سه شنبه 7 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتخابات پيش از انتخابات، پيشنهاد انتخاباتی ستاد آفتاب صبح اميد به هاشمی رفسنجانی و خاتمی

آفتاب صبح اميد ـ ستاد آفتاب صبح اميد در نامه ای خطاب به آيت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمی پيشنهاد کرد که نحوه حضور اصلاح طلبان و حاميان آقای هاشمی و خاتمی در انتخابات رياست جمهوری در سراسر کشور به رای گذاشته شود.

در اين پيشنهاد با ارائه مکانيزمی نحت عنوان "انجمن انتخاب" ۳۱ مجمع منطقه ای در استان های کشور از بين سه گزينه حمايت از دکتر محمدرضا عارف، حمايت از دکتر حسن روحانی يا عدم معرفی کانديدا يک گزينه را انتخاب می کنند و در صورت انتخاب هر يک از کانديداها کانديدای ديگر به نفع وی کناره گيری می کند و کانديدای منتخب به عنوان نامزد واحد اصلاح طلبان و حاميان هاشمی معرفی می شود.

در بخشی از اين نامه با ابراز تاسف از واقعه ردصلاحيت آقای هاشمی آمده است:" اگرچه و متاسفانه فرصت حضور در انتخابات برای ما اصلاح طلبان سخت تر شده است، اما به نظر ما خالی کردن عرصه انتخابات رياست جمهوری و عدم مشارکت فعال در تعيين نتيجه اين انتخابات به ضرر منافع ملی، نظام جمهوری اسلامی، آينده ايران و سرنوشت مردم کشورمان است. ما به خوبی می دانيم که رد صلاحيت آقای هاشمی تهديدی برای ماست، اما بر تمام نيروهای دلسوز است که اگر فرصتی هست – که هست – تا حد امکان از ظرفيت های موجود و ناگزير خودمان استفاده کنيم تا نزد امام و شهدای انقلاب و دفاع مقدس هشت ساله مان شرمنده نباشيم و امروز اين عزيزان سفرکرده را به شهادت می گيريم که برای دفاع از کشور، از تمام آبرو و سرمايه هويت اصلاح طلبی مان خرج خواهيم کرد."

متن کامل اين بيانيه و پيشنهاد انتخاباتی آن به آقايان هاشمی و خاتمی به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آيت الله اکبر هاشمی رفسسنجانی ،
جناب حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمی،

انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۹۲ که با کانديداتوری آقای هاشمی رفسنجانی می توانست به تجلی آشتی ملی و اقتدار بين المللی نظام مقدس جمهوری اسلامی تبديل شود، متاسفانه با رد صلاحيت غير منتظره و بدون توجيه آقای هاشمی اين فرصت را از مردم کشورمان و کليه نيروهای دلسوز انقلاب – اعم از اصلاح طلبان و اصول گرأيان منصف - گرفت.

با اينحال اگرچه و متاسفانه فرصت حضور در انتخابات برای ما اصلاح طلبان سخت تر شده است، اما به نظر ما خالی کردن عرصه انتخابات رياست جمهوری و عدم مشارکت فعال در تعيين نتيجه اين انتخابات به ضرر منافع ملی، نظام جمهوری اسلامی، آينده ايران و سرنوشت مردم کشورمان است. ما به خوبی می دانيم که رد صلاحيت آقای هاشمی تهديدی برای ماست، اما بر تمام نيروهای دلسوز است که اگر فرصتی هست – که هست – تا حد امکان از ظرفيت های موجود و ناگزير خودمان استفاده کنيم تا نزد امام و شهدای انقلاب و دفاع مقدس هشت ساله مان شرمنده نباشيم و امروز اين عزيزان سفرکرده را به شهادت می گيريم که برای دفاع از کشور، از تمام آبرو و سرمايه هويت اصلاح طلبی مان خرج خواهيم کرد.

از اين رو ستاد آفتاب صبح اميد با در نظر گرفتن تمام اين تهديدها و فرصت ها و با توجه به نقاط ضعف و قوتی که مجموعه اصلاح طلبان در انتخابات پيش رو با آن روبرو هستند، پيشنهاد انتخاباتی زير را با عنوان "انجمن انتخاب" و بر اساس جدول زمان بندی متناسب به شرح زير ارائه می کند:

مکانيزم تعيين"انجمن و آرای انتخاب" برای انتخاب کانديدای اصلاح طلبان

يا عدم حمايت و معرفی کانديدا

در ميان کانديداهای موجود آقايان دکتر محمدرضا عارف و دکتر حسن روحانی، به لحاظ تشکيلاتی و چارچوب های عملی و اجرايی مديريت کشور با اصلاح طلبان و آقايان خاتمی و هاشمی نزديکی دارند. ما پيشنهاد می کنيم که نحوه حضور در انتخابات رياست جمهوری با حمايت نهايی از يکی از اين دو بزرگوار يا گزينه سوم که عدم پيشنهاد کانديدا برای انتخابات رياست جمهوری ۹۲ است، از طريق مکانيزم زير به رأی گذاشته شود:

- کل کشور بر اساس تقسيم بندی استانی به ۳۱ منطقه با "آرای انتخاب" جداگانه برای هر منطقه (استان) تبديل شود.
-"آرای انتخاب" برای هر استان به نسبت جمعيت و تعداد نمايندگان استان در مجلس مورد محاسبه قرار گيرد (برای استان هايی که بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ زير يک ميليون رأی دارند، "يک رأی انتخاب جمعيتی" بر اساس جمعيت تعيين و با تعداد نمايندگان استان در مجلس جمع می شود). به عنوان مثال استان تهران با ۱۵ ميليون جمعيت دارأی ۱۶ رأی انتخاب جمعيتی (به نسبت کل جمعيت ايران برابر با ۷۸ ميليون نفر خواهد بود). بر اساس تعداد نمايندگان استان در مجلس که برابر با ۳۵ نماينده است، کل "آرای انتخاب" استان تهران ۵۱ رأی می شود. استان سمنان با ۶۵۰ هزار جمعيت دارأی "يک رأی انتخاب جمعيتی" است و بر اساس ۴ نماينده ای که در مجلس دارد کل "آرای انتخاب" اين استان، ۵ رأی خواهد شد. به اين ترتيب کل "آرای انتخاب" استان ها به شرح زير است:

آذربايجان شرقی: ۲۴
آذربايجان غربی: ۱۵
اردبيل: ۹
اصفهان: ۲۵
ايلام: ۴
البرز: ۶
بوشهر: ۵
تهران: ۵۱
چهار محال و بختياری: ۵
خراسان جنوبی: ۵
خراسان رضوی: ۲۶
خراسان شمالی: ۵
خوزستان: ۲۴
زنجان: ۶
سمنان: ۵
سيستان و بلوچستان: ۱۱
فارس: ۲۴
قزوين: ۶
قم: ۵
کردستان: ۸
کرمان: ۱۴
کرمانشاه: ۱۱
کهکيلويه و بويراحمد: ۴
گلستان: ۹
گيلان: ۱۶
لرستان: ۱۱
مازندران: ۱۶
مرکزی: ۹
هرمزگان: ۷
همدان: ۱۱
يزد: ۶
تعداد کل "آرای انتخاب" بر اين اساس به ميزان ۳۸۵ رأی خواهد بود و بر اساس مکانيزم زير هر يک از دو کانديدا که بتوانند ۱۹۳ "رأی انتخاب" بدست بياورد، به عنوان کانديدای نهايی انتخاب شود و اگر هر يک از دو کانديدا، به رقم ۱۹۳ "رأی انتخاب" نرسد، اصلاح طلبان از هيچ از يک از کانديداها به صورت مصداقی حمايت نکنند.

محاسبه "آرای انتخاب" بر اساس تشکيل "انجمن های انتخاب استانی"

روش در نظر گرفتن "آرای انتخاب" هم برای هر يک از استان ها بدين شرح است که "مجمع انتخاب محلی" هر استان شامل مجموعه ای از هواداران خاتمی -هاشمی از بين فعالان سياسی و اجتماعی استان، نمايندگان سابق و فعلی اصلاح طلب در مجلس شورأی اسلامی، وزرای دولت های آقايان خاتمی و هاشمی که ديدگاه های اصلاح طلبانه دارند و نيز معتمدان محلی توسط کميته ای تحت عنوان "کميته تشکيلات" انتخاب می شوند و نسبت به انتخاب يکی از سه گزينه

- دکتر محمدرضا عارف
- دکتر حسن روحانی
- عدم معرفی کانديدا

رأی گيری می شود. در صورتی که هر يک از گزينه ها، رأی اکثريت را بدست آورد، "کل آرای انتخاب" استان به وی تعلق خواهد گرفت.

تبصره ۱: تعيين افراد مورد نظر و سنجش نظر آنها در مورد هر يک از گزينه ها بر اساس تقسيم بندی بالا برعهده کميته ای با عنوان "کميته تشکيلات" است که آقايان خاتمی و هاشمی تعيين خواهند کرد. پيشنهاد می شود آقای اسحق جهانگيری که رياست ستاد انتخاباتی آقای هاشمی را بر عهده داشت به عنوان رئيس اين کميته انتخاب شود و آقايان محمدعلی نجفی، صفدر حسينی، حسين مرعشی، مجيد انصاری، يک نماينده از ستاد جوانان اصلاح طلب و دو نماينده معرفی شده از طرف ستادهای آقايان روحانی و عارف به عنوان اعضای اين کميته انتخاب گردند. مسئوليت اين کميته تعيين و مشخص کردن کسانی است که بر اساس تقسيم بندی گفته شده در بالا قابليت اين را دارند تا به عنوان افراد مرجع جهت تعيين آرای انتخاب با عنوان "نماينده های منتخب" استان معرفی شوند. اين کميته همچنين مسئوليت برگزاری نظارت و انجام انتخابات استانی را بر عهده خواهد داشت تا "آرای انتخاب" هر استان تعيين شود.

تبصره ۲: نظر نهايی اعضا بايد پس از طی شدن دو هفته از تبليغات انتخاباتی، برگزاری مناظره ميان کانديداها و انجام يک سری نظرسنجی های ملی که با مشخص شدن اقبال به هر يک از کانديداها است، در هفته آخر انتخابات از روز جمعه ۱۷ خرداد تا روز يکشنبه ۱۹ خرداد نهايی شود. اگر هر يک از دو کانديدا حداقل ۱۹۳ "رأی انتخاب" را بدست آورد، توسط آقايان خاتمی و هاشمی و در حضور دو کانديدای موجود – آقای روحانی و آقای عارف – در روز دوشنبه ۲۰ خرداد، به عنوان کانديدای منتخب و نامزد اکثريت اصلاح طلبان معرفی می شود.

تبصره ۳: پيشنهاد می شود کانديدای دوم در آخرين برنامه تلويزيونی به نفع کانديدای منتخب کنار می رود و توسط کانديدای منتخب به عنوان معاون اول پيشنهادی معرفی شود.

برنامه زمان بندی:

برنامه زمان بندی تشکيل کميته، اجرای وظايف، تعيين ليست افرادی که "آرای انتخاب" هر استان را تعيين می کنند، نظرسنجی های انتخاباتی، تشکيل مجامع محلی و تشکيل مجمع نهايی بر اساس زير است:

- ارائه طرح به آقايان خاتمی و هاشمی: سه شنبه ۷ خرداد
- تعيين رئيس و اعضای کميته: چهارشنبه ۸ خرداد
- دستور تشکيل کميته: پنجشنبه ۹ خرداد
- آغاز به کار رسمی کميته: جمعه ۱۰ خرداد
- تاييد مکانيزم رأی در هر استان و تعيين افرادی که "آرای انتخاب" بر اساس رأی آنها مورد سنجش قرار می گيرد: از روز جمعه ۱۰ خرداد تا چهارشنبه ۱۵ خرداد
- آغاز رأی گيری استانی در مجامع محلی هر استان: جمعه ۱۷ خرداد تا يکشنبه ۱۹ خرداد
- اعلام نظر نهايی اصلاح طلبان و معرفی کانديدای نهايی اصلاح طلبان در صورت بدست آوردن حداقل ۱۹۳ رأی انتخاب استانی: دوشنبه ۲۰ خرداد

تبصره ۴: استناد به نظرسنجی های انتخاباتی در طول دوره تبليغات انتخاباتی صورت می گيرد و پيشنهاد می شود تا اعضای "انجمن های انتخاب استانی" به عنوان يک متغير برای تعيين کانديدای منتخب به اين نظرسنجی ها استناد کنند.

ستاد آفتاب صبح اميد


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016