جمعه 10 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض محسن رضایی به برگزاری مسابقه هفته به جای مناظره!

هشت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با حضور در معاونت سیمای سازمان صداوسیما، خود را برای مناظره پیرامون چالش‌های اقتصادی پیش رو و میزان کارآمدی رویکرد و برنامه اقتصادی شان در مواجهه با دیگر برنامه‌ها مهیا ساختند و در مواجهه‌ای حضور که عنوانش مناظره در نظر گرفته شد؛ مواجهه‌ای که به شکل غلط و فاقد بازدهی و امکان ایجاد ظرفیت شناختی نسبت به برنامه اقتصادی برای مردم طراحی شد و در همان ابتدا با اعتراض محسن رضایی و عارف همراه شد و در ادامه نیز روحانی به این شیوه اعتراض کردند اما همچنان ادامه یافت و در آخر این میزگرد به سوالات تستی ختم شد و در آخر شبیه مسابقه هفته به کاندیداها عکس‌هایی نشان داد شد و از کاندیداها خواسته شد برداشتشان را درباره عکس ها بگویند!

به گزارش «تابناک»، محسن رضایی، علی اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف، حسن روحانی، محمدرضا عارف، غلامعلی حدادعادل، سعید جلیلی و محمد غرضی هشت کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در سومین رویداد تبلیغاتی در صداوسیما، در مناظره زنده تلویزیونی شرکت می‌کنند. مناظره ای که برخلاف دوره پیشین دو به دو نیست و هر هشت کاندیدا در کنار یک دیگر و صرفاً در حوزه اقتصادی، مواضع و رئوس برنامه‌هایشان را در معرض نقد دیگر کاندیداها قرار دادند و در رویداد که بیشتر جنبه میزگرد داشت تا مناظره، تا حدودی مواضع‌شان را مطرح کردند و نوع طرح این مناظره‌ها نیز در نوع خود بی‌سابقه و عجیب بود.

تمامی کاندیداهای ریاست جمهوری با استقبال دارابی معاونت سیما در ساختمان این معاونت مستقر شدند تا راس ساعت چهار بعداز ظهر، مناظره چهارساعته اقتصادی را آغاز کرد و در خصوص برنامه هایشان دیالوگ های جدی با سایر کاندیداها داشته باشند. لازم به توضیح است که تنها کاندیدای دارای تحصیلات تخصصی در حوزه اقتصاد میان هشت کاندیدای کنونی، محسن رضایی است. پیش از آغاز این مناظره، عزت الله ضرغامی در جمع کاندیداها حاضر شده و با ایشان به گفت و گو پرداخت. سپس قرعه کشی با گوی برای مشخص کردن محل استقرار کاندیدا صورت پذیرفت و در نهایت کاندیداها در محل های مشخص شده در استودیوی بزرگ مناظره مستقر شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس آنچه به کاندیداها اعلام شده، هر کاندیدایی سه دقیقه در چرخش تریبون سخن خواهد گفت. بر اساس شیوه طراحی شده ابتدا نام یک نامزد از گلدان خارج می‌شود و سپس یکی از سوالات از گلدان خارج می‌شود و پس از قرائت سوال، سه دقیقه فرصت پاسخگویی دارد. سپس هفت کاندیدای دیگر هریک 1:30 به نقد نظر آن کاندیدا می پردازند یا نظر خود را می‌گویند و سپس مجدد همان کاندیدا دو دقیقه فرصت دارد تا پاسخ هفت کاندیدا را بدهد و سپس همین پروسه برای کاندیدای بعد صورت پذیرفت.

بر این مبنا پروسه خالص زمانی طی شده با هر کاندیدا 15:30 به طول می انجامد و زمان خالص صرف شده برای مجموع کاندیداها 124 دقیقه بود و در نهایت پس از پایان این گفت و گو، برنامه با تنفسی 15 دقیقه‌ای همراه بود. در حالی که در ابتدای مناظره، محسن رضایی درباره شیوه بخش نخست معترض بود و تقسیم قطره چکانی زمان را مانعی برای سنجش عیار برنامه اقتصادی کاندیدا خوانده بود، باز آغاز بخش دوم، تغییر جهت شیوه پرسش ها، منجر به اعتراض عارف و روحانی نیز شد.

در بخش جدید قرار بود پرسش هایی مطرح شود و کاندیداها با بله و خیر پاسخ این پرسش های کلان را بدهند؛ پرسش هایی که عارف به آنها پاسخ نداد و رضایی، روحانی ولایتی و غرضی نسبت به اشتباه بودن بسیاری از پرسش ها تذکر دادند، چرا که یا هر دو گزینه صحیح بود یا اساساً با بله و خیر، امکان پاسخ دادن به پرسش مطروحه وجود نداشت. این سری پرسش ها در هر دور آنچنان با اعتراض همراه شد که ظاهراً برنامه عوض شد و حیدری در اقدام عجیب تر که مناظره را شبیه برنامه مسابقه هفته ساخت، هشت عکس نشان داد و از کاندیداها خواست تا برداشت شان را از این تصویر بگویند (تصاویری از یک کشتی، زمین کشاورزی، یک بیمارستان، یک معدن و...) که طبیعتاً آخرین کاندیدا که زمان بیشتری داشت و پاسخ سایر کاندیداها را هم می‌شنید برنده مسابقه بود، هرچند هر عکس با یک کاندیدا شروغ شده بود!

این برنامه حداقل در بخش دوم شبیه مسابقه هفته بدون حضور زنده یاد منوچهر نوذری بود و ای کاش بخش «از کی بپرسم» و آیتم هایی همچون «پانتومیم»، «بیست سوالی» و «تست اعصاب» و سایر مسابقات نیز در نظر گرفته می‌شد و حداقل این برنامه جنبه سرگرم کننده می‌یافت، چرا که این برنامه به جز تلف کردن وقت ملت ایران و توهین به ایشان، محصول دیگری نداشت و سطح رئیس جمهور به شدت در این شبهِ میزگرد پایین آمد و اساساً مشخص نیست این چند هزار نفر-ساعت کار کارشناسی برای این برنامه متمرکز در کدام بخش بوده است؟!

از نقاط ضعف بزرگ این برنامه که در پشت صحنه با اعتراض همراهان کاندیداها مواجه شد، قطع رابطه مشاوران کاندیداها با آنها بود و تنها کاندیدایی که احتمالاً از چینش برنامه خبر داشت، با تجهیزات کامل که امکان کسب مشاوره آنلاین را فراهم می‌ساخت به نخستین مناظره (؟!) آمده بود و علی الظاهر قرار بوده فضا کاملاً شبیه مسابقه باشد و رئیس جمهور آینده امکان اخذ مشاوره از مشاورانش برای پاسخ به مردم را نداشته باشد!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016