چهارشنبه 15 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منابع ديپلماتيک: نيروگاه بوشهر آسيب ديده است

بی بی سی ـ خبرگزاری آسوشيتدپرس از قول منابع ديپلماتيک گزارش داده که بعد از زلزله‌های اخير، نيروگاه هسته‌ای بوشهر آسيب ديده است. يک منبع از شرکت روسی حاضر در اين نيروگاه، اين اظهارات را رد کرده است.

دو ديپلمات به آسوشيتدپرس گفته‌اند اطلاعاتی در اختيار چند کشور پيگير برنامه هسته‌ای ايران قرار داده شده که نشان می‌دهد نيروگاه اتمی بوشهر در زلزله‌های اخير در جنوب ايران آسيب ديده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين دو ديپلمات هر دو از کشورهای عضو آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هستند ولی نامی از آنان برده نشده است.

آنان گفته‌اند که ترک‌هايی به طول چند متر در يک بخش بتونی اين نيروگاه ايجاد شده است اما اين ترک‌ها در نزديکی هسته مرکزی رآکتور که سوخت راديواکتيو در آن است نبوده‌اند.

در سال جاری چند زلزله در جنوب ايران و از جمله دو زلزله قوی در استان بوشهر رخ داده است.

با اين حال يکی از ديپلمات‌ها تاکيد کرده که اين اطلاعات، محدود است و احتمال آسيب‌‌ديدن بخش‌های ديگر اين نيروگاه را رد نمی‌کند.

جزئيات بيشتری درباره آسيب‌های مورد ادعا مطرح نشده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در‌ آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در پاسخ به سوالی درباره اين گزارش اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

يک منبع آگاه در شرکت روسی حاضر در نيروگاه بوشهر، بلافاصله پس از انتشار اين گزارش آن را تکذيب کرده است و گفته که زلزله‌های ايران هيچ آسيبی به نيروگاه اتمی بوشهر وارد نکرده است.

اين منبع در شرکت روس‌اتم به ريانووستی، خبرگزاری دولتی روسيه، گفته است: "اين اظهارات کاملا بی‌ارزش است. همه چيز در نيروگاه، مرتب است و برای ادامه فعاليت، آماده می‌شود."

او افزوده است که در حال حاضر عمليات از پيش برنامه‌ريزی‌شده برای آزمايش اين تجهيزات، در دست اجراست.

گزارش‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در ماه‌های فوريه و مه می‌گويد ايران به اين سازمان اطلاع داده است که اين نيروگاه خاموش بوده اما مشخص نکرده که علت اين اقدام چه بوده است.

نگرانی کشورهای حاشيه خليج فارس

روز ۲۰ فروردين زلزله‌ای به بزرگی شش و يک دهم درجه در مقياس ريشتر استان بوشهر را لرزاند. مرکز اين زمين‌لرزه شهر کاکی گزارش شد.

به دنبال اين زلزله که تلفات و خرابی‌های گسترده‌ای بر جا گذاشت، مقامات نيروگاه بوشهر و همين‌طور شرکت روسی دست‌اندرکار، اعلام کردند که اين نيروگاه آسيبی نديده و فعاليت آن به صورت عادی ادامه دارد.

با اين حال شورای همکاری خليج‌ فارس در ۲۵ فروردين‌ از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواست هياتی از برای بازرسی نيروگاه بوشهر اعزام کند.

در واکنش، محمد احمديان، معاون سازمان انرژی اتمی ايران، نگرانی کشورهای حاشيه خليج فارس را در اين باره بی‌اساس خواند و گفت نيروگاه اتمی بوشهر "در برابر زلزله‌ای به قدرت حداقل ۸ ريشتر مقاوم است."

اين مقام اتمی ايران گفت: "نيروگاه اتمی بوشهر براساس پيشرفته ترين و سختگيرانه ترين استانداردهای بين المللی طراحی شده و مرکز نظام ايمنی جمهوری اسلامی ايران که تحت نظارت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار دارد، بر ايمنی اين نيروگاه نظارت داشته است."

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز ۲۱ ارديبهشت گفت: «به نظر من بهتر است کارشناسانی به ايران فرستاده شوند تا امنيت رآکتور اتمی بوشهر را بررسی کنند».

با اين حال يک مقام در اين سازمان که به خاطر محرمانه‌بودن اين اطلاعات خواسته است نامش ذکر نشود، گفته که نهايتا چنين بازديدی صورت نگرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016