دوشنبه 26 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون سازمان انرژی اتمی: نيروگاه بوشهر در برابر زلزله ۸ ريشتری مقاوم است


معاون رييس سازمان انرژی اتمی ايران با تاکيد بر اين که نيروگاه بوشهر با توان مقاومت در برابر زلزله‌ای به قدرت حداقل ۸ ريشتر ساخته شده است، تبليغات سوء برخی کشورها در مورد نگرانی‌ها از ايمنی اين نيروگاه را بی‌اساس دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) محمد احمديان، معاون رييس سازمان انرژی اتمی ايران درباره تاثير زلزله استان بوشهر بر نيروگاه اتمی بوشهر، تصريح کرد: نيروگاه اتمی بوشهر با مقاومت در برابر زلزله‌ای به قدرت حداقل ۸ ريشتر و نزديک به محل نيروگاه طراحی شده است، اما زلزله‌ای که متاسفانه چند روز پيش در منطقه رخ داد، اولا مرکز آن حدود صد کيلومتر با نيروگاه اتمی بوشهر فاصله داشت، ثانيا شدت اين زلزله حدود ۶ ريشتر بود، طبيعی است که اين زلزله هيچ مشکلی برای نيروگاه اتمی بوشهر ايجاد نکند.

ايمنی نيروگاه بوشهر در برابر حوادث طبيعی

احمديان که ميهمان برنامه "من طهران" شبکه العالم بود، درباره تبليغات سوء کشورهای عربی حوزه جنوبی خليج فارس درباره ايمنی نيروگاه بوشهر گفت: همان طور که گفتم اين زلزله اولا شدت کمی در مقايسه با مقاومت نيروگاه داشته و ثانيا فاصله کانون زلزله با نيروگاه زياد بوده است؛ بنابراين نمی‌تواند يک امتحان قوی از قابليت‌های نيروگاه باشد، اما درحد خود نشان داد که نيروگاه با مشکلی در برابر اين قبيل حوادث طبيعی روبرو نخواهد شد.

معاون رييس سازمان انرژی اتمی ايران، افزود: نيروگاه اتمی بوشهر بر اساس پيشرفته‌ترين و سختگيرانه‌ترين استانداردهای بين‌المللی طراحی شده است. در تمام مراحل ساخت نيروگاه بر اعمال اين استاندارها نظارت قوی شده است و مرکز "نظام ايمنی" جمهوری اسلامی ايران که تحت نظر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پايش می‌شود بر ايمنی نيروگاه نظارت داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: از طرف ديگر اگرچه نيروگاه بوشهر متعلق به جمهوری اسلامی ايران است، اما به طور طبيعی تابلويی از توانمندی‌ها و قابليت‌های صنعت هسته‌يی روسيه هم به شمار می‌آيد، از اين رو پيمانکار روس هم با کمال دقت مسائل ايمنی را رصد کرد.

احمديان تاکيد کرد: تمام اين استانداردها مستند شده و اسنادش موجود و به هر شخص يا نهاد حقوقی که بخواهد به طور کارشناسانه اين مطالب را بررسی کند، قابل ارائه است.

وی هم‌چنين درباره تبليغات منفی با محوريت نگرانی از ايمنی نيروگاه بوشهر، گفت: اگر اين نگرانی‌ها برخاسته از يک نگاه کارشناسی باشد، خيلی راحت می‌توان آن را برطرف کرد؛ ما بارها اعلام کرديم که آمادگی داريم هر گونه اطلاعاتی لازم را از طريق آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در اختيار کارشناسان قرار بدهيم.

درباره وضعيت نيروگاه بوشهر پس از زلزله به آژانس اطلاع داده شد

معاون رييس سازمان انرژی اتمی ايران درباره اطلاع رسانی به آژانس از وضعيت نيروگاه اتمی بوشهر پس از زلزله گفت: بر اساس رويه‌هايی که وجود دارد، ما بايد هر اتفاق و حوادث پيش‌بينی نشده‌ای مانند زلزله و پيامدهای آن را به مجامع بين‌المللی از جمله آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و اتحاديه جهانی بهره‌برداران از نيروگاه‌های اتمی منعکس کنيم؛ در مناطق مختلف جهان مراکز منطقه‌ای وجود دارد و ما عضو منطقه مسکو هستيم؛ ما بلافاصله وضعيت را به اين مرکز اطلاع داديم.

نيروگاه بوشهر هيچ خطری ندارد

احمديان ادامه داد: صنعت هسته‌يی صنعتی فوق‌العاده حساس است که تمام اقدامات، فعاليت‌ها و وضعيت نيروگاه‌های هسته‌يی توسط ارگان‌های مختلف تحت رصد قرار دارد؛ در اين صنعت نمی‌توان يک نيروگاه را در شرايطی ناامن بهره‌برداری کرد و از چشم ديگران وضعيت را پنهان کرد، اين موضوع درمورد نيروگاه بوشهر هم صادق است و اين مساله می‌تواند به کشورهای همسايه ايران در حوزه خليج فارس هم اطمينان بدهد که خطری از ناحيه نيروگاه اتمی بوشهر متوجه آنان نيست.

دلايل وقوع حادثه هسته‌يی فوکوشيما

احمديان در پاسخ به سوالی درباره وضعيت نيروگاه بوشهر در شرايطی مثل حادثه فوکوشيما ژاپن که نيروگاه پس از زلزله تحت تاثير سونامی هم قرار گرفت، گفت: به خاطر موقعيت خاص خليج فارس، پيش‌بينی نمی‌شود که بعد از زلزله سونامی هم روی دهد؛ يکی از دلايلی که اين محل برای احداث نيروگاه انتخاب شده، موقعيت مناسب بوشهر از نظر زمين شناسی است، در مورد فوکوشيما عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا آن حادثه به وجود بيايد که درواقع هيچ يک از آنها تقريبا در مورد نيروگاه بوشهر موضوعيت ندارد.

وی در تشريح حادثه فوکوشيمای ژاپن، گفت: يکی از مواردی که در فوکوشيما مشکل ساز شد اين بود که به دليل درنظر گرفتن سود اقتصادی بيشتر تصميم گرفتند يکی از واحدهايی که بايد از مدار خارج می شد، پس از زلزله و سونامی به کار خود ادامه دهد. در ژاپن ايمنی زير پا گذاشته شد، درحاليکه ما در نيروگاه اتمی بوشهر همواره ايمنی را به عنوان اولين و مهم ترين عامل درنظرگرفته‌ايم.

معاون رييس سازمان انرژی اتمی ايران، افزود: ما تاکنون دو بار در دو سال اخير به خاطر رعايت موارد امنيتی، قلب راکتور بوشهر را خالی کرديم و سوخت آن را بازرسی کامل کرديم؛ با وجود اين که اين بازرسی‌ها چند ماه راه‌اندازی نيروگاه را به تاخير انداخت، اما اصل ايمنی را مورد توجه قرار داديم، اصلی که در جاهای ديگر باعث حوادث بزرگ هسته‌يی شد.

سامانه‌های ايمنی نيروگاه بوشهر

احمديان درباره سامانه‌های ايمنی خودکار نيروگاه بوشهر، گفت: در صورتی‌که زلزله‌ای قوی رخ دهد، سيستم‌هايی در داخل نيروگاه وجود دارد که نيروگاه را از مدار خارج می‌کند و راکتور خاموش می‌شود؛ آن‌گاه فرصت ايجاد می‌شود تا کارکنان فنی قسمت‌های مختلف را مورد بازرسی قرار دهند.

وی افزود: برای ايمنی پرتويی نيروگاه حلقه‌های امنيتی متعددی در نظر گرفته شده است که هر کدام به دليلی اگر کار نکند، حلقه بعدی کار خواهد کرد و ايمنی هسته‌يی نيروگاه را حفظ خواهد کرد.

دليل انتخاب بوشهر برای احداث نيروگاه اتمی

احمديان تصريح کرد: برای انتخاب محل يک نيروگاه اتمی بايد مسائل زيادی را در نظر گرفت که يکی از آنها دسترسی به آب و درياست. بوشهر از اين جهت به خوبی اين نياز را پوشش می‌دهد و نيز از نظر نزديکی به شبکه‌های انتقال نيرو و نزديکی به مراکز جمعيتی و پارامترهای ديگر بايد ويژگی‌های خاص خود را داشته باشد. يکی از اين پارامترها فاصله از مراکز زلزله خيز است که بعد از بررسی تاريخچه بلند مدت منطقه، سازه های نيروگاه بايد به طوری ساخته شود که شديدترين زلزله ممکن در آن منطقه را تحمل کنند.

نگرانی‌ کشورهای حوزه خليج فارس جنبه کارشناسی ندارد

معاون عباسی گفت: قبل از پيروزی انقلاب اسلامی مطالعات گسترده‌ای از سوی شرکت‌های غربی برای تعيين مکان نيروگاه صورت گرفت که منطقه فعلی و منطقه دارخوين خوزستان انتخاب شد و جالب است که در آن زمان هيچ يک از کشورهای همسايه نسبت به اين نيروگاه اعتراض و نگرانی نداشتند. اين نشان‌دهنده آن است که اين نگرانی‌ها جنبه کارشناسی ندارد. به هرحال ما برای ساخت نيروگاه‌های جديد باز هم حاشيه خليج فارس و دريای عمان را از نظر نزديکی به آب مناسب‌ترين محل‌ها می‌دانيم و از نظر زلزله هم وضعيت قابل قبولی دارند.

شايعات بی‌اساس در برخی کشورهای منطقه

احمديان در ادامه با اشاره به شايعات مطرح شده در برخی کشورهای حاشيه خليج فارس مبنی بر دلايل انتخاب بوشهر برای احداث نيروگاه هسته‌يی، از جمله دوری آن از مراکز جمعيتی ايران، تاکيد کرد: کسانی که اين مطلب را مطرح می‌کنند اگر جمعيتی را که داخل ايران در اطراف اين نيروگاه زندگی می‌کنند با جمعيت کشورهای همسايه مقايسه کنند، خواهند ديد که بسيار بيشتر است و اگر بخواهد اتفاقی برای اين نيروگاه بيفتد هموطنان ما بيشترين آسيب را خواهند ديد از اين رو اين مطلب غير قابل پذيرش است. از مهم‌ترين عوامل در طراحی نيروگاه حجم زياد آب است و ايران نسبتا کشور خشکی است و رودخانه‌های پرآب نداريم و به ناچار بايد از حاشيه درياهای آزاد برای حمل و جابجايی تجهيزات سنگين نيروگاه که با کشتی حمل می‌شوند، استفاده شود و مناطق ساحلی مناطق مناسبی هستند.

وی افزود: کسانی که اين شبهه را دارند می‌توانند به مدارکی که از سوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره خصوصيات ساختگاه نيروگاه‌های اتمی منتشر کرده مراجعه کنند و با وضعيت بوشهر بسنجند که در اين صورت خواهند ديد انتخاب بوشهر کاملا علمی و منطقی و منطبق بر توصيه‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است.

ايمنی، اولويت نخست

معاون سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه با اشاره به اهميت ايمنی پيش از هر اولويت ديگر، گفت: خوشبختانه نيروگاه اتمی بوشهر در سال گذشته برای بهره برداری موقت به شبکه برق سراسری کشور وصل شده و تا کنون بيش از يک ميليارد و پانصد ميليون کيلووات ساعت انرژی برق توليد کرده و به شبکه سراسری برق ايران تحويل داده است. تحويل گرفتن اين واحد از کارشناسان روسی به صورت تجاری هم به زودی محقق خواهد شد، اما ايمنی نيروگاه در تمام مراحل برای ما بيشترين اولويت را داشته و عجله‌ای برای راه‌اندازی تجاری آن نداريم.

استفاده از همه ظرفيت‌های انرژی صلح‌آميز هسته‌يی

احمديان در بخش ديگری از اين گفت‌وگو، با اشاره به کاربردهای مفيد انرژی هسته‌يی در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: با توجه به توان بالای متخصصان ايرانی، استفاده از ظرفيت‌های مختلف انرژی صلح‌آميز هسته‌يی در دستور کار ما قرار دارد. ما اکنون بيش از ۴۳ راديو دارو که در تشخيص و درمان برخی بيماری‌های صعب‌العلاج از جمله سرطان کاربرد دارند در داخل کشور می سازيم و در روز ملی فن‌آوری هسته‌يی ۵ راديو داروی جديد توسط دانشمندان ايرانی معرفی شد.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: علاوه بر اين برای اصلاح گونه‌های مختلف گياهی و مبارزه با آفات و طولانی‌تر کردن عمر محصولات کشاورزی فعاليت‌های گسترده‌ای از قبل بوده و الان در مرحله اجراسازی آن هستيم.

در حال حاضر يک رآکتور تحقيقاتی از نوع استخری در تهران فعال است، اما وجود آن کفايت نمی‌کند و ساخت ۴ رآکتور ديگر در دستور کار است که يکی همين رآکتور ۱۰ مگاواتی در استان فارس است که طراحی وساخت آنها توسط متخصصان ايرانی انجام شده و سوخت آنها هم در داخل ايران تامين خواهد شد که حدودا طی ۴ تا ۵ سال آينده به بهره برداری خواهد رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016