کردم درباره موضوع هسته‌ای ايران و برای حل مشکلات هسته‌ای گام‌های مثبتی برداشته شود اما اينکه چرا اين ديدار به نتيجه نرسيد وارد آن بحث نمی‌شوم.

وی درباره مذاکره با مقامات روس نيز گفت: زمانی که بنده وزير خارجه بودم با وزير خارجه وقت روسيه روابط مناسبی داشتيم و بر اساس همين روابط دو جانبه موفق شديم برخی مشکلات را حل کنيم.

کانديدای انتخابات آتی رياست جمهوری درباره مذاکره با هند نيز گفت: اخيرا وزير خارجه هند که به ايران آمده بود با وی گفت‌وگوی مناسبی درباره مباحث مختلف از قبيل سرمايه‌گذاری هند در چابهار داشتيم که اميدواريم اين روند رو به جلو باشد.

خبرنگاری از ولايتی درباره ديدار شب گذشته اعضای ائتلاف پيشرفت با آيت‌الله مهدوی کنی پرسيد که وی در پاسخ گفت: اعضای ائتلاف توافق کردند که تا آخر با جديت فعاليت خود را به موازات هم ادامه دهند و در نهايت دو نفری که رئيس‌جمهور نشدند به فرد پيروز کمک کنند.

ولايتی در پاسخ به سوالی درباره سفرهای شخصی قاليباف و اين نکته که آيا وی به ائتلاف سه‌گانه پايبند خواهد ماند يا خير، اظهار داشت: قرار است ما سه نفر بر ادامه همکاری است و اين مغايرتی با فعاليت‌های انتخاباتی ندارد و ما بر اساس آخرين تصميم خود فعاليتمان را همچنان ادامه می‌دهيم و به ائتلاف پايبنديم اما انتخاب نهايی را مردم انجام خواهند داد.

نامزد انتخابات يازدهم با تاکيد بر اينکه قولی که بين ما سه نفر بوده همچنان معتبر است، افزود: از اول قرار بود يک نفر به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب شود و بقيه با وی همکاری کنند. بنابراين همکاری ما از هم اکنون تا زمان انتخابات ادامه خواهد داشت.

وی با بيان اينکه ما بين سه‌نفرمان اختلافی نمی‌بينيم و فعاليت‌های مستقل هرکدام‌مان نيز ادامه دارد،يادآور شد: انتخاب مردم مشخص می‌کند که چه کسی رئيس‌جمهور می‌شود اما اميدواريم فردی از ائتلاف سه ‌نفره باشد.

ولايتی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر همکاری با کشور ترکيه در حوزه هسته‌آی تصريح کرد: همکاری ما کشور همسايه ترکيه در حوزه هسته‌ای مثبت بوده و آنها هر جا که توانسته‌‌اند به پيشبرد هسته‌ای ما کمک کرده‌اند و چند بار نيز ميزبان شده‌اند.

وزير اسبق امور خارجه کشورمان به طرح مشترک برزيل و ترکيه با ايران در بيانيه تهران اشاره کرد و آن را نوعی همکاری با جمهوری اسلامی در عرصه هسته‌‌ای برشمرد و ادامه داد: ما از مواضع ترکيه در اين زمينه راضی هستيم.

وی رابطه ايران و کويت را نيز يک رابطه قديمی و دوستانه عنوان کرد و گفت: ما در دولت آينده روابط خود را با کشورهای همسايه توسعه خواهيم داد.

ولايتی در خصوص نسخه فرهنگی برای مشکلات اين عرصه خاطرنشان کرد: يکی از حوزه‌های بسيار مهم، حوزه فرهنگی است و انقلاب ما فرهنگی و رمز پايداری و ماندگار کشورمان نيز فرهنگ است.

نامزد انتخابات يازدهم با تاکيد بر اينکه زنجيره فرهنگی ايران از چند هزار سال پيش تاکنون ادامه پيدا کرده و در بين کشورها می‌توان گفت که ايران يک کشور فرهنگی است، راه علاج مشکلات فعلی فرهنگی را بازگشت به هويت خودی عنوان کرد و گفت: اين فرهنگ به منزله زرهی در مقابل تهاجم فرهنگی است که ستون فقرات آن زبان و ادبيات محسوب می‌شود.

خبرنگار مهر از ولايتی پرسيد آيا می‌توان هم سياست هسته‌ای را پيش برد و هم مشکلات کمتری داشت که وی پاسخ داد: سياست حفظ حق کاربرد انرژی هسته‌ای در مقاصد صلح‌آميز از حقوق مسلم ما و بر اساس NPT است و به هيچ وجه از آن دست بر نمی‌داريم. چرا که اگر چنين کنيم ديگران دلشان به حال ما نمی‌سوزد از اين رو هيچ دولتی حق ندارد از اين سياست دست بردارد. اما در عين حال می‌شد اين کار را با هزينه کمتری در صحنه بين‌المللی به نتيجه رساند.

نامزد انتخابات يازدهم با بيان اينکه روابط دوستانه بين ايران و کشورهای صاحب نفوذ از برنامه‌های ماست و می‌توان با ديپلماسی حساب شده و مدبرانه روابط خود را با کشورهای مختلف برقرار کرد، ادامه داد: ديپلماسی گاهی مانند کوه يخ است و می‌توان آن را از طرق غيرمستقيم و گوناگون پيش برد و برخی ديپلماسی محرمانه است که همه کشورها نيز آن را دارند. چرا که قرار نيست همه چيز را جلوی ميکروفن‌ها بيان کرد.

وی با تاکيد بر اينکه بايد زمينه برای ايجاد يک تفاهم آماده شود تا هم حق هسته‌ای و غنی‌سازی‌مان حفظ شده و هم روابط‌مان با کشورها تا اين حد از درجه تنش نرسد، تصريح کرد: ما اراده قوی داريم تا مشکلات بين‌المللی کشور را با حفظ غنی‌سازی هسته‌ای حل کنيم.

ولايتی در ادامه به مسئوليت خود در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و يادآور شد: ظرف ۷ سالی که بنده مسئول ديپلماسی دفاع مقدس بودم و مذاکرات صلح را امضا کردم قرارداد ۵۹۸ اجرا شد و در واقع آن ديپلماسی بسيار سخت‌تر از ديپلماسی هسته‌ای بود. لذا می‌توان مشکلات پديد آمده فعلی را بدون چشم‌پوشی از حقوق هسته‌ای حل کرد.

نامزد انتخابات يازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری اظهار داشت: کانديداهای رياست جمهوری دوستان ما هستند و رقابت دوستانه‌ای وجود دارد اما انتخاب نهايی با مردم است. از اين رو بنده هيچ موضعی که حاکی از موضع‌گيری غيردوستانه باشد اتخاذ نخواهم کرد.

وی ادامه داد: ملت شريف ايران هر تصميمی که بگيرد محترم است و ما تابع آن هستيم. اما ائتلاف سه‌گانه متناسب با تحولات سياسی هفته‌های اخير حق مشورت برايش محفوظ است و اين به معنای نقض قرارمان نيست.

ولايتی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه از ويژگی ترانزيتی ايران که خود مطرح کرديد؛ چگونه استفاده می‌کنيد، اظهار داشت: ما می‌توانيم از ويژگی‌های ترانزيتی و همچنين جغرافيای سياسی که منحصر به فرد است حداکثر استفاده را ببريم.

اين نامزد رياست جمهوری يازدهم تصريح کرد: اگر طرح‌های راهبردی در اين زمينه طراحی شده بايد اجرا شوند و اگر طراحی نشده بايد آنها را طراحی و اجرا کنيم که اين مسئله مربوط به حوزه‌های مختلف همچون حمل و نقل می‌شود.

وی بر همين اساس به موضوع گاز اشاره و اضافه کرد: دور تا دور کشور ما کشورهايی وجود دارند که يا گاز توليد می‌کنند يا به گاز احتياج دارند؛ به هر حال کشورهايی منحصر در خشکی هستند و برای انتقال برخی منابع همچون نفت نياز به تسهيل و تسهيلات ترانزيتی دارند و هيچ کشوری موقعيت جمهوری اسلامی ايران را ندارد.

ولايتی در عين حال به انتقال برق نيز اشاره کرد و گفت: کشورهايی مثل تاجيکستان توليد برق آسان و ارزان دارند که ما هم کمک کرديم، می‌توان از طريق ايران به عراق و ساير کشورها برق آنها را منتقل کرد؛ از اين رو ايران به حرف اول در ترانزيت تبديل خواهد شد و درآمد از اين طريق بالا می‌رود.

اين نامزد رياست جمهوری يازدهم همچنين مناطق آزاد را بسيار مهم دانست و گفت: برخی کشورها همچون هند در مناطقی مانند چابهار حاضر به سرمايه‌گذاری شدند.

ولايتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه اگر جامعتين به جز اعضای ائتلاف سه‌گانه بر روی فرد ديگری خارج از ائتلاف اجماع کند، آيا تمکين خواهيد کرد، گفت: کسی که از ماه‌ها قبل به صراحت بر تصميم مشترک جامعتين تکيه کرده بنده بودم و بر عهد خود پايبند هستم و به آن عمل می‌کنم.

وی در پاسخ به سؤال ديگری مبنی بر اينکه شما گفتيد اکنون زمان آزمون و خطا گذشته و بايد از افراد باتجربه استفاده کرد، از اين جهت نقش جوانان در دولت شما چگونه خواهد بود، اظهار داشت: لازم نيست آدم‌های باتجربه پير باشند؛ ما جوانان تحصيلکرده بسياری داريم و افراد با تجربه‌ای هستندکه هم تجربه دارند و هم تحصيلات عاليه دارند.

ولايتی با تاکيد بر اينکه جوانان بايد هم کار کنند و هم امکانات تحصيلی و امکان کار پاره‌وقت داشته باشند، افزود: کار در کنار تحصيل می‌تواند برای تجربه جوانان بسيار اهميت داشته باشد، اما تجربه داشتن به معنای سالخوردگی نيست.

اين نامزد رياست جمهوری يازدهم در پاسخ به سؤالی که به زبان خارجی از ولايتی پرسيده شد که چگونه رابطه با کشورهای ديگر برقرار کرده و آنها را بهبود می‌بخشيد و اولويت شما کدام کشورهاست، و وی نيز به صورت انگليسی به آن پاسخ گفت، افزود: رابطه ما با کشورهای ديگر بويژه همسايگان و آنهايی که با ما رابطه خوب دارند مثل چين بسيار رابطه خوبی خواهد بود.

وی با بيان اينکه بنده اولين قدم را در وزارت خارجه برای ارتباط با چين برداشتم اظهار داشت: مجموعه روابط ما با چين در سطح بالايی بوده و اولويت بالايی نيز خواهد داشت.

ولايتی بر همين اساس يادآور شد: در سياست خارجی اولويت ما با دو عضو مهم دائم شورای امنيت يعنی چين و روسيه است و همچنين تلاش می کنيم با برخی ديگر از کشورها که عضو دائم شورای امنيت هستند نيز رابطه خوبی داشته باشيم.

اين نامزد رياست جمهوری يازدهم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه برای اجناس چينی چه راهکاری داريد که اين پول‌ها به ايران برگردد، گفت: اگر قرار شد دولتی را تشکيل دهم،رويکرد ما بهبود روابط خارجی با کليه کشورهايی است که می‌توانيم با آنها رابطه داشته باشيم و در عين حال با بهبود روابط و ديپلماسی فعال، راه‌های آسانتری را در موضوع تحريم‌ها داشته باشيم.

ولايتی در پاسخ به پرسش سوالی مبنی بر اينکه در ديدار ديروزتان با آقای مهدوی‌کنی چه گذشت، گفت: من بنا ندارم جزئيات را بيان کنم. اما نتيجه آن شد که با توجه به شرايط جديد، ضمن حفظ ارتباط خوب با اعضای ائتلاف، هر کدام به رقابت خود ادامه دهند.

وی افزود: ما قرار کلی‌مان اين است که فردی که از اين سه نفر در ائتلاف با اقبال بيشتری از مردم مواجه شود،انتخاب شود و انشاءالله نوع همکاری دو نفر ديگر را بعد از انتخابات خواهم گفت.

عضو ائتلاف پيشرفت در بخش ديگری از سخنان خود، در مورد مسکن مهر نيز گفت: در مورد مسکن مهر قراردادی که با مردم گذاشته شده که اجاره ۹۹ ساله است بايد اصلاح شود که بنده بعد از تشکيل دولت با يک لايحه به مجلس اجازه تملک کامل اين مسکن‌های واگذار شده را از مجلس شورای اسلامی درخواست خواهم کرد.

ولايتی افزود: بنده معتقدم بايد مسکن مهر در اختيار کامل مردم باشد و اين را يک طرح مهم می‌بينم و خود را موظف به تحقق آن می‌دانم.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اينکه اجاره ۹۹ ساله مسکن‌ها در بسياری از کشورهای پيشرفته وجود دارد و اين از بالا رفتن هرمی قيمت‌ها جلوگيری می‌کند، گفت: بسياری از زمين‌هايی که در آن مسکن‌های مهر بنا شده است در شهرهای کوچک و يا مناطقی است که از شهرهای بزرگ فاصله‌های بسياری دارند، بنابراين در بورس مسکن اتفاقی نمی‌افتد.

اين نامزد رياست جمهوری ادامه داد: اگر اين مسکن‌های مهر ۹۹ ساله باشد، فردا که فرد فوت شد ورثه ايشان بايد چه کار کند؟ معتقدم با اختيار تملک داشتن آپارتمان، صدمه ايجاد نمی‌شود. البته اين سخنانی که بنده می‌گويم کارشناسی شده است.

ولايتی در رابطه با ايجاد شغل نيز گفت: ايجاد شغل، اگر اقتصاد توليدمحور و مردم توليدمحور شوند و دولت از تصدی‌ گری دست بردارند، امری امکان‌پذير است. به عنوان مثال در کشاورزی حمايت از کشاورز به صورت خاص در همه جای دنيا دنبال می‌شود و امروز نيز ثلث جمعيت کشورمان يا کشاورزند و يا در صنايع وابسته به کشاورزی کار می‌کنند بنابراين اين حوزه در اولويت نخست ما خواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود با تاکيد بر اينکه اولويت اول ما توسعه رابطه با کشورهای همسايه از جمله کشورهای عربی است، گفت: ما عربستان سعودی را نيز کشور مهم عربی می‌دانيم که تاثيرگذار در جهان عرب و اسلام است و اگر با اين کشور مشکلی نيز باشد، سابقه کار نشان داده اين مشکلات را می‌توان به حداقل رساند.

عضو ائتلاف پيشرفت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه آيا ايران اسلامی در دورانی انرژی هسته‌ای را تعليق کرده است يا خير، اظهار داشت: بله، دوره‌ای تعليق هسته‌ای صورت گرفت و سانتر‌يفيوژها متوقف شد چرا که غربی‌ها می‌گفتند شما غنی‌سازی هسته‌ای را برای مدت کوتاهی متوقف و بعد از مذاکرات ادامه دهيد که مقام معظم رهبری در مرداد سال ۸۴ دستور دادند که غنی سازی از سرگرفته شود. چرا که اين خواسته آنان که تنها برای مدت کوتاهی غنی سازی را متوقف کنيم، دروغ بود.

ولايتی در مورد تلويزيون و راديوی خصوصی نيز گفت: اين جزو قانون اساسی است و رسانه راديو تلويزيون در اختيار نظام است. اما ساير رسانه‌های الکترونيکی و نوشتاری می‌توانند کار خود را انجام دهند. معتقديم آزادی مطبوعات شرط لازم بر ادامه دموکراسی است و مطبوعات اگر بتوانند فعاليت کنند چشم ناظر مردم بر دولت‌ها هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016