پنجشنبه 9 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لغو تحريم فروش تلفن همراه و کامپيوتر به ايران از سوی آمريکا

دويچه وله ـ آمريکا در نظر دارد تحريم فروش تلفن همراه و لوازم و نرم‌افزارهای کامپيوتری به ايران را لغو کند. هدف از لغو اين تحريم‌ها غلبه بر محدوديت‌های اعمال شده از سوی حکومت ايران و تلاش آن برای مسدود کردن دسترسی به اينترنت است.

به گفته جمال عبدی، سخنگوی شورای ملی ايرانيان آمريکا، قرار است جزئيات اين تغيير سياست روز پنج‌شنبه (۳۰ مه / ۹ خرداد) از سوی وزارت خزانه‌داری آمريکا اعلام شود. هدف از لغو اين تحريم‌ها کمک به ايرانيان برای برقراری ارتباط از طريق شبکه‌های اجتماعی، پيام‌های کوتاه و ويدئوهای ضبط شده با تلفن همراه، به منظور غلبه بر محدوديت‌های اعمال شده از سوی حکومت ايران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شبکه‌های اجتماعی نظير فيس‌بوک و توئيتر و سايت‌هايی نظير يوتيوب در سال‌های اخير، به ويژه در زمان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ در ايران و نيز خيزش‌های مردمی در جهان عرب، به يکی از ابزارهای مهم اطلاع‌رسانی برای فعالان سياسی و حقوق بشر تبديل شد‌ند.

لغو تحريم فروش تکنولوژی ارتباطی از سوی دولت آمريکا بخشی از تلاش‌های اين کشور برای حمايت از جنبش‌های دمکراسی‌خواهی در جهان و نيز ممانعت از اقدامات رژيم‌های سرکوبگری نظير ايران و سوريه در محدود کردن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی عنوان شده است.

در ماه نوامبر سال گذشته آمريکا چند تن از مقام‌های ايران، از جمله وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات را به دليل تلاش برای مسدود کردن دسترسی شهروندان ايرانی به اينترنت و اطلاعات آزاد، در فهرست تحريم‌ها قرار داد.

به گفته جمال عبدی، سخنگوی شورای ملی ايرانيان آمريکا، اين نهاد پيش‌تر از دولت آمريکا خواسته بود تا برای کمک به مردم عادی و نيز کمک به جنبش اصلاحات در ايران، به تحريم فروش تجهيزات ارتباطی به ايران پايان داده و هزينه و دسترسی به اين فناوری‌ها را آسان‌تر نمايد.

به موجب اين تحريم‌ها شرکت‌های کامپيوتری از فروش لپ‌تاپ، تلفن‌های همراه يا مودم به شهروندان ايرانی منع شده بودند. اين ممنوعيت‌ها همچنين سبب رونق بازار سياه خريد و فروش اين لوازم شده بود.

در سال ۲۰۱۱ وزارت خزانه‌داری آمريکا با هدف "بهره‌گيری از پتانسيل اينترنت برای ايجاد تحول و گشايش در جوامع بسته" بخشی از تحريم صادرات خدمات و نرم‌افزارهای آنلاين برای کاربران ايرانی را از ميان برداشت.

در پی اين اقدام، مجوز صادرات سرويس‌ها و نرم‌افزارهای رايگان و شخصی اينترنت به کاربران ايرانی صادر شد تا کمپانی‌هايی نظير گوگل، ياهو و مايکروسافت برای ارائه خدمات به کاربران اين کشورها با دشواری‌ها و محدوديت‌های شديد مواجه نشوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016